در بسته خبری امروز «تابناک» تیتر‌هایی مانند:واکنش آمريکا به تغييرات در وزارت خارجه ايران / ضرغامي: براي رونق گردشگري بايد زير ميز ايران هراسي زد / نکته اي که وزير اطلاعات درباره حل مسأله واکسن اعلام کرد / عامل شايعه بمب گذاري در اهواز بازداشت شد / دفاع سفت و سخت نماينده مجلس از تصميم دادستان کشور / احتمال سفر پاپ به ايران و ... را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۹۴۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴ 16 September 2021

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

در لایحه «صیانت» با هرگونه شایعه پراکنی که امنیت ملی را به خطر می‌ اندازد برخورد خواهد شد


تبلیغات

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر برخورد با واکسن‌هراسی در استان، گفت: هفته آینده لایحه صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در مجلس آغاز می‌شود و برخورد با نکات این چنینی در آن قانون پیش‌بینی شده است. احمد امیرآبادی فراهانی در جریان بازدید از مراکز درمانی و واکسیناسیون قم، اضافه کرد: درکنار برخورد با واکسن هراسی با هر گونه شایعه پراکنی در موضوعات مختلف که امنیت ملی را به خطر می‌ اندازد بر اساس این قانون برخورد خواهد شد. به نوشته ایرنا، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب قانون برخورد با واکسن هراسی در کشور افزود: بر اساس ماده ۱۱۰ قانون و فرمان مقام معظم رهبری تمام مصوبات ستاد ملی کرونا لازم الاجراست و به صورت قانون محسوب می‌ شود و نیاز به فرایند قانون گذاری مجلس شورای اسلامی ندارد و با توجه به افزایش آگاهی عمومی در کشور نیازی به برخورد اجباری با این دسته از افراد نیست و باید توجه کنیم این افراد توجهی به جان و سلامتی مردم ندارند و مردم هر چه زود تر به مراکز واکسیناسیون برای تزریق واکسن مراجعه کنند تا دچار موج‌ های جدید کرونایی نشویم.

زاکانی، شهردار تهران: اگر بناست مترو بسازیم باید بلیت آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم

علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: نکته دیگر بحث یکپارچه و بر پایه فناوری دیدن شهر و ساختن یک شهر هوشمند است. اگر بناست که مترو بسازیم باید بلیط آن را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم. در حال حاضر اما از ۶ هزار تومانی که محاسبه شده دو هزار تومان سهم ما و دو هزار تومان سهم مردم است و دولت نیز که سهم خود را نپرداخته است. با این وضعیت متروی بیشتری نخواهیم داشت و باید برای توسعه ساخت مترو از امکانات مردم و مجموعه بخش خصوصی، خرید راهبردی کنیم. در واقع مردم سهم خود را بپردازند و مابقی را از طریق خرید راهبردی انجام دهیم. وی تصریح کرد: در شهر هوشمند فرد پولدار و ثروتمند باید سهم خود را که طبیعتاً بیشتر است بدهد و افرادی که در مضیقه هستند حتی سهم‌اندک خود را نیز نپردازند. در واقع شهر باید مطابق با اقتضائات اداره شود نه به صورت مساوی و این کار با هوشمندی امکان پذیر است و با هوشمندسازی خرید راهبردی به یک ارائه خدمت واقعی تبدیل می‌شود.

آیت الله مکارم: دولت های خارجی برای نفوذ در دستگاه علما و مراجع نقشه های مهمی دارند

آیت الله مکارم شیرازی در ددیار با وزیر اطلاعات همچنین مراقبت نسبت به نفوذ، بویژه در شهر مقدس قم را موضوع مهمی دانست و بیان کرد:خطر نفوذ در قم به ویژه با توجه به مرکزیت حوزه های علمیه، بیش از دیگر شهرهاست؛ دولت های خارجی برای نفوذ در دستگاه علما و دانشمندان و مراجع نقشه های مهمی دارند؛ در این خصوص واقعا باید هوشیار بود و در این زمینه وزارت اطلاعات باید به خوبی نقش آفرینی کند. وی در پایان ضمن دعا برای موفقیت دولتمردان و رئیس جمهوری اظهار داشت: با برنامه ریزی، شجاعت، تلاش مسئولان و همراهی مردم مشکلات حل شود. مسائل خارجی بوده و هست، اگر ما مشکلات داخلی را حل کنیم دشمنان خارجی نمی توانند ضربه بزنند، کما اینکه تا بحال هم نتوانسته اند. شما اشراف خوبی نسبت به مسائل این حوزه داشته و دارید.

سلیمی نمین: جوانگرایی در دولت رئیسی هم مایه خوشحالی است هم مایه نگرانی!

عباس یلمی نمین: جوانگرایی هم به خوبی در این دولت پیگیری شده است البته جوانگرایی در کنار امیدآفرینی، نگرانی‌هایی را هم به دنبال دارد چون نیروهای جوان، در یک سری عرصه ها، خودشان را نشان ندادند یا اگر در عرصه‌هایی نشان دادند عرصه‌هایی در سطوح بسیار پایین بود و در سطوح کلان، خودشان را ثابت نکردند. بنابراین نگرانی وجود دارد به به این دلیل که امکان دارد در سطوح کلان نتوانند از عهده این مسئولیت سنگین برآیند، از سوی دیگر، جای خوشحالی دارد به دلیل اینکه آن حلقه‌های زنجیره قدرتی که در گذشته وجود داشته و شکسته نشده بود، تا حدودی شکسته شده و در این دولت، اهتمام جدی نسبت به این مسئله مهم به وجود آمده و این مایه خرسندی است اما در عین حال مایه نگرانی است.

احتمال سفر پاپ به ايران

کاردينال کليساي آشوري و کلداني عراق قول داد در کمترين زمان ممکن به ايران سفر کند و احتمال داد که پاپ فرانسيس رهبر کاتوليک‌هاي جهان نيز به ايران سفر کند.«شارلي انويه تکيه» نماينده آشوريان و کلدانيان ايران در مجلس شوراي اسلامي در ديدار با پاتريارک «لوئيس روفائيل ساکو» کاردينال کليساي آشوري و کلداني عراق درباره سفر مقام‌هاي ديني کليسا و نيز احتمال سفر پاپ به ايران گفتگو و تبادل نظر کرد.به گزارش ايرنا، نماينده مسيحيان آشوري و کلداني ايران در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با کاردينال کليساي آشوري و کلداني عراق با تاکيد بر وضعيت و شرايط مطلوب هموطنان مسيحي در ايران تصريح کرد: ما افتخار مي‌کنيم در جمهوري اسلامي ايران زندگي مي‌کنيم و انتظار ما از چهره‌هاي روحاني خود اين است که با ديدار از همکيشان خود در کشور ايران، مايه دلگرمي آن‌ها باشند.

واکنش هاشمي طبا به اظهارات رئيس جمهور در باره جذب سرمايه هاي خارجي

مصطفي هاشمي طبا در روزنامه شرق با اشاره به سخنان رئيس جمهور در باره جذب سرمايه هاي ايرانيان مقيم خارج نوشت: صرف‌نظر از اينکه آيا خارجيان يا ايرانيان مقيم خارج تمايل به سرمايه‌گذاري در ايران دارند يا خير، بايد اذعان کرد که ظرفيت پذيرش سرمايه خارجي از سوي کشور ما به دليل ناتواني بوروکراسي يا اعمال نظر افراد و جريان‌هاي سياسي وجود ندارد. يک مثال که اينجانب در جريان آن بوده‌ام، سرمايه‌گذاري يک شرکت کره جنوبي در کشتي‌سازي بود که با وجود پيگيري مداوم سفير سابق جمهوري اسلامي در کره جنوبي و اينجانب و ملاقات با مقامات تصميم‌گير به نتيجه نرسيد، درحالي‌که شرايط اين سرمايه‌گذاري بسيار ايدئال بود.مثال ديگر که از سال 1390 در جريان است، انتقال مبالغ قابل‌توجهي ارز از بانک‌هاي خارج توسط يک فرد ايراني به حساب بانک مرکزي براي ايجاد مراکز بازيافت زباله با دانش فني از کانادا بود که از سوي بانک مرکزي اين ارز مسدود شده و با وجود پيگيري‌ها هيچ‌گونه پاسخ مناسبي براي احياي ارز وصولي و انجام پروژه از سوي بانک مرکزي داده نشده است.هر چند با شرايط فعلي بانکي و عدم امکان روابط بانکي بين‌المللي سرمايه‌گذاري از خارج ممکن نيست، اما در حقيقت اگر اين امر مهم حل بشود، مشکلات داخلي سرمايه‌گذاري مانند برگرداندن هواپيماي حامل مقامات ترک براي سرمايه‌گذاري در توسعه فرودگاه امام خميني (ره) از آسمان تهران مانع از سرمايه‌گذاري خارجي مي‌شود.

دفاع سفت و سخت نماينده مجلس از تصميم دادستان کشور

نوروزي نايب رئيس کميسيون حقوقي مجلس در گفتگو با آخرين خبر ضمن دفاع از تصميم دادستان کشور در موضوع برگ سبز خودرو گفت: نبايد به زور براي درآمدزايي دفترخانه ها از جيب مردم پول در بياوريم.

جلسات شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب از سرگرفته شد

سخنگوي شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب از ازسرگيري سرگيري جلسات شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب خبر داد.اميرابراهيم رسولي با اعلام اين خبر اظهار کرد: اين جلسه عصر روز گذشته چهارشنبه (۲۴شهريورماه) با حضوراکثريت اعضا به رياست غلامعلي حدادعادل و دبيري پرويز سروري برگزار شد.وي افزود: در اين جلسه تحليلي از آخرين وضعيت کشور ارائه و اعضا به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند؛ همچنين از زحمات همه افرادي که در پيروزي ليست شوراي ائتلاف در انتخابات ششمين دوره شوراي اسلامي شهر تهران تلاش کردند تقدير و قدرداني صورت گرفت.سخنگوي شوراي ائتلاف تصريح کرد: گرچه ائتلاف در ميان ليست‌ها و جريان‌ها پيروز انتخابات شد، اما آسيب شناسي ايام انتخابات، روش‌ها و فرآيندها مورد بحث قرار گرفت تا با ترميم و بر طرف کردن برخي مشکلات و نارسايي‌ها، ائتلاف مقتدرتر به کار خود ادامه دهد.رسولي ادامه داد: شوراي ائتلاف نيروهاي انقلاب، بر خلاف جريان‌هاي موسمي در ايام انتخابات مقطعي عمل نمي‌کند، بر همين اساس جلسات آن منظم و با دستور محتوايي موثر درباره مسائل کشور و نگاه به آينده به کار خود ادامه خواهد داد.

عامل شايعه بمب گذاري در اهواز بازداشت شد

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهي انتظامي خوزستان از دستگيري عامل شايعه وجود بسته مشکوک در يکي از بانک‌هاي اهواز خبر داد.مختار حيدري اظهار کرد: روز ۲۰ شهريورماه در پي شايعه وجود بسته مشکوک در يکي از بانک‌هاي اهواز، شناسايي و دستگيري عامل شايعه در دستور کار پليس قرار گرفت.وي افزود: ماموران پليس با کار اطلاعاتي مستمر و انجام يک سلسله عمليات فني - پليسي، عامل شايعه پراکن را شناسايي و پس از هماهنگي با مقام قضائي، در عملياتي دستگير کردند.معاون هماهنگ‌کننده فرماندهي انتظامي خوزستان گفت: بنا بر تحقيقات پليس و برابر اعلام خانواده متهم، فرد مزبور بيمار اعصاب و روان است.سرهنگ حيدري تصريح کرد: پليس خوزستان تامين امنيت اجتماعي و رواني جامعه را از وظايف ذاتي خود مي‌داند و بر اساس قانون با افرادي که با شايعه‌پراکني و نشر مطالب کذب، قصد تشويش اذهان عمومي و ايجاد ناامني رواني براي شهروندان را داشته باشند، قاطعانه برخورد مي‌کند.

رئيس کميسيون بهداشت: کشورها با خودشان گفتند به اينها واکسن بدهيم تا نگذاريم خودکفا شوند

شهرياري، رئيس کميسيون بهداشت مجلس گفت: يکي‌ از دلايلي که اين کشورها در اين برهه زماني به ما واکسن مي‌دهند اين است که اينها ديدند ايران توانايي توليد واکسن پيدا کرده و تا دو، سه ماه ديگر ايران حدود ۲۰ ميليون دُز واکسن توليد داخل خواهد داشت، با خودشان گفتند به اينها واکسن بدهيم تا نگذاريم خيلي در اين زمينه جلو بروند و خودکفا شوند.

واکنش حدادعادل به جوک‌هاي مردم درباره واژه‌سازي فرهنگستان

حداد عادل، در يک برنامه تلويزيوني، در واکنش به جوک‌هايي که مردم براي واژه‌سازي فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي مي‌سازند، گفت: «اين‌ها نوعي از طنز است. علت آن هم اين است که نه به سياست برمي‌خورد نه به مقدسات! البته نکته‌ ديگر هم اين است که از همان‌ابتدا، برخي افراد، مخالف معادل‌سازي واژه بوده‌اند.»حداد عادل در گفت‌وگويي تلويزيوني ، درباره ريشه واژه فرهنگستان گفت: «فرهنگستان را معادل آکادمي ساختند. آکادمي هم يک لفظ يوناني هست که در آن افلاطون به تدريس مي‌پرداخته است.»وي ادامه داد: «ما در فرهنگستان، براي معادل ساختن براي واژه‌ها ضوابطي داريم؛ اين‌که در چه مواردي نبايد معادل وضع کنيم. براي نمونه، فرهنگستان زبان فارسي دنبال معادل براي واژه استاندارد نيست، چرا که اين واژه و امثال آن از سال‌ها پيش بوده‌اند و اولويت با واژه‌هايي است که به‌تازگي وارد فرهنگ واژگاني ما مي‌شوند.»نجفي به عنوان سوال آخر اين بخش از رئيس فرهنگستان زبان فارسي پرسيد: «آيا طنزهايي که درمورد معادل‌هاي واژگان هست به گوش شما هم مي‌رسد» که حدادعادل در پاسخ گفت: «بله. فراوان اين موارد را مي‌شنوم. اين‌ها نوعي از طنز هست. علت آن هم اين است که نه به سياست برمي‌خورد نه به مقدسات! البته دلايل ديگري هم دارد و نکته‌ ديگر هم اين است که از همان‌ابتدا برخي افراد مخالف معادل‌سازي واژه بوده‌اند، مثل صادق هدايت که مي‌گفت: «پايان‌نامه هم واژه شد! آيا کسي به تز دکتري مي‌گويد پايان‌نامه؟! اما الان مي‌بينيم که خيلي مصطلح است. واژه‌ نو مثل کفش نو مي‌ماند. چند روزي پا را مي‌زند اما بعد از آن جا باز مي‌کند.»

نکته اي که وزير اطلاعات درباره حل مسأله واکسن اعلام کرد

حجت الاسلام سيد اسماعيل خطيب گفت: رئيس جمهور همه دولت را براي حل مسأله واکسن بسيج کرده است.حجت‌الاسلام سيداسماعيل خطيب وزير اطلاعات در ديدار با آيت‌الله سيدمحمد سعيدي نماينده ولي‌فقيه و توليت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به برنامه‌هاي دولت سيزدهم اظهار داشت: از اولويت‌هاي مهم دولت بحث سلامت و کرونا است که رئيس جمهور همه دولت را براي حل مسأله واکسن بسيج کرده است.وي با اشاره به واردات واکسن‌هاي ويژه دانش آموزان و دانشجويان، گفت: اميدواريم با تزريق اين واکسن‌ها مدارس و دانشگاه‌ها هر چه زودتر حضوري شوند و تلاش مضاعف دولت بر اين است که تا پايان سال مراسم‌، اجتماعات و کسب و کارها به حالت عادي بازگردد.وزير اطلاعات يکي ديگر از سياست هاي مهم دولت سيزدهم را تعامل و ارتباطات با کشورهاي همسايه دانست و بر ايجاد اميد در جامعه و احياي سرمايه اجتماعي تاکيد کرد.

ضرغامي: براي رونق گردشگري بايد زير ميز ايران هراسي زد

وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گفت: در ديدار چند ساعته که از دوشنبه پايتخت تاجيکستان داشتم معتقدم براي رونق گردشگري بين دو کشور بايد بزنيم زير ميز ايران هراسي.ضرغامي افزود: تا ايران هراسي دشمن خواسته بين کشورهاي مختلف دنيا هست گردشگري ما رونق نخواهد گرفت.

ادعايي درخصوص «استعفاهاي روحاني» و پاسخ رهبر انقلاب

«حسن روحاني، رئيس‌جمهور پيشين ايران در دوران حضور هشت ساله‌اش در دولت استعفا کرده است؟»؛ اين سوالي است که در چند مقطع زماني به ويژه در دولت دوم روحاني مطرح شد.به‌گزارش انصاف نيوز، رئيس‌ دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم در نشست خبري خود در بهمن ۹۸، حداقل دو نوبت استعفاي خود را تاييد کرده بود.حسن روحاني در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اينکه «مدتي است شايعاتي درباره‌ي استعفاي شما مطرح مي‌شود، پاسخ شما به اين شايعات چيست؟»، گفته بود: «ماه‌هاي اوليه که انتخابات برگزار شد، موضوعي به دلايلي در ذهن من بود و خدمت رهبري بيان کردم که دولت آمده است و مي‌خواهد کار کند، اما شما اگر به هر دليلي فکر مي‌کنيد فرد يا دولت ديگري بهتر مي‌تواند خدمت کند، من آماده‌ام که کنار بروم. ايشان به شدت اين موضوع را رد کردند و گفتند من دلم مي‌خواهد شما تا آخرين لحظه به خدمت خود ادامه دهيد و من از دولت حمايت مي‌کنم».روحاني درباره‌ي دومين استعفاي خود نيز بدون اعلام زمان اين استعفا گفت: «من به دلايلي خدمت رهبري رفتم و مسئله‌ي استعفا را مطرح کردم، ايشان گفتند من اجازه نمي‌دهم دولت حتي يک ساعت زودتر به کار خود پايان دهد».در سال‌هاي اخير شنيده‌هاي غيررسمي و تاييدنشده‌ي ديگري نيز درباره‌ي استعفاي روحاني و يا تهديد او به اين اقدام مطرح شده است. از جمله اينکه رئيس‌جمهور سابق چند ماه پس از حوادث دي‌ماه ۹۶ و همينطور در دي‌ماه ۹۸ در ماجراي سقوط هواپيماي اوکرايني و همچنين در واکنش به مخالفت‌ها با مذاکره‌ي مستقيم با آمريکا استعفا و يا تهديد به استعفا کرده بود.حسام‌الدين آشنا، مشاور رئيس‌جمهور در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم درباره‌ي شنيده‌ها پيرامون استعفاي روحاني و تکذيب اين شنيده‌ها از سوي خبرگزاري فارس در دي‌ماه ۹۸ به انصاف نيوز گفته بود: «متاسفانه ما به اطلاعاتي که خبرگزاري فارس دارد دسترسي نداريم».

واکنش آمريکا به تغييرات در وزارت خارجه ايران

«جن ساکي» سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد که به‌رغم انتصاب چهره‌هاي جديد در وزارت خارجه ايران، دولت آمريکا همچنان ديپلماسي را بهترين گزينه براي تهران مي‌داند.او در پاسخ به پرسشي در خصوص انتصابات جديد در وزارت خارجه ايران که برخي از آن‌ها مواضعي ضدبرجامي دارند، گفت که دولت آمريکا همچنان بر اين باور است که ديپلماسي بهترين گزينه براي حل مسأله هسته‌اي ايران است.ساکي افزود که مذاکرات وين بايد در سريع‌ترين زمان ممکن از سر گرفته شود.از سوي ديگر، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت: "اينکه ايران تصميم داشته باشد چه کسي را به‌عنوان نماينده خود در بسترهاي مختلف انتخاب کند، به خود آنها مربوط است."ند پرايس گفت: «سياست‌هاي ما در قبال ايران براي پيشبرد منافع آمريکا فارغ از اين‌که کدام فرد چه سمتي را برعهده دارد، طراحي شده است.»سه روز پيش با حکم حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان، علي باقري به عنوان معاون سياسي، محمد فتحعلي معاون اداري و مالي و مهدي صفري هم معاون ديپلماسي اقتصادي وزارت امور خارجه منصوب شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار