نقشه ایران را که روبرویت بگیری کمی سمت چپ، درست در غربی ترین گوشه نقشه، لب مرز، به محدوده‌ای از جغرافیای این خاک می رسی که هندوستان ایران می خوانندش، که نقطه آغاز و پایانی جنگ تحمیلی می دانندش، که مرزبان و مرزدار همیشگی این آب و خاک میابندش.
کد خبر: ۹۸۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 27 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا اینجا کرمانشاه است، یکی از نخستین زیستگاه های بشری، پایتخت ایرانِ ساسانی، سینه ستبر و چهره زیبای ایران اسلامی و قدمگاه زوار حسینی...

اینجا جایی است که همیشه در طول تاریخ سینه‌اش را برای حفاظت از ایران و مردمانش سپر کرده، اینجا جایی است که بر هشت سال جنگ تحمیلی مهر پایان زده و دشمنان این آب و خاک را در مرصادش زمین گیر کرده.

اینجا را سرزمین عشاق هم می دانند، جایی که فرهاد برای شیرینش با تیشه به دل کوه زد و نقش و نگاری کند که هنوز ردپایش در را در بیستون می توان یافت.

اینجا را سرزمین چشمه ها و رودهای خروشان هم می دانند، جایی که قره سو و گاماسیاب و رازآور در آن جریان دارند و سراب های صحنه و نیلوفر و فش و هرسین در آن می خروشند.

اینجا روزگاری پایتخت باشکوه ساسانیان بوده و گذرگاهی برای عبور جاده ابریشم. اینجا تاریخی دارد به بلندای تاریخ بشریت و یکی از زیستگاه‌های نخستین بشر است در فلات ایران زمین.

از شکوه تاریخ هزاران ساله کرمانشاه که بگذریم این دیار روزگاری استان پنجم ایران بوده، استانی که لرستان، همدان، ایلام و کردستان را به عنوان چهار فرمانداری تحت مدیریت خود داشت، حالا اما با بزرگ شدن و استقلال فرزندان، کرمانشاه همچنان مادرِ مهربان غرب کشور است و با داشتن قطبیت غرب کشور خدمات رسانی به استان های همجوار خود را برعهده دارد.

حالا دو میلیون نفری در این دیار و در این غربی ترین گوشه ایران ساکنند و کرمانشاه حالا یکی از قطب های مهم کشور در حوزه های مختلف کشاورزی، گردشگری و... محسوب می‌شود.

اما همه چیز و همه این تعاریف به امروز ختم می شود، امروز برای ما کرمانشاهیان روز خاصی است. روزی است که برای همیشه به نام کرمانشاه در تقویم تاریخ این آب و خاک به ثبت رسیده، امروز پنجم مرداد ماه روز ملی کرمانشاه است و امروز یک روز از 365 روزِ تقویم ایران است که برای همیشه به نام کرمانشاه زده شده.

به مناسبت این روز سراغ استاندارمان رفتیم تا کمی از ظرفیت ها و پتانسیل ها و مزیت های استانمان بگوید و اشاره ای هم به مشکلاتمان داشته باشد و اینکه چرا علی رغم این همه ظرفیت کرمانشاه هنوز به جایگاهی که باید و شایسته آن است نرسیده...

به گزارش ایسنا، هوشنگ بازوند با تبریک روز ملی کرمانشاه به همه مردم ایران، می گوید: این روز نه فقط برای مردم کرمانشاه بلکه برای تمام مردم ایران روز مهمی است، چرا که در این روز در کرمانشاه مُهر پایان بر هشت سال جنگ تحمیلی زده شد و پرونده هشت ساله جنگ در این دیار برای همیشه بسته شد.

امروز در  واقع روز مقاومت و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگانی است که با کمین در "مرصاد" مانع ورود منافقین به کشور شدند و طی عملیاتی با شکوه دشمن را در مرصاد زمین گیر کرده و برای همیشه به جنگ تحمیلی خاتمه دادند.

این رشادت ها موجب شد که پیگیری بسیاری برای ثبت این روز به نام روز ملی کرمانشاه در تقویم داشته باشیم که خوشبختانه در نهایت چند ماه پیش این موضوع در شورای فرهنگ عمومی به ثبت رسید و روز پنجم مرداد به نام روز ملی کرمانشاه نامیده شد.

امروز روزی است که باید کرمانشاه و توانمندی ها و ظرفیت هایش را معرفی کنیم تا همه بدانند این دیار چه مزیت هایی دارد و چرا همواره در طول تاریخ کرمانشاه یکی از قطب ها و محورهای مهم ایران بوده است.

بازوند به تعبیر مقام معظم رهبری از کرمانشاه اشاره می کند و می گوید: ایشان تعبیر قشنگ و عمیقی از کرمانشاه داشتند که این استان را به چهره زیبا و سینه ستبر ایران تعبیر کردند، سینه ستبر به مقاومت کرمانشاه در طول تاریخ و بویژه هشت سال جنگ تحمیلی اشاره دارد که این استان و مردمانش جانانه مقابل دشمن ایستادگی کردند و چهره زیبا هم اشاره به طبیعت و رودخانه‌ها و جاذبه های بسیار گردشگری استان دارد که حقیقتا بی نظیر است.

استاندار کرمانشاه در تشریح زیبایی های بی نظیر کرمانشاه به منطقه اورامانات اشاره می کند و می گوید: منظر طبیعی اورامانات در کمتر جایی در ایران نظیر دارد و به خاطر همین ویژگی های بی نظیر پرونده ثبت جهانی آن در دست پیگیری است و به زودی این منطقه در لیست جهانی یونسکو قرار می گیرد و با جهانی شدن آن قطعا شاهد خیل عظیم گردشگران در این منطقه خواهیم بود.

معادن استان دیگر ظرفیت بی نظیر استان است، ما معادن بسیاری در استان داریم که مهم ترین و خاص ترین آن معادن قیرطبیعی است، بطوری که 80 درصد معادن قیرطبیعی کشور در کرمانشاه است.

با توجه به ثروت عظیم نفت و گازی هم که در استان داریم مجوزهای بسیاری برای راه اندازی پالایشگاه ها و پتروشیمی های جدید کسب کرده ایم که با راه اندازی آنها کرمانشاه به اولین قطب پتروشیمی و پالایشگاه کشور تبدیل می شود.

وجود منابع عظیم آب و رودخانه های خروشان هم دیگر سرمایه این استان است که ظرفیت مناسبی برای تولید و پرورش انواع آبزیان و توسعه کشاورزی فراهم آورده و وجود سدهای فراوان در استان هم بستر مناسبی برای توسعه کشاورزی و گردشگری ایجاد کرده است.

4200 اثر تاریخی کرمانشاه را به یک استان تاریخی و گردشگری تبدیل کرده و زندگی مسالمت آمیز اقوام و مذاهب مختلف در این استان یک ظرفیت و سرمایه اجتماعی بی نظیر است.

کرمانشاه دروازه عتبات عالیات است و ما نزدیکترین مرز با کربلای معلی را داریم و از گذشته های دور تاکنون همواره میزبان زوار امام حسین (ع) بوده ایم.

وجود 370 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و وجود شش مرز رسمی ظرفیت بی نظیری برای توسعه تجارت و بازرگانی در این استان ایجاد کرده است.

منطقه آزاد قصرشیرین هم که به تازگی مصوب شده یکی از ظرفیت های بی نظیر دیگری است که به نظر من می تواند عقب افتادگی های توسعه کرمانشاه را تا حدی جبران کند.

بازوند به سرمایه نیروی انسانی در استان هم اشاره می کند و می گوید: ما جمعیت دانشجویی بسیاری داریم و این استان نخبگان بسیاری دارد که می توان از سرمایه آنها برای حل مشکلات استان استفاده کرد.

استان کرمانشاه عنوان اولین کلانشهر غرب کشور را دارد و فرودگاه آن به عنوان هاب منطقه غرب فعالیت دارد.

خطوط ریلی هم دیگر مزیت این استان است و با رسیدن راه آهنِ کرمانشاه به مرز خسروی و اتصال آن به خط ریلی کشور عراق ما می توانیم به بازارهای بین المللی دست پیدا کرده و به بندر لاذقیه برسیم.

....با وجود همه این مزیت ها و ظرفیت ها سوال اصلی که به ذهن می رسد این است که چرا کرمانشاه هنوز به جایگاهی که باید نرسیده، علت را که از استاندار کرمانشاه جویا که شدیم او در پاسخ به دوکلید واژه مهم در توسعه استان اشاره می کند.

بازوند می گوید: برای توسعه باید دنبال دو واژه بگردیم که اولین آن "درون زا" بودن توسعه است، اگر توسعه ای انجام گیرد، اما درون زا نباشد مطمئن باشید هم پرهزینه است و هم افق روشنی برای آن وجود نخواهد داشت.

وقتی می گوییم توسعه باید درون زا باشد یعنی تمام جمعیت دو میلیون نفری استان باید به نوعی در خود تحول ایجاد کرده و در مسیر توسعه قرار گیرند، وگرنه در همین وضع فعلی می مانیم، اینکه چگونه مردم را وادار کنیم که به دنبال توسعه درون زا بروند راهکارهای مختلفی دارد که نتایج آن در برخی آمار از جمله نرخ مشارکت خود را نشان می دهد.

زمانی که چهار سال پیش به استان آمدم نرخ مشارکت 34 درصد بود و حالا به 44 درصد رسیده و این به این معنا است که تعداد افراد جویای کار بیشتر شده و تعداد افرادی که می خواهند در فعالیت های اقتصادی مشارکت داشته باشند بالاتر رفته که نقطه امیدوار کننده ای برای استان است و نشان میدهد به جای اینکه افراد دست روی دست بگذارند به تکاپو افتاده و در جستجوی کار و فعالیت های اقتصادی هستند.

این افزایش نرخ مشارکت در استان که کرمانشاه رادر جمع یکی از استان های با نرخ مشارکت بالا قرار داده، چراغ سبزی برای درون زا بودن توسعه استان است و نوید بخش روزهای خوبی برای کرمانشاه خواهد بود.

اما کلید واژه دیگر در بحث توسعه "برون زا" بودن آن است، یعنی بتوانیم اقتصاد استان را به خارج از کشور وصل کنیم، ما شش مرز رسمی داریم که باید در این زمینه از آن بهره بگیریم و این کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود که حقیقتا در این زمینه پای کار آمده‌اند.

اما در خصوص اینکه کرمانشاه هنوز به جایگاهی که باید نرسیده، حقیقت این است که سوخت موتور توسعه، بخش خصوصی است و مردم باید بدانند که دولت ها نمی توانند توسعه ایجاد کنند و دولت ها فقط تعیین کننده راهبرد حرکت هستند واین مردم اند که باید دنبال توسعه بروند، یعنی دو میلیون نفر جمعیت استان خودشان باید در مسیر توسعه گام بردارند.

حقیقت دیگر این است که در مسیر توسعه استان موانع بسیاری وجود دارد که عمدتا بر سرراه سرمایه گذاران قرار می گیرد و طبیعتا برداشتن آنها هزینه های بسیاری برای متولی توسعه دارد و برخی ترجیح می دهند این هزینه را پرداخت نکنند.

این موانع دقیقا چه هستند؟

مانع اصلی این است که سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در کرمانشاه می ترسند و ترس آنها از این است که سرِزبان ها بیفتند. متاسفانه هربار که حرکت جدیدی در استان شروع می شود یک هجمه ای در فضای مجازی استان علیه سرمایه گذاران صورت می گیرد و و تهمت ها و دروغ هایی به ناروا بر علیه آنها منتشر می شود و همین امر جرات سرمایه گذاری را از آنها گرفته است.

متاسفانه در این بین فضای رسانه ای استان هم نتوانسته در راستای برداشتن این موانع توفیق چندانی داشته باشد و دربحث رونق سرمایه گذاری استان خیلی گره گشا نبوده است.

واقعیت تلخی که امروز مانع توسعه کرمانشاه شده این است که سرمایه گذاران از اینکه وارد یکسری مسائل و حرف و حدیث ها شوند می ترسند چرا که آبرویشان برایشان مهم است و این ریسک را نمی توانند قبول کنند.

واقعیت دیگر این است که اگر بخواهیم در مسیر توسعه گام برداریم باید مسئولینی پیدا شوند که این هزینه ها را بدهند و باید بدانیم که استانهای برخوردار یک روزی این هزینه ها را پرداخت کرده اند و ما هم باید این کار را انجام دهیم.

یک واقعیت تلخ دیگر این است  که گروه هایی هستند که فضای منفی در استان را توسعه می دهند و کاری کرده اند که بر روی چهره زیبای کرمانشاه یک غبار بنشیند و این غبار نگذارد که زیبایی های کرمانشاه دیده شود.

 این افراد چه کسانی هستند و چه نفعی از ایجاد موانع بر سر راه توسعه استان دارند؟

واقعا مشخص نیست این افراد چه کسانی هستند اما گروه هایی هستند که در فضای مجازی به دنبال جذب بیشتر دنبال کننده و دیده شدن بیشتر هستند، اینها افرادی هستند که شاید نفع مادی از این موضوع نمی برند اما در فضای مجازی برای خود جنجال به پا کرده و با این کار دنبال کننده های بیشتری کسب می کنند.

اگر بخواهیم یک اسم روی کار این افراد بگذارم می گویم تنگ نظری که نشات گرفته از مشکلات اخلاقی است و متاسفانه در کرمانشاه آبرو ارزان شده و این افراد و گروه ها به راحتی با آبروی مردم بازی می کنند و همین امر موجب می شود سرمایه گذاران علی رغم ظرفیت های بی نظیر کرمانشاه از این استان فراری شوند.

....کرمانشاه مزیت های فراوانی دارد و سالهاست مزیت ها و پتانسیل های آن نقل محافل مختلف تجاری و اقتصادی و... است، اما هنوز آنطور که باید از این مزیت ها بهره ای گرفته نشده، آنچه مسلم است اینجا یک بهشت گمشده در غرب ایران زمین است، بهشتی که هنوز ناشناخته مانده و هنوز درهای آن به روی سرمایه گذاران باز نشده...

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار