به گفته مربیان فوتسال، عدم توجه به استعدادیابی در رده‌های پایه و استفاده نکردن از کادر مجرب و کامل مربیان؛ بزرگترین مشکل فوتسال استان کرمانشاه در یک سال گذشته بوده است.
کد خبر: ۹۶۱۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲ 05 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس، در سال گذشته کرمانشاه با برنامه‌ریزی منسجم توانست در سطح اول فوتسال کشور افتخار‌آفرینی کند، حضور تیم فوتسال شاهین در لیگ برتر فوتسال کشور، صعود پلیمر به لیگ دسته یک فوتسال کشور خود گواه روزهای طلایی از فوتسال استان در سطح اول فوتسال کشور را می داد.

اما این روزهای طلایی خیلی زود رنگ باخت و به نحوی که در شرایط فعلی تیم فوتسال شاهین کرمانشاه و پلیمر کرمانشاه برای بقا در لیگ دسته یک تلاش می‌کنند و با توجه به بازی‌های باقیمانده این تیم‌ها و امتیازهای از دست رفته این دو تیم در بازی‌های قبل این مساله به یک هدف سخت اما قابل دستیابی تبدیل شده است.

در طرف دیگر، سه تیم از استان کرمانشاه در لیگ دسته یک فوتسال کشور حاضر شدند اما علیرغم شایستگی‌های هر سه تیم، هیچکدام موفق به صعود از دور مقدماتی لیگ دسته سه نشده و از دور مسابقات کنار رفتند؛ حال سئوال اینجاست علت ناکامی فوتسال کرمانشاه در سال اخیر چیست؟

در پاسخ به این سئوال، بهروز درکه یکی از مربیان فوتسال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: در ابتدای امر باید دید که علت این درخشش فوتسال استان کرمانشاه در سال گذشته در کجا بوده است، حقیقت امر این است که در گذشته چندین مربی استان اقدام به فعالیت و پرورش استعدادها در رده نوجوانان و جوانان کردند و بسیاری از بازیکنان فعلی فوتسال استان ساخته تلاش آن مربیان در آن برهه زمانی است.

درکه ادامه داد: لزوم استعدادیابی و توجه به رده‌های پایه یکی از نیازهای اساسی هر تیم فوتسال است اما هیچ یک از تیم‌های استان در لیگ های فوتسال کشور به این مساله توجه ندارند، به راستی مسعود شکربیگی، حامد ایوانی و یا میلاد نجفی چند سال دیگر می‌توانند در این سطح از رقابت‌ها حاضر شده و موفق ظاهر شوند؟ چه بازیکنان مستعدی را برای جایگزینی آن‌ها تربیت کرده‌ایم؟.

این مربی فوتسال استان در ادامه به تشریح جداگانه ای از عملکرد تیم‌های حاضر در مسابقات،گفت: هیچ گونه آنالیزی از عملکرد نماینده‌های سرپل‌ذهاب و اسلام آبادغرب در لیگ دسته سه فوتسال کشور نمی‌توان انجام داد چراکه این مسابقات در بانه برگزار شد و فیلمی از این بازی‌ها در دسترس نیست؛ اما در خصوص تیم عرشیان جویای حقیقت کرمانشاه آنچه که قابل مشاهده بود عدم بروز حرکات ترکیبی و تیمی توسط بازیکنان و حصول نتیجه از تاکتیک تیمی بود و اکثر گل‌های این تیم بر روی حرکات فردی به ثمر رسید و مساله خود گواه عدم تمرین مناسب تیمی در فرصت کافی است و می‌توان نتیجه گرفت که تیم عرشیان و یا تیم‌های مشابه تنها چند هفته قبل از مسابقه از حضور اسپانسر خود مطمئن شده و در این فرصت نمی‌توانند تاکتیک تیمی قوی را به تیم تزریق کنند

درکه ادامه داد: در خصوص تیم خانه صنعت نیز عدم آمادگی پیش از فصل دلیل اصلی و مشهود از دست رفتن امتیازهای این تیم در نیم فصل اول است، بازی‌های نخست تیم خانه صنعت در لیگ دسته یک حکم بازی‌های تمرینی و آمادگی تیم را داشت و به نظر می‌رسد از انتهای نیم فصل اول و ابتدای فصل دوم این تیم به آمادگی کامل رسیده است، اما در خصوص شاهین این مشکل وجود ندارد چرا که بازیکنان این تیم از هماهنگی کامل برخوردار هستند، کادر مدیریتی با تجربه و قوی نیز در این تیم فعالیت می‌کند به نظر می‌رسد با توجه به این مسائل عدم نتیجه‌گیری این تیم تنها به تصمیم‌های کادر فنی بر می‌گردد.

علی نیک‌رفتار یکی از مربیان فوتسال کرمانشاه در ادامه این گفت‌وگو ضمن تاکید بر لزوم آماده‌سازی قبل از مسابقات، اظهار داشت: یک تیم موفق باید چند ماه قبل از مسابقات تمرینات خود را شروع کند، دوره‌های بدنسازی و آموزش و تمرین منسجم تاکتیک را سپری کند و کادر فنی با توان تکنیکی و بدنی هریک بازیکنان خود آشنا شود، اما تیم‌های حاضر در این مسابقات لیگ‌های کشور تنها چند هفته قبل از مسابقات تمرینات خود را آغاز می‌کنند و برای تیمی مانند خانه صنعت، بازی‌های نخست تیم حکم بازی آماده‌سازی را ایفا می‌کند.

نیک‌رفتار با اشاره به لزوم توجه به کادر قوی و کامل بر روی نیمکت هر تیم فوتسال، ادامه داد: یک تیم فوتسال موفق باید یک کادر قوی متشکل از یک سرمربی، چند مربی، مربی دروازه‌بان‌ها، مربی بدنساز و چند آنالیزور داشته باشد اما در تیم‌های فوتسال استان کرمانشاه یک مربی به همراه یک یا نهایتا دو کمک تمام این مسؤولیت‌ها را به دوش می‌کشنند و در مقابل آنالیز حریفان خود ناکام می‌مانند به همین دلیل مدیران تیم‌های حاضر در لیگ کشوری فوتسال باید بدانند هیچ تیم فوتسالی در سطح لیگ کشوری با کادر فنی یک یا دو نفره نتیجه نخواهد گرفت و این کادر فنی نیازمند مشاوران قوی در کنار خود است.

محمد صالحی یکی دیگر از مربیان فوتسال استان در ادامه به اشاره به این مهم، یادآور شد: واقعا نمی‌دانم چرا مدیران تیم‌های حاضر در مسابقات لیگ فوتسال کشور به توان مربیان استان توجه ندارند و از توان فنی آن‌ها در کنار تیم‌های خود به عنوان آنالیزور و یا کمک مربی استفاده نمی کنند؟ این مربیان با سطح ،توان واستعدادهای فوتسال استان آگاه هستند و به راحتی می‌توانند این آگاهی راه به مربی اصلی تیم تزریق کنند.

صالحی گفت: با توجه به برگزاری متمرکز و فشرده مسابقات لیگ دسته سه کشور، حضور در این مسابقات نیازمند هماهنگی و توان بدنی بسیار بالایی است و به نظر می‌رسد هیچ یک از تیم‌های استان کرمانشاه به لزوم این سطح از توان فنی و تاکتیکی دقت نکرده‌اند و بر همین اساس در مقابل تیم‌های که فرصت بیشتری را صرف آمادگی خود کرده بودن ناموفق ظاهر شدند.

این مربی فوتسال کشور با تاکید بر پشتوانه‌سازی در تیم‌های فوتسال استان، یادآور شد: بازیکنان فعلی فوتسال استان نتیجه و ثمره زحمات مربیان فوتسال استان در سال‌های گذشته در رده های پایه هستند و اگر توجه‌ای به رونق و انسجام فوتسال در رده‌های پایه در استان نشود، به زودی این ذخایر از دست رفته و حتی با وجود حضور در لیگ‌های دسته یک و یا حتی برتر کشور، مجبور هستیم از خارج از استان بازیکن مناسب را جذب کنیم.

آنچه که در صحبت مربیان فوتسال استان مشترک است، لزوم توجه به رده های پایه در فوتسال استان و پشتوانه‌سازی مناسب برای هریک از این تیم‌ها، آغاز تمرینات منسجم بازیکنان در موعد مقرر در قبل از آغاز رقابت‌ها و استفاده از کادر فنی کامل برروی نیمکت تیم‌های حاضر در مسابقات اصلی‌ترین مشکلات تیم‌های فوتسال استان در لیگ های کشور است.

هیأت فوتبال استان کرمانشاه می‌تواند با برنامه‌ریزی منسجم و توجه خاص به مسابقات لیگ‌های پایه فوتسال استان، زمینه این پشتوانه‌سازی را فراهم کرده و باشگاه‌های استان نیز می‌توانند با بهره‌گیری از مربیان خوب و جوان استان کرمانشاه، کادر فنی و آنالیزی تیم خود را کامل کنند و در فاصله مناسب قبل از مسابقات تمرینات تکاتیکی و بدنسازی خود را آغاز کنند.

با یک برنامه‌ریزی مناسب و رفع نقاط ضعف موجود، با توجه به استعدادهای خوب استان کرمانشاه در رشته فوتسال، به راحتی می‌توان با توجه به این رشته پرمخاطب و جذاب، زمینه حضور جوانان استان را در عرصه ملی فراهم کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار