هرکجا از تجارت و صادرات خصوصا با کشور عراق صحبت در میان است، نام کرمانشاه خودنمایی می‌کند، استانی که بیش از یک سوم بار صادرات ایران به عراق را به دوش می‌کشد.
کد خبر: ۹۸۱۶۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴ 27 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا وجود پنج مرزرسمی خسروی، پرویزخان، سومار، شوشمی و شیخ صله گواهی بر این مدعا است، بگونه‌ای که کمتر استانی در کشور این تعداد مرز رسمی را همزمان دارد و به علاوه هم با بخش کردی و هم عربی عراق هم مرز است.

میزان صادرات از مرزهای استان کرمانشاه سالانه نزدیک به دو میلیارد دلار است و در برخی سال‌ها رقم صادرات سه میلیارد دلار هم به ثبت رسیده است.

موضوع دیگری که کرمانشاه را از بعد صادرات منحصر به فرد می‌کند امکان دسترسی به بازارهای صادراتی دیگر از جمله سوریه و لبنان است که می‌تواند افق‌های صادراتی جدیدی را پیش روی کرمانشاه و ایران باز کند.

تجارت قطعا یکی از مزیت‌های منحصر به فرد کرمانشاه است که اتکا به آن می‌تواند بخشی از رونق اقتصادی استان را رقم بزند.

کیوان کاشفی رییس اتاق بازرگانی کرمان به مناسبت روز ملی کرمانشاه (5 مرداد) در گفت و گو با ایسنا، از ظرفیت کرمانشاه به عنوان قطب تجارت ایران و عراق یاد کرد و ادامه داد: این امر بواسطه موقعیت ژئوپلوتیک استان و ظرفیت‌های مرزی است که کمتر استانی در کشور از آن برخوردار می‌باشد.

وی با بیان اینکه عراق حداقل تا چند سال آینده جزو چند شریک تجاری نخست کشور ما است، عنوان کرد: نزدیک به 30 درصد صادرات سالانه‌ای که به عراق صورت می‌گیرد از طریق مرزهای کرمانشاه است.

رئیس اتاق کرمانشاه از وجود پنج مرز رسمی در استان یاد کرد و با بیان اینکه مرزی مانند خسروی سبقه طولانی در تبادلات تجاری و تردد مسافر دارد، عنوان کرد: مرزهای پرویزخان، شوشمی و شیخ صله نیز دسترسی مناسبی به بخش کردی عراق فراهم می‌کنند.

کاشفی از مزیت‌های مرز سومار و فاصله کوتاه آن با بخش عربی عراق یاد کرد و افزود: این مرز به تنهایی در صورتیک ه مشکل زیرساختی نداشته باشد می‌تواند یک میلیارد دلار صادرات را در سال برای استان به ارمغان بیاورد.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اشاره‌ای هم به بخشنامه اخیر عراق برای برقراری ترانزیت یکسره از برخی مرزهای کشور از جمله خسروی داشت و گفت: این امر می‌تواند گذرگاه زمینی مهم از ایران تا سوریه، لبنان و مدیترانه را برقرار کند که کرمانشاه مرکز ثقل این گذرگاه است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی که حمل یکسره کالا برای مرز خسروی اعلام شده باید عمده تمرکز را بر تقویت این مرز و افزایش داد و ستد بر آن قرار دهیم تا بتوانیم از این طریق بازار مهمی مانند سوریه را به دست بیاوریم.

کاشفی از ظرفیت تعاملات تجاری یک میلیارد دلاری بین ایران و سوریه هم یاد کرد و افزود: کرمانشاه می‌تواند گذرگاه زمینی مناسب و دروازه این مبادلات باشد.

موضوع دیگری که رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه از آن یاد کرد ظرفیت کرمانشاه برای واردات کالا از کشور عراق بود و گفت: طی سالیان اخیر همواره بر صادرات به عراق تمرکز داشته‌ایم و اکنون زمان آن رسیده برای استحکام تعاملات تجاری با این کشور واردات را نیز آغاز کنیم.

وی معتقد است، این واردات می‌تواند در زمینه مواد اولیه مورد نیاز صنایع و ... باشد.

کاشفی سپس به ظرفیت تجار، بازرگانان و واحدهای تولیدی و اقتصادی استان هم اشاره کرد که نقش بسزایی در رونق تجارت کرمانشاه دارند و ادامه داد: اتاق بازرگانی کرمانشاه یکی از قدیمی‌ترین اتاق‌های ایران با قدمت صد ساله است.

وی با اشاره به وجود تجار و بازرگانان استخوان‌دار در استان، خاطرنشان کرد: به علاوه بخش مهمی از صادراتی که از مرزهای کرمانشاه صورت می‌گیرد تولید بنگاه‌های اقتصادی داخل استان است.

رئیس اتاق کرمانشاه استفاده بیشتر از ظرفیت‌های تجاری کرمانشاه را نیازمند ملزوماتی دانست که مهمترین آن بهبود زیرساخت‌های مرزی است و عنوان کرد: به علاوه نیازمند هارمونی و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی صادرات نیز هستیم.

کاشفی تاکید کرد: البته نیاز است تولیدکنندگان استان نیز توان رقابتی خود را برای گرفتن سهم بیشتر از بازارهای صادراتی بالا ببرند.

کشاورزی سکوی جهش اقتصاد کرمانشاه

وی در ادامه با بیان اینکه مزیت‌های اقتصادی کرمانشاه صرفا به تجارت محدود نمی‌شود، اظهار کرد: کشاورزی نیز یکی از ظرفیت‌های مهم کرمانشاه و فنر جهش اقتصادی استان است.


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از وسعت بخش کشاورزی کرمانشاه و سهم قابل توجه آن در اشتغالزایی استان یاد کرد و ادامه داد: به علاوه بخش کشاورزی به طور مستقیم با غذای مردم در ارتباط است.

کاشفی با بیان اینکه کرمانشاه مزیت‌های قابل توجهی در بخش کشاورزی دارد، سامانه گرمسیری را از مهمترین آنها برشمرد که می‌تواند در صورت مدیریت درست، کشاورزی کرمانشاه را فرسنگ‌ها جلو ببرد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه در برخی محصولات کشاورزی از جمله نخود برند بوده و دام زنده کرمانشاه در کشورهای حوزه خلیج فارس شهره است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه با تاکید بر لزوم توجه به صنایع تبدیلی برای رونق بخش کشاورزی استان، اظهار کرد: در برخی محصولات می‌توان صفر تا صد تولید تا فراوری را در کرمانشاه راه‌اندازی کرد که نخود از جمله آنها است.

کاشفی رونق کشاورزی را نیازمند ملزوماتی دانست و گفت: متاسفانه بیشترین حمایت‌ها، تسهیلات و ... معمولا در سایر حوزه‌های اقتصادی متمرکز است و کشاورزی کمتر از این حمایت‌ها برخوردار می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه معتقد است، یکی دیگر از نیازمندیهای مهم بخش کشاورزی، پرداختن به بحث آب و مدیریت مصرف آن است، زیرا آب در سال‌های آتی به یک چالش تبدیل خواهد شد.

ظرفیت اقتصادی دیگری که کرمانشاه دارد و کاشفی از آن یاد کرد بخش گردشگری است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه باید حلقه اول گردشگری کشور شود، افزود: مزیت‌هایی که کرمانشاه در این بخش دارد از بسیاری از استان‌های دیگر بیشتر است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به اینکه اکنون گردشگری جای خود را در سبد همه خانوارها با هر میزان درآمد باز کرده و به یکی از ظرفیت‌های اصلی کشور تبدیل شده، یادآور شد: در استان کرمانشاه هم امروز زمان آن رسیده که بر این بخش تمرکز کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر امروز کشور ایران میزبان حضور گردشگران زیادی از سراسر جهان است و اقبال خوبی از سوی برخی کشورها مانند عمان، سوریه، عراق و... برای حضور در ایران وجود دارد.

به گفته کاشفی، این گردشگران در داخل ایران پول خرج کرده و کالاهای تولید داخل ما را می‌خرند و با خود می‌برند، پس برای کشور ثروت به همراه دارند و باید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید  گردشگران را در زمینه‌های مختلف گردشگری مذهبی، تفریحی و... جذب کنیم، توریسم درمانی را یکی از مهمترین این زمینه‌ها دانست.

وی خاطرنشان کرد: امروز در ایران و استان کرمانشاه خدمات سلامت با قیمت مناسب و کیفیت عالی در اختیار گردشگران است، اما باید زیرساخت‌های جانبی این موضوع مانند حمل و نقل هوایی و... نیز در استان فراهم شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران از ظرفیت گردشگری روستایی استان هم یاد کرد و ادامه داد: فرهنگ روستاها، پوشش آنها و ... می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

کاشفی با تاکید بر لزوم سمبل سازی در حوزه گردشگری، گفت:  دیگر دیدن مواردی مانند آب و سنگ و...  به تنهایی برای گردشگران جذاب نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار