مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با اشاره به کاهش چشمگیر اهدای خون در ماه مبارک رمضان گفت: مراکز اهدای خون این ایام در سه شیفت صبح، عصر و شب در خدمت افراد نیک اندیش و اهداکنندگان است.
کد خبر: ۹۶۱۱۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ 03 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،«پژمان صالحی فر»افزود: اگر در طول روز، روزه داری مانع حضور افراد برای اهدای خون است، آنها می‌توانند بعد از افطار و در شب برای این امر خداپسندانه مراجعه کنند.

او با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر ممنوعیت تردد خودروها بعد از ساعت ۲۲ اظهار داشت: بخاطر اهمیت بسیار بالای اهدای خون، تدبیری اندیشیده شده و شماره پلاک خودرو افرادی که به مراکز اهدای خون مراجعه کنند در سیستم این سازمان ثبت و با دادن نامه به آنان، پلیس راهور خودرویشان را جریمه نکنند و اگر جریمه شدند، آن را لغو کند.

صالحی فر تاکید کرد: همه ساله در طول ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون بواسطه روزه داری افراد کاهش پیدا می‌کند اما امسال این ایام با اوج گیری پیک چهارم کرونا مصادف و باعث کاهش اهدای خون شده در حالیکه نیاز بیماران و مصدومان حوادث به خون تغییری نکرده است.

روزانه برای ۲ بیمارستان امام رضا (ع) و محمد کرمانشاهی باید ۱۵۰ پلاکت خون تهیه کنیم

مدیرکل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: روزانه فقط برای ۲ بیمارستان امام رضا(ع) و دکتر محمد کرمانشاهی به واسطه بستری بیماران مبتلا به سرطلان، حدود۱۵۰ پلاکت خون نیاز است که باید در طول روز تهیه شود بنابراین نیاز مستمر و دایمی به مشارکت اهدا کنندگان داریم.

صالحی فر ادامه داد: بحث خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز همیشگی است و گیرنده‌های خون افرادی مثل بیماران سرطانی، تالاسمی، هموفیلی و مصدومان حوادثی به این مایه حیاتی نیاز مستمر دارند.

او بیان اینکه نیاز این بیماران در زمان شیوع بحران کرونا، کمتر نشده است، یادآور شد: نکته‌ای که وجود دارد اینکه خون و فرآورده‌های خونی قابلیت ذخیره سازی طولانی مدت ندارند و نمی‌شود از قبل مقدار زیادی ذخیره کنیم.

نذر خون در شب های قدر از بهترین نذرها است

صالحی فر همچنین با بیان اینکه شب‌های قدر را در پیش داریم، گفت: شاید خیلی از افراد در این شب‌ها نذوراتی داشته باشند و چه بهتر نذر خون باشد که از جنس زندگی و سلامت است که می‌تواند بیماری را بواسطه آن به زندگی بر گرداند.

او با تاکید بر نیاز بیشتر به اهدای خون برای بیماران نیازمند در این روزها، اضافه کرد: هم اکنون به اندازه چهار روز کاری، واحد خون برای خدمت رسانی به بیماران و مراکز درمانی در اختیار داریم اما اگر تعداد ورودی اهدا کنندگان کاهش یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.

در ۱۴ شهرستان استان کرمانشاه اکنون تنها یک مرکز خونگیری آن هم در مرکز وجود دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و معادل ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند، از این تعداد، ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می‌کنند.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار