باحضور سفیر فنلاند در گیلان

توسعه روابط پیشرفته گیلان و کشورفنلاند در حوزه زیست محیطی

کد خبر: ۱۰۵۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸ 21 June 2022

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان از همکاری و توسعه روابط کشور فنلاند با گیلان در حوزه مدیریت پسماند و آب خبرداد.

به گزارش تابناک گیلان ، رضا زمانی امروز در دیدار سفیر فنلاند در ایران و هیات همراه با اشاره به موقعیت جغرافیایی گیلان در کشور و تنوع زیست محیطی این استان گفت: باتوجه به شباهت زیست محیطی گیلان و فنلاند همکاری این دو کشور در حوزه محیط زیست، مدیریت پسماند و احیای تالاب بین اللملی انزلی می‌تواند موثر باشد.
سرپرست مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان افزود: گیلان سومین استان پرتراکم کشور و شهر رشت بزرگترین شهر شمال ایران است که ۴۹ درصد آن را جلگه و کوهپایه تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به ۹۶ رودخانه دایمی و فصلی در گیلان گفت: ۸۲ درصد فاضلاب‌های خانگی استان وارد طبیعت می‌شود که مدیریت پسآب‌ها و پسماند از الویت‌های حفاظت محیط زیست گیلان است.
وی به تولید روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن زباله در گیلان اشاره کرد و افزود: فنلاند جزو کشور‌های پیشرو در خصوص محیط زیست است و همکاری این کشور با گیلان در خصوص انتقال تکنولوژی، دانش نوین و بهره گیری از نیرو‌های متخصص می‌تواند به مدیریت پسماند و آب و نیز حفاظت از محیط زیست استان کمک کند.
سفیر فنلاند در ایران هم در این دیدار ضمن قدردانی از محیط زیست استان برای برقراری روابط خارجی گفت: برای فنلاندی‌ها سفر به کاسپین و دریای خزر شگفت انگیز است، چون این استان شباهت زیستی و نقاط مشترک زیادی به کشور فنلاند دارد.
کاری کاهیلوئوتو با اشاره به توسعه روابط در حوزه مدیریت آب و حفظ محیط زیست ۲ کشور فنلاند و ایران به ویژه گیلان افزود:با توجه به توسعه کریدور شمال و جنوب امیدواریم که این روابط در آینده پیش‌رو روز به روز گسترش پیدا کند.
وی همچنین از آمادگی کشور فنلاند برای همکاری با گیلان در خصوص استفاده از انرژی‌های پاک و پایدار و مسایل زیست محیطی مانند مدیریت پسماند، پساب‌ها و آب خبرداد.
همچنین خواهرخواندگی تالاب بین‌المللی انزلی و جنگل‌های گیلان پیشنهاداتی بود که محیط زیست گیلان به کشور فنلاند داد، تا در این خصوص تصمیم گیری شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار