کرمان در سراشیبی پیک پنجم قرار دارد؛ روندی که به گفته مسئولان شکننده است و احتمال شعله‌ور شدن کرونا در سایه غفلت مردم دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۹۹۳۸۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲ 14 September 2021

پیک پنجم کرونا در بزرگ‌ترین استان کشور به روند نزولی خود در شرایطی ادامه می‌دهد که گاهی و در برخی از روزها در برخی از آمار جهش‌هایی را هر چند کوچک و نقطه‌ای مشاهده می‌کنیم که همه این موارد نشان از شکننده بودن وضعیت استان کرمان دارد.

به گفته کارشناسان سرایت‌پذیری نوع دلتاویروس کرونا که در حال حاضر ویروس غالب و شایع در سطح جامعه است، از دیگر انواع آن چندین برابر بیشتر است و همین مسئله احتمال شعله ور شدن دوباره بیماری را زیاد می‌کند با این وجود در حال حاضر استان کرمان مانند بسیاری از استان‌های کشور در سراشیبی پیک پنجم قرار دارد و همه امیدوارند که با واکسینه شدن جمعیت زیادی از کشور بتوان بر این ویروس غلبه کرد.

کروناویروس در نوزدهمین ماه انتشار خود قرار دارد و در این مدت چهار هزار و 529 کرمانی را به کام مرگ کشیده و 38 هزار و 133 بیمار قطعی کرونا را راهی بیمارستان کرده است و در این میان آمار افرادی که گرفتار این ویروس منحوس شدند اما کرونای آنها قطعی نشد نیز بسیار زیاد است.

بیش از یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و حالا چند روزی است که شاهد تسریع روند واکسیناسیون در کشور هستیم به طوری که واکسیناسیون کرونا نیز در استان کرمان نسبت به هفته‌های گذشته چند برابر شده و در حال حاضر روزانه 25 تا 30 هزار دوز واکسن در استان تزریق می‌شود.

تزریق روزانه 30 هزار دوز واکسن در استان کرمان

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره اینکه بیش از 10 روز است که روند نزولی کرونا در استان کرمان آغاز شده و در دو سه روز گذشته شاهد کاهش موارد سرپایی نیز بودیم اظهار داشت: با این وجود شرایط شکننده است و اگر غفلت کنیم ممکن است دوباره شاهد شیوع بیماری در استان باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که کاهش فوتی‌های کرونا کمک کرده، واکسیناسیون است افزود: بالای 85 درصد گروه سالمند استان واکسینه شدند و همین موضوع متوسط سن بیماری در استان را کاهش داده است.

سخنگوی دانشگاه علوم‌‌پزشکی کرمان با اشاره اینکه با ورود محموله‌های جدید واکسن کرونا به کشور، واکسیناسیون در استان کرمان سرعت خوبی گرفته و روزانه چیزی در حدود 25 تا 30 هزار دوز واکسن در استان کرمان تزریق می‌شود گفت: سن افراد فراخوان شده برای تزریق واکسن کرونا در استان کرمان در چند روز گذشته کاهش داشته و احتمال کاهش مجدد سن واکسیناسیون هم وجود دارد.

بستری 139 بیمار جدید کرونایی در استان کرمان

وی با اشاره به آخرین آمار استان کرمان از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا اظهار داشت: در حال حاضر تعداد کل موارد بستری مثبت قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 633 مورد است.

وی با بیان اینکه از این تعداد 359 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: 36 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 92 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، 46 مورد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و 100 مورد در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان تحت درمان قرار دارند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به بستری 139 بیمار جدید قطعی کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان گفت: تعداد کل موارد بستری مثبت کرونا در استان از ابتدای شیوع کووید 19، تاکنون به 38 هزار و 133 مورد رسیده است.

وی به فوت 18 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان اشاره کرد و افزود: مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 4 هزار و 529 نفر رسیده است.

شفیعی با بیان اینکه آمار واکسن تزریق شده نوبت اول کرونا در استان کرمان 934 هزار و 516 مورد عنوان کرد و گفت: واکسن تزریق شده نوبت دوم کرونا در استان را 494 هزار و 917 مورد است.

اصغر مکارم رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز با اشاره به اینکه در چند روز گذشته با ورود واکسن کرونا به کشور سیر فزاینده‌ای را در واکسیناسیون و جمعیت فراخوان شده برای تزریق واکسن شاهد بودیم.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر 21 مرکز فعال واکسیناسیون در جنوب استان داریم گفت: درخواست می‌شود رده‌های سنی فراخوان شده هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن مراجعه کنند چرا که احتمال آغاز تزریق واکسن دانش آموزان در روزهای آینده بسیار زیاد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به اینکه تعداد بستری‌های ما در جنوب استان به زیر 100 نفر رسیده اما وضعیت ثابت نیست ادامه داد: کرونا، ویروس ناشناخته‌ای است و احتمال اینکه گرفتار پیک بعدی شویم بعید نیست.

وی با بیان اینکه باید به سطحی از ایمنی در جامعه برسیم که مرگ و میرهای را کاهش بدهیم تصریح کرد: اگر گرفتار پیک بعدی کرونا شویم احتمال آمار بالای مرگ و میر‌ها وجود دارد.

مکارم با اشاره به اینکه تا کنون 36 درصد جمعیت بالای 18 سال جنوب استان کرمان واکسینه شدند افزود: همکاران ما در مراکز واکسیناسیون در دو شیفت و گاهی بیشتر هم کار می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار