رئیس اداره میراث فرهنگی سنقر و کلیایی بااشاره به تعدد حمام‌های تاریخی در این شهرستان، گفت: پرونده سه حمام تاریخی سنقر برای قرار گرفتن در فهرست آثار ملی تکمیل شده است.
کد خبر: ۹۵۷۲۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷ 19 April 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،داریوش فرمانی، بابیان اینکه تاکنون هشت حمام تاریخی در شهرستان سنقر به ثبت ملی رسیده، اظهار کرد: حمام روستاهای سطر، چرمله، ده نو، ده رضوان، سردره قبادی، ده شیخ، کچگینه و خان جمال زمانی هشت حمام شهرستان سنقر هستند که تاکنون به ثبت ملی رسیده اند.

وی بااشاره به تعدد حمام های تاریخی در این شهرستان، افزود: حدود 17 حمام تاریخی داریم که تاکنون هشت مورد از آنها ثبت ملی شده و در تلاشیم تا مابقی آنها نیز به ثبت ملی برسد.

رئیس میراث فرهنگی سنقر اضافه کرد: در این راستا، پرونده سه حمام تاریخی ده بنه، شکرالله خان و سرچغا نیز تکمیل شده که امیدواریم شاهد قرار گرفتن آنها در فهرست آثار ملی کشور باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه اکثر حمام های تاریخی موجود در شهرستان سنقر مربوط به دوره قاجاریه و پهلوی اول هستند، افزود: تا حدود چند دهه پیش حدود 100حمام تاریخی در شهرستان وجود داشت، اما متاسفانه به مرور زمان حدود 50 درصد از این حمام ها تخریب شدند.

فرمانی در خصوص اقدامات حفاظتی برای نگهداری از حمام های تاریخی باقی مانده این شهرستان هم گفت: هرسال بنا به اعتباراتی که داریم، اقدامات مرمتی را برای تعدادی از این حمام ها انجام می‌دهیم تا آنها را از تخریب و نابودی نجات دهیم.

وی خاطرنشان کرد: طی سال گذشته حدود پنج مورد از این حمام ها که به ثبت ملی هم رسیده اند را مرمت اضطراری کردیم که بیشتر شامل بخش بیرونی آنها بود، اما اکنون برای تکمیل مرمت و بخش داخلی آنها به اعتبارات جدیدی نیاز داریم.

این مسئول در خصوص چرایی تعدد حمام های تاریخی در این شهرستان هم گفت: ایل کلیایی از جمله اولین ایل هایی در استان بود که یکجانشینی را در سنقر آغاز کردند، برای همین تعداد حمام هایی که در روستاهای این شهرستان ساخته شده، بیشتر از سایر شهرستان های استان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار