خیام معروف‌ترین شاعر ایرانی در جهان

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: آثار خیام جزو ترجمه‌پذیرترین اشعار شاعران جهان است و اشعار آن در تمام دنیا رواج پیدا کرده است.
کد خبر: ۳۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵ 18 May 2015
سید‌ عباس صالحی در پنجمین کنگره بین‌المللی شعر از توس تا نیشابور که در آرامگاه خیام در نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: ایران سرزمین فرهنگ و هنر است و فردوسی و خیام از ارکان آن هستند.

وی افزود: سال گذشته شاهنامه 50 بار چاپ و 140 بار بازنویسی شده است، همچنین 40 هزار نسخه از متن شاهنامه بازنویسی شده و در مجموع هزار و 200 نسخه با نام فردوسی به چاپ رسیده است.

صالحی تصریح کرد: در هیچ جای دنیا همچون ایران چنین گستره‌ای از ادبیات کلاسیک وجود ندارد، چراکه آمار چاپ چنین اثرهایی در دیگر کشور‌ها به 100 هزار نسخه هم نمی‌رسد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه شاهنامه در فرهنگ و هنر ایرانی مانند خون جاریست، عنوان کرد: فردوسی به عنوان کسی که زبان پارسی را زنده نگه داشت و درس وطن‌دوستی و اخلاق را به ما داد و توانست اخلاق و حکمت ایرانی و اسلامی را بر ما حاکم کند در جهان شناخته شده است.

وی با بیان اینکه خیام ترجمه‌پذیرترین شاعر در جهان است، تصریح کرد: چگونه می‌توان خیام را دوست نداشت، خیامی که بیش از هر ایرانی در خارج مرز‌های ایران شناخته شده است و هیچ شاعر ایرانی به اندازه خیام در دنیا شناخته شده نیست.

صالحی با اشاره به اینکه خیام شعر فلسفی را به زبان ساده بیان کرد، ادامه داد: خیام را به عنوان شاعری فیلسوف در جهان می‌شناسند، شاعری که شعرش هنوز پس از گذشت چند قرن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: به خیام، فردوسی، عطار می‌بالیم، چراکه ایران فرهنگی مدیون تاریخ خود و فرهیختگانی است که در تاریخ این مرز و بوم حضور داشتند.

وی ادامه داد: تاریخ ایران و فرهیختگان آن مانند فردوسی و عطار و خیام باید به نسل جوان کشور معرفی شوند تا ایرانیان از تاریخ خود مطلع باشند و نیشابور به عنوان نخستین پایتخت اسلامی و شهر کهن ایرانی می‌تواند در این امر نقش تاثیر گذاری داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار