تابناک بررسی می کند
با برگزاری انتخابات 98 و تغییر نمایندگی در کهگیلویه مخالفان داخلی و بیرونی سد آبریز امیدوار به حذف آن شدند و عده ای تغییر کاربری به پمپاژ را گزینه جایگزین اعلام نمودند.
کد خبر: ۹۷۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱ 08 July 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، بی شک سد آبریز یکی از موضعاتی مهم و حیاتی برای حوزه شهرستان های ، کهگیلویه ، چرام و لنده بوده و در آینده هم خواهد بود . سدی که از ابتدا ورود به بحث احداث آن بیشتر به یک رویا شباهت داشت اما عطش دشت های تشنه ، کام تلخ مردم و تن رنجور کهگیلویه (بین النهرین) در کلام نماینده سابق ، به جهت از دست رفتن و یا از دست دادن آب های روانش سدهای (مارون و کوثر) که در حکم سرمایه ای بی بدیل هستند سردار عدل هاشمی پور را بر آن داشت تا عزم خود را برای احداث سد آبریز جزم نماید. کاری که در ابتدا یک رؤیا و یا امری محال قلمداد می شد !
تلاش های نماینده وقت کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده اگرچه می دانست پا در میدانی سخت می گذارد و مبارزه ای سخت تر را آغاز می کند اما با توجه به جایگاه خوبی که خود و دیگر نمایندگان استان در مجلس پیدا کرده بودند (کمیسیون انرژی ، بودجه و صنعت) و شعار انتخاباتی اش در انجام کارهای بزرگ ، مدیریت و برنامه ریزی خود برای تحقق مطالبه ی به حق مردم در قالب خدمتی بزرگ و ماندگار ( احداث سد آبریز) را در دستور کار خود قرار داد .
سختی کار از چند جهت بود از جمله؛
1- حجم بالای اعتبار مورد نیاز احداث سد و نبود اعتبار برای طرحهای بزرگ
2- تقابل نابرابر با نمایندگان استان خوزستان که از سد مارون متنفع بودند و سد آبریز را تهدید جدی می دانستند
3- سنگ اندازی و همراهی مخالفان درون منطقه ای با مخالفان بیرونی بنا به هر دلیل ...
آنگونه که قبلا گفته شد ، تلاش های نماینده وقت و همراهی مسئولین استانی با برگزاری بیش از 80 جلسه کاری منجر به صدور پروانه تخصیص آب از مارون ، تأمین اعتبار ، کارشناسی ، مطالعه ، مشاوره ، اجرا و ردیف دار شدن پروژه گردید.
بازدید های هاشمی پور و آوردن مسئولان استانی و حضور مسئولان سد سازی و صنعت آب و برق کشور در محل پروژه از جمله : مهندس مرادی ، مهندس فدایی و شخص وزیر نیرو (دکتر اردکانیان) و تعامل و پیگیری های مکرر نماینده وقت در وزارت نیرو و کمیسیون انرژی و همچنین پیگیری های استانداران سابق و فعلی استان منجر به تجهیز کارگاه و استقرار شرکت های متولی در منطقه و محل پروژه و انجام اقداماتی نظیر ؛ مطالعات ژئو تکنیکِ به صورت کلی ، طراحی سامانه انتقال آب از طریق تونل و دیگر موارد مجموعا به طول 19 کیلومتر و محور سد ، کارهای زیست محیطی ، نمونه برداری ، تزریق آزمایشی و آمادگی جهت احداث جاده دسترسی به تاج سد به انجام رسید.
در سفر وزیر نیرو ، دکتر اردکانیان با تاکید ، اجرایی شدن سد آبریز را به مردم نوید داد و آن را پایانی بر محرومیت دشت های کهگیلویه و چرام دانست.
با برگزاری انتخابات 98 و تغییر نمایندگی در کهگیلویه مخالفان داخلی و بیرونی سد آبریز امیدوار به حذف آن شدند و عده ای تغییر کاربری به پمپاژ را گزینه جایگزین اعلام نمودند.
پس از زمزمه هایی مبنی بر تلاش عده ای برای راکد شدن احداث سد و همچنین تغییر کاربری از احداث سد به برداشت آب با پمپاژ از رودخانه و انعکاس رسانه ها اینبار هم هاشمی به عنوان تنها چهره سیاسی منطقه در خرداد 99 طی بیانیه ای خطاب به مردم ، استاندار و نماینده جدید ، لزوم پیگیری طرح های مولد و اشتغالزا را متذکر شد و سپس در تیر ماه 99  به جهت اهمیت فوق العاده ی سد آبریز طی نامه ای سرگشاده به استاندار خواهان جلوگیری از ضایع شدن حق مسلم مردم کهگیلویه  شد.
در آن نامه آمده است : [ با ضرس قاطع عرض می کنم هیچ عامل و احداث دیگری نمی تواند به اندازه سد آبریز در توسعه ، اشتغال ، رفع بیکاری و برون رفت استان به ویژه کهگیلویه از محرومیت مؤثر باشد که بی شک امیدواری های فراوانی در مردم ایجاد نموده است نگذارید امید مردم به یأس مبدل شود.
در ادامه این نامه سرگشاده آمده بود : متاسفانه اخیراً تحرکاتی در درون استان مبنی بر تغییر کاربری و تبدیل آن به ایستگاه پمپاژ به گوش می رسد و در خارج از استان نیز در ادامه ی همان تحرکات سازمان یافته و هدفمند که آن زمان منجر به شکست و عقب نشینی آنها شد مجدداً فعال شده اند و قصد توقف حق مسلم مردم کهگیلویه را دارند,  لذا مردم هم باید هوشیار باشند که این سد به سر نوشت سد کلات دچار نشود. شما هم نگذارید امید مردم به یأس تبدیل و حق مسلم و خدادادی آنان پایمال شود.]
پس از آن نیز مخالفان بیکار ننشستند و  مخالفت هایی که به نظر می رسید سازمان یافته باشند منجر به گسیل به فرمانداری ها و امضاء طومار و ارسال به مرکز کشور جهت جلوگیری از اجرای سد آبریز گردید که خوشبختانه با مدیریت خوب مسئولین و توجه و رفع نگرانی برخی معارضین ، پروژه احداث سد همچنان در دستور کار قرار گرفت.
هر چند برخی معتقد به عدم همکاری نماینده فعلی در احداث سد بودند اما اهمیت موضوع و اصرار مردم و پیگیری مداوم برخی رسانه های مستقل بر ادامه پیگیری این مطالبه به حق، نماینده فعلی را مجاب کرد که در راستای برنامه ی نماینده سابق گام بردارد و در اولین اقدام در 15 مهرماه 99 به همراه معاون وزیر نیرو از محل سد بازدید نمود و گفت : این سد در مرحله کارشناسی است و کارهای اولیه انجام گرفته است ان شاءالله با همکاری وزارت نیرو و سازمان برنامه بودجه تا پایان سال جاری این پروژه اجرایی خواهد شد.
بهروز مرادی (معاون وزیر) در این بازدید اظهار داشت : مطالعات زمین شناسی سد آبریز انجام شده است امیدواریم مطالعات زیست محیطی این سد تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
هر چند در ادامه کار برخی سایت های محلی نزدیک به نماینده فعلی تلاش کردند که پیگیری و روند روبه رشد اجرای سد را جز عملکردهای موفق وی بدانند اما واقعیت این است که اصرارهای نماینده سابق ، پیگیری های مداوم استاندار و تیم همکارانش و از همه مهمتر ، مدیران آب منطقه ای باعث شد این پروژ که در ابتدای شروع به کار نماینده فعلی بیم آن می رفت به پروژه ای راکد و خارج از دستور کار قرار گیرد دوباره بر همان مدار پیگیری های نماینده سابق قرار گرفت .
نکته مهمتر برای سد آبریز تلاش های بسیار مهم استاندار ، معاون اقتصادی و مدیر آب منطقه ای و قرار گرفتن این پروژه ذیل پروژه های مهم استان که از تسهیلات ماده 56 بهره می برند ، بود نکته ای که می توان گفت با وجود وضعیت پیش رفته ، دیگر همه آن هایی که به نوعی تلاش در تغییر کاربری و عدم اجرای آن را در سر داشتند ، خلع سلاح شده اند و از این به بعد همه مسئولین اجرایی و نماینده باید سالانه گزارش دهند که پروژه در چه مرحله ای قرار دارد .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار