معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برای هر فردی باید نیم سی. سی واکسن کرونا تزریق شود، گفت: ویال واکسن‌ها با هم تفاوت دارد. یک دُزی، دو دُزی، پنج دُزی و ۱۰ دُزی هستند.
کد خبر: ۹۹۳۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹ 14 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از فارس تا دیروز در کنار دوست و همکارمان بودیم، امروز می‌فهمیم به کرونا مبتلا شده، ترس تمام وجودمان را می‌گیرد نکند که من، خانواده‌ام، پدرم، مادرم هم مبتلا شویم، نکند کارمان به تخت‌های آی. سی. یو و اینتوبه برسد، استرس و وسواس شدید سبب می‌شود عوارض کرونا را حس کنیم، خود را قرنطینه کنیم...

مدت‌هاست که با وحشت در اجتماع حاضر می‌شویم که مبادا به این ویروس خطرناک مبتلا شویم و بدون درک آغوش گرم عزیزانمان در تب این بیماری هزار چهره بسوزیم و خاموش شویم...

خوشبختانه با ظهور واکسن و تولید آن توسط شرکت‌های خارجی و ایرانی، نورامیدی جهت کنترل این همه‌گیری در دل بشر تابیده شد که متأسفانه شایعات زیادی درباره واکسیناسیون کرونا شنیده می‌شود. شایعاتی که از روی ناآگاهی یا فقدان اطلاع‌رسانی به وجود می‌آید و سبب می‌شود که استقبال برای واکسیناسیون و ریشه‌کن کردن این ویروس هزار چهره کمتر شود.

روز گذشته که برای تزریق دُز دوم واکسن برکت به یکی از مراکز تجمیعی کرمانشاه رفته بودم، شایعاتی بین مردم منتظر در صف تزریق شنیده می‌شد مبنی بر اینکه میزان واکسن تزریقی خیلی کم است به یکی زیاد به دیگر کم می‌زنند...

سارا شاه‌آبادی معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در پاسخ به این شایعه، اظهار داشت: انواع مختلفی از واکسن تاکنون وارد استان شده که دستورالعمل‌های مختلفی برای تزریق دارند.

وی ادامه داد: سه نوع واکسن سینوفارم یک دُزی، دو دُزی و پنج دُزی به دست ما رسیده در نوع یک دُزی یعنی هر ویال واکسن به یک نفر تزریق می‌شود، در دو دُزی هر ویال به دو نفر و پنج دُزی به پنج نفر تزریق می‌شود.

معاون فنی بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه برای هر فردی باید نیم سی. سی واکسن تزریق شود، گفت: واکسن آسترانزکا و برکت ۱۰ دُزی است که باید ۱۰ نفر حضور داشته باشند تا یک ویال باز شود.

وی افزود: بیشتر از نیم سی‌سی مجاز به تزریق نیستیم، چون امکان دارد عوارض خاصی داشته باشد.

شاه‌آبادی یادآور شد: تک‌تک این ویال‌ها و دُزهای تزریقی توسط بازرسان و مسؤولان حراست دانشگاه در پایان انجام عمل واکسیناسیون روزانه کنترل و تمام پوکه‌ها امحا می‌شود.

وی گفت: علی‌رغم اینکه در تلاش هستیم درصد واکسیناسیون را بالا ببریم، متأسفانه شایعات سبب می‌شود تعدادی از واکسیناسیون استقبال نکنند، اگر پوشش واکسیناسیون را به ۸۵ درصد برسانیم می‌توانیم امیدوار به برداشتن ماسک باشیم.

وی از افراد فراخوان شده برای واکسیناسیون خواست، بدون هیچگونه تردیدی هر چه سریع‌تر برای تزریق مراجعه کنند و مطمئن باشند بهترین راه پیشگیری از ابتلا به کرونا واکسیناسیون است.

شاه‌آبادی خاطرنشان کرد: طبق بررسی صورت گرفته بیماران با حال وخیم افرادی هستند که در انجام عمل واکسیناسیون تعلل کرده و تزریق نکرده‌اند موردی از اینتوبه نداریم که واکسن تزریق کرده باشد و روی این تخت بستری باشد.

طی شبانه روز گذشته هشت نفر دیگر از هم‌استانی‌ها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ابتدای شروع اپیدمی در کرمانشاه ۲ هزار و ۳۳۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند، متخصصان عفونی توصیه می‌کنند اطلاعات نادرست نباید منجر به تعلل و ترس مردم برای واکسیناسیون شود و برای کمک به قطع پاندمی حتما باید واکسن تزریق شود.

به گفته آن‌ها ایجاد علائم خفیف مانند سرماخوردگی، احساس خستگی، درد ناحیه تزریق، تب و لرز، سر درد یا بدن درد تا ۳ روز یا گاهی هم بیشتر، پس از تزریق واکسن طبیعی است و معمولا با مصرف قرص مسکن برطرف می‌شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار