مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات با اشاره به تماس ماموستا قادری با ارزیاب یونسکو پس از ثبت جهانی منطر اورامان آن را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: این تماس نشان از دور اندیشی امام جمعه پاوه داشت و پیام قدرشناسی و فرهنگ والای مردم اورامان را به یونسکو مخابره کرد.
کد خبر: ۹۸۲۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳ 29 July 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل ایرنا پویا طالب نیا روز پنجشنبه در دیدار با ماموستا قادری امام جمعه پاوه به مناسبت ثبت جهانی اورامان، افزود: بدون شک دیدار سال گذشته ارزیاب یونسکو  با امام جمعه پاوه بسیاری از کم کاری ها را پوشش داد و بسیار اثرگذار بود .

وی تصریح کرد: ثبت جهانی اورامان اقدام ارزشمند و مهم برای اورامان بود اما  این اول راه است و ضرورت دارد با دیدی وسیع و ژرف اندیشانه به موضوع نگاه شود تا موضوع از چارچوب اصلی خود خارج نشود.

مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی تاریخی اورامانات ادامه داد: در این راستا نیازمند همکاری و همفکری همه بزرگان و نخبگان اورامان هستیم تا بهره بهتری از این ظرفیت ببریم.

پس از انتشار اخبار ثبت جهانی اورامان در رسانه ها، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه پاوه در تماس تصویری با دکتر حُسام محمود مهدی ( مصری ) ارزیاب سازمان جهانی یونسکو که مسئولیت پرونده ثبت جهانی اورامان را برعهده داشت، از طرف مردم اورامان از زحمات و تلاشهای ایشان در راه ثبت جهانی اورامان تقدیر و تشکر کرد.

در این تماس دکتر حُسام ضمن خوشحالی از این تماس، از قدرشناسی حاج ماموستا قادری تشکر و اظهار امیدواری کرد این مهم برای مردم اورامان مایه خیر باشد.

گفتنی است در مهرماه سال گذشته دکتر حُسام مهدی که اصالتاً اهل مصر است به نمایندگی از یونسکو برای ارزیابی پرونده ثبت جهانی اورامان به اورامان سفر و با حضور در بیت ماموستا قادری با ایشان دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، در نشست روز سه شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰(۲۵ ژوئیه ۲۰۲۱) چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (UNESCO) پرونده منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان بررسی و با تصویب اعضای کمیته، اورامانات/ هورامان به عنوان بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

پرونده ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان در استان‌های کرمانشاه و کردستان با حدود ۴۰۹ هزار هکتار عرصه و حریم قرار دارد که ۱۰۶ هزار هکتار آن مربوط به عرصه و ۳۰۳ هزار هکتار نیز جزو حریم است. این پرونده سال گذشته به یونسکو ارسال شد.

هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات شامل دره‌های ژاوه رود، اورامان تخت، لهون است.

حدود  ۷۰۰ روستا در منطقه اورامانات/ هورامان قرار دارد. در سال ۱۳۹۹  ارزیابی میدانی منظر فرهنگی اورامانات / هورامان توسط یک ارزیاب ایکوموس جهانی انجام شده است.

منطقه هورامان/اورامانات منطقه‌ای فرهنگی در غرب کشور بین دو استان کردستان و کرمانشاه واقع شده که دارای کوه‌های سربه فلک کشیده و رودهای خروشان است. وجود این عوامل طبیعی دره‌هایی را شکل داده که ساکنان هورامان/ اورامانات، هزاران سال در تعامل  با طبیعت زندگی کرده و این تعامل را می‌توان در باغ های پلکانی، معماری پلکانی زندگی هوار نشینی(کوچ گاه های موقت)، جشن‌ها و آیین‌های اصیل، صنایع‌دستی منحصر بفرد منطقه و مشاهده کرد.

منطقه‌ هورامان دارای قدمت تاریخی با پیشینه‌ای کهن فرهنگی، آداب و رسوم و نمادهای فرهنگی ویژه‌ای است که هر کدام از این نمادها روشنگر گوشه‌هایی از زوایای فرهنگ غنی و پربار این منطقه را نمایان می‌کند. پیشینه‌ سکونت در این منطقه به پیش از تاریخ بر می‌گردد که کشف قباله‌های هورامان وجود حاکمیت آشوریان، مادها، هخامنشیان و یونانیان را تأیید کرده است.

کهن‌ترین آثار سکونت انسان در بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در اطراف روستای هجیج یافت شده و مربوط به دوران پارینه سنگی است که طبق گزارش باستان‌شناسان بیش از ۴۰ هزار سال تا حدود ۱۲ هزار سال قدمت دارند.

معماری پلکانی اورامان تخت و خانه‌های دیدنی آن، روستا را به‌شکل هرم‌گونه درآورده است که در راس این هرم قلعه‌ای باستانی قرار دارد.

پیش از اجلاس چهل و چهارم کمیته میراث جهانی یونسکو، ۲۲ اثر فرهنگی -تاریخی و ٢ اثر طبیعی ایران به عنوان آثار فرهنگی ملموس و ١۶ اثر و عنصر ارزشمند ایران به عنوان آثار فرهنگی ناملموس در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود که در این دور از اجلاس راه آهن سراسری ایران به عنوان نخستین میراث صنعتی کشورمان همچنین منظر فرهنگی اورامانات/ هورامان به ترتیب به عنوان بیست و پنجمین و بیست و ششمین میراث فرهنگی ملموس در این فهرست قرار گرفتند.

اکنون با ثبت جهانی راه آهن سراسری ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) و منظر فرهنگی اورامانات/هورامان ۱۴۰۰ (۲۰۲۱) حفاظت و حراست بیشتر و دقیق‌تر از این ۲۶ میراث فرهنگی ملموس جهانی، رسالت همه ایرانیان اعم از مردم و دولت است و باید پس از مهار کرونا، برای حضور و بازدید از همه گردشگران جهان دعوت شود تا شکوه و عظمت فرهنگ و تمدن ایرانی را در مقابل چشمان جهانیان به زیبایی به نمایش گذاشته شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار