متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کرمانشاه گفت: ایران بیش از ۱۰۰ سال است سابقه تولید واکسن دارد، خیلی از واکسن‌هایی که از سازمان بهداشت جهانی مجوز تولید گرفتند تکنولوژی ساخت آن در کشور وجود دارد.
کد خبر: ۹۸۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵ 25 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس بابک صیاد با بیان اینکه هرگونه نشانه سرماخوردگی را باید به حساب کرونا بگذاریم، اظهار داشت: در حال حاضر در موج پنجم کرونا هستیم، موارد ابتلا و بستری در استان طی هفته‌های اخیر در حال افزایش است، بنابراین هر نوع علائم سرما‌خوردگی را به حساب کرونا بگذاریم.

وی ادامه داد: درصورت داشتن عوارضی همچون تب، آبریزش بینی، استخوان درد و بدن درد ضمن رعایت موارد قرنطینه باید مراجعه زودهنگام به پزشک یا مراکز ۱۶ ساعته داشته باشیم تا با درمان به موقع از پیشرفت بیماری جلوگیری شود و با داشتن علائمی شدیرتر همچون درد قفسه‌سینه و تنگی نفس حتما به بیمارستان‌های معین مراجعه کنیم تا درمان پیشرفته‌تری ارائه شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در کرمانشاه اضافه کرد: یکی از معضلات بیماری کرونا ویروس احتمال سرایت از فرد بدون علامت است یعنی در مرحله‌ای که بیماری در فاز کمون است قابلیت سرایت وجود دارد به همین دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همواره توصیه می‌شود.

وی پیشگیری را بهتر از درمان توصیف کرد و افزود: واکسیناسیون موثر‌ترین راه‌ها برای مقابله با بیماری‌های سرایت‌پذیری است و در مورد کرونا تنها راه غلبه بر این معضل جهانی است، اگر واکسیناسیون در سطح دنیا، کشور و استان به ۸۰ درصد برسد از چرخه انتقال ویروس جلوگیری خواهد شد.

وی در جواب سئوال آیا واکسن بزنیم یا نه؟، گفت: بنده به‌عنوان یک پزشک متخصص بیماری‌های عفونی و کسی که از ابتدای پاندمی کرونا در استان با این بیماری دست و پنجه نرم کرده است، باید بگوئیم: «اکیدا زدن واکسن را توصیه می‌کنم».

صیاد خاطرنشان کرد: واکسیناسیون عوارضی دارد، ولی این عوارض در برابر فوائد آن بسیار کم است و جایی برای نگرانی وجود ندارد، تا به حال در استان موارد مرگی بر اثر واکسیناسیون عیه کرونا اثبات نشده است.

وی در پاسخ این سئوال که آیا واکسن ایرانی بزنیم یا نزنیم؟، متذکر شد: کشور ایران بیش از ۱۰۰ سال است سابقه تولید واکسن دارد خیلی از واکسن‌هایی که از سازمان بهداشت جهانی مجوز تولید گرفتند تکنولوژی ساخت آن در کشور وجود دارد، هر واکسنی که توسط وزارت بهداشت تایید می‌شود قابل اعتماد است مراحل مختلف را طی کرده که وزارتخانه اجازه تولید آن را صادر کرده با کمال اعتماد تزریق کنید.

صیاد در خصوص تزریق دُز دوم واکسن، خاطرنشان کرد: به تمامی افرادی که دُز دوم تزریق شده از نوع دُز اول بوده، ولی جایگزین شدن  واکسن‌هایی که تکنولوژی ساخت آن شبیه یکدیگر است، مانعی ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار