علیرضا کاکاوند خبر داد:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت:خشکسالی کم سابقه استان کرمانشاه طی ۵۰ سال گذشته سبب کمبود منابع آبی استان شده است.
کد خبر: ۹۷۱۴۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰ 16 June 2021

به گزارش خبرنگار  تابناک کرمانشاه ، امروز نشست خبری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اصحاب رسانه در محل تصفیه خانه آب شهید نظری کرمانشاه برگزار شد،در این جلسه علیرضا کاکاوند از رفع کامل مشکل قطعی آب محلات فردوسی و شهید جعفری (کسری) شهر کرمانشاه خبر داد و اظهار کرد: در محله زیباشهر مشکل به صورت کامل رفع نشده که امیدواریم تا امشب حل شود.

وی با تاکید بر این موضوع که خشکسالی در شهرها ۴۵ درصد و در روستاها ۳۵ درصد به علت کاهش بارندگی افزایش داشته،تصریح کرد: در استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را در یک سال گذشته شاهد بودیم که۷۰ درصد آب چشمه ها که منبع اصلی تامین آب شرب روستاها کاهش یافته است.

کاکاوند با بیان اینکه سال گذشته از سراب قنبر حدود ۳٠٠ لیتر برداشت کردیم و امسال این رقم به ۱٠۵ لیتر رسیده،افزود: به علت کاهش بارندگی اوضاع آبی بسیار خطرناک است،در استان کرمانشاه  مصرف سرانه آب ۲۲۳ لیتر است که این رقم در کشور۱۷٠ لیترو در دنیا زیر ۱۵٠لیتر اعلام شد،عدم تطابق مصرف و مقدار آب موجود سبب بروز مشکلات فراوانی است که باید حل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت:بیشتر مردم کلمه خشکسالی را شنیدند،اما خشکسالی را باور ندارند،مصارف بی حد و اندازه و غیر مجاز از عوامل بروز خشکسالی است،کشور دچار خشکسالی شده که در ۵٠ سال گذشته سابقه نداشته و بیش از ۹٠٪ مصرف آب در بخش کشاورزی است،همچنین عشایر نیز با کمبود مراتع برای چرا مواجه هستند که باید راه حلی برای این مشکلات ارائه شود.

وی یکی از مشکلات حاد را در مصرف آب عدم رعایت مبحث ۱۶ دانست و تصریح کرد: طی تفاهمی که با سازمان نظام مهندسی تصویب شد به ازای هر واحد مخزن ذخیره ۱۵٠ لیتری در ساختمان قرار دهد،اما بعضی ساختمان ها یک لیتر ذخیره آب نیز ندارند،شهرداری باید به ساختمانی که مخزن ذخیره ندارد پایان کار ندهد، برای کسانی نیز که توان مالی ندارند با مراجعه به مدیران مناطق و اعلام درخواست،شرکت آب و فاضلاب این خدمات را انجام داده و به صورت اقساط روی قبض از مشترک هزینه را باز پس خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره به تامین بلند مدت آب کرمانشاه از سد گاوشان که از سال ۱۳۹۴ تا کنون تکمیل نشده،بیان کرد: روزانه ۷٠٠ لیتر بر ثانیه به صورت اضطرار و تصفیه نشده از سد گاوشان آب برداشت میکنیم و تامین آب با شرکت آب منطقه ای و توزیع آب با آب و فاضلاب است،کرمانشاه به ۲۵٠ هزار متر مکعب مخزن نیاز دارد که موجودی ما ۱۲۹ هزار متر مکعب است و تقریبا با نصف ظرفیت مخزن کار را پیش می بریم.

وی گفت: چند روز گذشته در جلسه ایی که در استانداری برگزار شدتصویب شد تیر ماه به صورت اضطراری تصفیه خانه عمرمل با ظرفیت ۱۰۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار شود و امیدوارم این اتفاق رخ دهد و بدقولی در این زمینه صورت نگیرد.

کاکاوندافزود: در حوزه شهر ها ۱۷۴۱ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم که ۱٠۵٠ لیترمربوط به شهر کرمانشاه و ۲۸۳ لیتر در حوزه روستا ها است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اظهار کرد: ۷ حلقه چاه به زودی وارد مدار می شود و ۱۱ حلقه چاه نیز در حال حاضر در مدار است،تعدادی چاه از شهرداری کمک گرفته ایم،دو حلقه چاه نیز در تصفیه خانه شهید نظری که‌ جهت رفع مشکل وارد مدار می شود،همچنین در طول روز ساعت ۲ تا ۵ مخازن جمهوری، فردوسی و زیباشهر را میبندیم که شهرک متخصصین، خیابان بهار، سعدی، خیام، دره دراز که جز انشعابات این مخازن هستند و با بستن مخازن تحت تاثیر قرار میگیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار