رئیس دانشگاه پیام نور کرمانشاه:
رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه معقتد است، با پایان کرونا هم برگشت به آموزش‌های سنتی در دانشگاه‌ها تقریبا امکان ناپذیر است و آموزش‌ها به شکل ترکیبی ادامه می‌یابد.
کد خبر: ۹۹۵۶۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰ 22 September 2021

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، دکتر بهمن سعیدی پور با اشاره به تعطیلی آموزش‌های حضوری دانشگاه‌ها پس از شیوع کرونا، اظهار کرد: از اواخر سال ۱۳۹۸ با همه گیری این بیماری، آموزش‌های سنتی تعطیل و وارد شیوه جدیدی از آموزش‌ها شدیم.

وی افزود: هرچند در آغاز برخی از دانشگاه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی مانند تلگرام، واتساپ و ... آموزش‌های خود را از سر گرفتند، اما دانشگاه پیام نور از حدود یک دهه پیش تجربه آموزش از راه دور را برای برخی رشته‌های مقطع کارشناسی ارشد داشت و به محض تعطیلی آموزش‌های حضوری مدیریت سیستم یادگیری (LMS) را شروع کردیم که باتوجه به اینکه سرور این نوع از آموزش الکترونیک در مرکز بود، با شیوع کرونا به استان‌های اختیار داده شد تا برای راه اندازی سرور‌های بومی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: از اواخر بهمن سال ۱۳۹۸ که مقرر شد هر استان خودش طراحی دوره آموزش الکترونیک را مدیریت کند، در دانشگاه پیام نور کرمانشاه نیز با کمک دانش فنی کارکنان این دانشگاه سرور‌هایی را طراحی کردیم که در ابتدا می‌توانست به صورت همزمان به سه هزار نفر خدمات آموزشی ارائه دهد.

سعیدی پور اضافه کرد: با این سرور بومی آموزش الکترونیک را آغاز کردیم و بعد از گذشت یک ترم توانستیم پوسته‌های مختلفی همچون سامانه آزمون میان ترم، پایان ترم، ارجاع تکلیف و... را در این سیستم اضافه کنیم و درنهایت یک سیستم جامع یادگیری را در دانشگاه پیام نور کرمانشاه طراحی و راه اندازی کردیم.

وی اضافه کرد: در بروزرسانی‌هایی که از این سامانه شد نیز ظرفیت آموزش‌های الکترونیک همزمان آن را از سه هزار نفر به هفت هزار نفر افزایش دادیم.

سعیدی پور با تاکید براینکه ساختار با ثباتی بدون قطع اینترنت و برق برای آموزش الکترونیک دانشجوان در دانشگاه پیام نور فراهم شده، گفت: اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه هم مهارت تدریس الکترونیک را به خوبی فرا گرفته اند.

وی درخصوص رویکرد دانشگاه پیام نور برای شروع فعالیت‌های آموزشی از مهر امسال هم اعلام کرد: طبق برنامه برای شروع سال تحصیلی جدید هم تمام کلاس هایمان را به شکل الکترونیک ارائه خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه پیام نور کرمانشاه یادآورشد: باتوجه به تجربه موفقی که در بحث آموزش‌های الکترونیک داشته ایم، برای دوران بعد از کرونا هم از آموزش‌های ترکیبی یعنی آموزش حضوری و الکترونیک استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود بازگشت به آموزش به شکل سنتی در دوران پس از کرونا هم تقریبا امکان ناپذیر باشد، سبک یادگیری الکترونیکی ارتقا می‌یابد، اما حذف نخواهد شد.

وی با تاکید براینکه دانشگاه پیام نور استان تمام مشکلات این نوع از آموزش‌ها را آسیب شناسی و شناسایی کرده، گفت: تلاش کرده ایم تا حواشی که در این نوع از آموزش‌ها وجود دارد را کنار بزنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: با همه این‌ها آموزش الکترونیک ضعف‌هایی دارد که بخشی از آن مربوط به زیرساخت‌های اینترنت، قطع برق و عدم دسترسی به امکانات لازم برای دانشجویان است.

وی یادآورشد: همچنین در آموزش الکترونیک ارتباط رودرو استاد و دانشجو وجود ندارد که این مسئله روی کیفیت یادگیری آن‌ها برای برخی دروس ممکن است تاثیر بگذارد و از طرفی حضور در دانشگاه یک نظم و انضباط خاصی را به زندگی دانشجو می‌بخشد که با آموزش‌های الکترونیک و دوری از این فضای رسمی این مسئله هم متاثر می‌شود.

سعیدی پور در خاتمه با بیان اینکه دانشگاه پیام نور کرمانشاه حدود ۱۵ هزار دانشجو دارد، گفت: از این تعداد حدود ۱۲ هزار دانشجو در آموزش الکترونیک دانشگاه حضور داشتند و مابقی هم به دلایلی همچون مرخصی تحصیلی و ... حاضر نبودند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار