مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت نگران کننده منابع آبی کرمانشاه گفت: در سال آبی جاری میزان رواناب‌های استان ۶۰ درصد و آب‌های زیرزمینی حدود ۳۰ درصد افت داشته است.
کد خبر: ۹۸۰۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱ 24 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا محمودرضا شهلایی با اشاره به کم بارشی جدی که در سال آبی جاری در کرمانشاه مانند تمام کشور با آن مواجه هستیم، اظهار کرد: در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۱۸۵ میلی‌متر کاهش بارندگی داشتیم و میزان بارش‌های استان تاکنون به ۳۰۰ میلی‌متر رسیده است.

وی از کاهش بارش‌های موثر هم یاد کرد و ادامه داد: آخرین بارش موثری که داشتیم ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ و به میزان ۲۰ میلی‌متر بود و در بهار بارش موثری نداشتیم.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، طبق آمارها چنین بهار بدون بارش موثری در ۷۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

شهلایی با بیان اینکه این کاهش بارش‌ها وضعیت سراب‌ها، رودخانه‌ها و چشمه‌های استان را به شدت تحت تأثیر قرار داده، یادآور شد: میزان آب‌های سطحی و رواناب‌ها در کرمانشاه حدود ۶۰ درصد و آب‌های زیرزمینی ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی تاکید کرد: متوسط آب چشمه‌ها نیز حدود ۷۰ درصد و حتی برای برخی چشمه‌ها تا 100 درصد نیز کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تاثیر کاهش منابع آبی بر وضعیت سراب‌ها و رودخانه‌های استان هم یاد کرد و افزود: سراب‌هایی مانند نجوبران و یاوری دچار خشکی شده اند و سراب سبزعلی نیز وضعیت تقریبا مشابهی دارد.

شهلایی ادامه داد: سراب میله‌سر نیز از سالیان قبل خشک شده بود و سرای قنبر نیز افت دبی قابل توجهی داشته است.

وی یادآور شد: سراب نیلوفر هنوز دچار خشکی نشده و مقداری آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره رودخانه‌ها نیز گفت: رودخانه‌هایی از جمله مرگ و رازآور دچار خشکی شده و رودخانه گاماسیاب نیز در منطقه پل چهر آب چندانی ندارد.

شهلایی خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه در ذخیره سدهای استان مشکل جدی نداریم.

وی چنین شرایط تنش آبی را نیازمند مدیریت آب و صرفه‌جویی در مصرف دانست و عنوان کرد: اگر آبی که در اختیار داریم مدیریت نشود، در مدت باقی مانده فصل گرما و حتی ابتدای سال آبی آتی با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار