مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت ملی حفاری ایران گفت: متخصصان مدیریت نگهداری و تعمیرات این شرکت با اجرای یک طرح ابداعی موفق به اصلاح استاندارد شبکه مبدّلهای حرارتی با هدف کاهش دمای موتوهای دستگاه حفاری خشکی در شرایط خاص اقلیمی و محیطی شدند.
سید عبدالحسین آلبوشوکه بیان کرد: باتوجه به شرایط استقرار برخی دکلهای حفاری در نزدیکی چند مشعل (فلر) گاز سوز و همچنین گرمای شدید خوزستان، دمای موتورهای دستگاه حفاری به میزان ۹۶ درجه سانتیگراد افزایش مییافت که باعث توقف موتورها در ساعات اوج گرمای هوا میشد.
وی با اشاره به اینکه دمای هوای موتورهای دستگاه حفاری در روال طبیعی ۵۰ تا ۶۰ درجه است افزود: در طرح پیشنهادی متخصصان با ارایه دانش فنی بر مبنای علم مکانیک سیالات، نسبت گرمای انتقال یافته از طریق جابه جایی به گرمای انتقال یافته از طریق هدایت (عدد ناسد) تغییر و زمینه کاهش دما در دستگاه حفاری ۳۸ فتح از ۹۶ درجه به ۷۰ تا ۷۲ درجه فراهم آوردند.
مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: تحقق این طرح ابداعی کارکرد بیوقفه دستگاه حفاری ۳۸ فتح و شتاب بخشی به عملیات حفاری در شرایط و موقعیت خاص استقرار دکل در میدان نفتی اهواز مناطق نفتخیز جنوب را به همراه داشت.
شرکت ملی حفاری ایران که دفتر مرکزی آن در اهواز است یکی از شرکتهای تابعه شرکت ملی نفت ایران است و اجرای عملیات حفاری به منظور اکتشاف، تولید و بهرهبرداری از مخازن نفت و گاز و تعمیر و ترمیم آنها ایجاد چاههای تزریقی و انجام تمامی خدمات فنی وابسته اعم از قلمرو داخلی و فلات قاره را بر عهده دارد.
این شرکت هماکنون دارای ۷۵ دکل حفاری است.