تذکر نظام مهندسي تهران درباره ایران زمین

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد : از زمانی که مهندسان ناظر را ما معرفی می کنیم ، دیگر امضاء فروشی نداریم.
کد خبر: ۲۷۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴ 25 April 2015
به گزارش صدا و سیما؛ سعید غفرانی در نشست خبری درباره مصوبه نظارت مضاعف بر ساخت و سازهای بافت فرسوده هم گفت : به ‌زودی نظارت مضاعف را اغاز می کنیم تا ساخت و ساز در این محدوده ها با کیفیت بالا ساماندهی شود.

وی با اشاره به برخی مطالب مبنی بر ترک برداشتن پایه های تونل توحید هم گفت: اطلاعی ندارم اما بعید می دانم درست باشد.

غفرانی از تشدید برخورد با تخلف مهندسان ناظر خبر داد و گفت : از سال گذشته تاکنون بیش از 300 پرونده تخلف مهندسان ناظر به شورای انتظامی ارسال شده و البته در این مدت پروانه اشتغال به کار مهندسی ، باطل نشده است.

غفرانی با اشاره به شناسایی یک باند متخلف که اسناد نظام مهندسی را جعل می کرد هم گفت : در بخش گاز سازمان نظام مهندسی تخلف هایی شده است و عواملی خارج از سازمان با استفاده از مهر مهندسان ناظر تخلف هایی کرده اند که در مراجع قضایی در حال سیدگی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اظهار داشت : میزان تخلف بیش از میلیارد تومان است و اگر فردی از مهندسان آگاهانه ، مرتکب تخلف شده باشد، به‌شدت برخورد می‌شود.

غفرانی با اشاره به گودبرداری های پرخطر در شهر تهران گفت : از 16 هزار گود در تهران بازدید کردیم و 1700 گود پرخطر ، شناسایی و درباره 38 گود با نامه به شهرداری و مهندسان ناظر تذکر داده شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران در باره گودبرداری ایران‌زمین اظهار داشت: تذکر دادیم و اگر به همین شیوه رها شود، ممکن است باز هم مشکلاتی ایجاد کند.

وی افزود : به بازرسی گودبرداری ها ها ادامه می دهیم و گزارش آن را به مراجع خواهیم داد.

غفرانی در خصوص اصلاحیه قانون نظام مهندسی که در مجلس شورای نیاورده است ، گفت : این موضوع به کم‌کاری سازمان های نظام مهندسی در استان ها برمی گردد و هر قانونی پس از چند سال نیاز دارد که اصلاح شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: ماده 35 این قانون تعیین تکلیف کرده که وزارت راه و شهرسازی ناظر عالی همه امور مهندسی است و همواره نظارت بر سازمان انجام می گیرد.

غفرانی با اشاره به اینکه اجرایی شدن ماده 33 قانون نظام مهندسی مورد تاکید ماست، اظهار داشت : در حال حاضر ساخت و سازهای متراژهای بالای یک‌هزار متر باید با همکاری مجریانی که صلاحیت سازندگی دارند، انجام شود. 

بنابراین گزارش عمر مفید ساختمان در ایران بنابر اعلام کارشناسان و مسئولان حداکثر 30 سال است که در مقایسه با عمر مفید ساختمان در کشورهای اروپایی ( 100 تا 150 سال) تفاوت زیادی دارد.

بی توجهی به اصول علمی ساخت و ساز و رعایت نکردن استانداردها، باعث شده است جامعه امروز ما وارث مجموعه عظیمی از ساختمان‌ها و بناهایی شود که به سرعت در حال فرسودگی و تبدیل شدن به بافت فرسوده است.

سازندگان باتوجه به محدودیت منابع مالی، نیروی انسانی و از سوی دیگر قیمت تمام‌شده احداث ساختمان‌ها ، همواره برای کاهش هزینه های سرمایه‌گذاری اولیه تلاش می کنند.

اما باید توجه داشت چنانچه کاهش هزینه‌ها به نادیده گرفتن حداقل استانداردهای لازم در زمان ساخت منجر شود، کیفیت ساخت و عمر مفید ساختمان هم کاهش می یابد.

همچنین هزینه‌های مربوط به تعمیر ونگهداری و هدر رفت انرژی افزایش می‌یابد که مجموعه این هزینه‌ها باید از اقتصاد ملی تأمین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار