زنگ مرشد به صدا درآمد

در شب شهادت حضرت علی (ع) مراسم سنتی پخت حلوای زرد در زورخانه علی بن ابی‌طالب (ع) برگزار می‌شود؛ این آیین سنتی پهلوانان اردبیل، مراسمی نمادین در فراق الگوی جوانمردی است.
کد خبر: ۴۴۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 16 June 2017
به گزارش تابناک اردبیل،‌ بیش از سه دهه است که پهلوانان اردبیلی در  بیستم ماه رمضان به سوگ مولای متقیان می‌نشینند.

گود زورخانه عزادار شهید محراب می‌شود و دست‌هایی که تمرین پهلوانی می‌کرد، بر روی دیدگان پهلوانان به غم می‌نشیند.

اشک‌ها را مهاری نیست. امامی از دست رفته؛ الگوی جوانمردی و کسی که پیامبر او  را نزدیک‌ترین به خود نامید.

زنگ مرشد نوای غمی به وسعت تاریخ دارد

فرقی که شکافته فرق تاریخ و قلب مسلمانان بوده و حتی قلب هر آزادمردی. زنگ مرشد به صدا در آمده و نوای غم‌انگیزی نواخته می‌شود.

پهلوانان سر فرود آورده و یا علی می‌گویند. پا در گود می‌گذارند و اینبار نه برای تمرین و ورزیدگی بلکه برای امام خود در دایره جوانمردی دست به دست هم در کنار هم و در یک سطح ایستاده‌اند.

چشم‌ها از غمی حکایت دارد که تا اعماق جان نفوذ کرده و تا آزادی هست و تا جوانمردی هست، دل به درد خواهد آورد.

کجایند کودکان یتیم که شب‌ها منتظر امداد غیبی و دست مهربان خدا بودند. شاید بی‌خبر از اینکه پدر با فرق شکافته در محراب افتاده است و دنیا را عزادار خودکرده است.

یکی از ورزشکاران معتقد است زورخانه و ورزش‌های پهلوانی بی مرشد و بدون تمسک به الگویی وارسته دلنشین نیست.

اصغری افزود: پهلوانی به مدد گیری و جوانمردی است، نه زور بازو و هیچ پهلوانی نمی‌تواند ادعا کند که لحظه‌ای از یاد علی (ع) غافل است.

حلوای زرد در شب قدر

«به روایتی امشب قرآن نازل می‌شود».این را یکی از ورزشکاران گفته و قاشق بلند چوبی را دور تشت مسی می‌گرداند.

علی‌رضا رحیمی تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال است که پهلوانان در شب شهادت حضرت علی در زورخانه جمع شده و حلوای سنتی اردبیل را برای مولای خود می‌پزند.

وی افزود: این حلوا به صورت نذری توزیع می‌شود و همراه با دعا و صلوات و به همت ورزشکاران به مدت بیش از سه ساعت پخته می‌شود.

حلوای زرد، حلوای سنتی شهر اردبیل است که به ویژه در مراسمات عزاداری پخته شده و در بین مهمانان و نیازمندان توزیع می‌شود.

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان اردبیل در خصوص قدمت این مراسم تصریح کرد: پخت حلوا بیش از ۳۰ سال است که در زورخانه علی بن ابی‌طالب (ع) انجام می‌شود.

محمد شهبازعلیزاده تصریح کرد: هم اکنون پنج زورخانه در شهرهای اردبیل، مشگین شهر و پارس‌آباد فعال هستند و برخی قدمت قابل‌توجهی دارند.

وی تأکید کرد: ورزش‌های پهلوانی تمرین جوانمردی، ایستادگی و دفاع از مظلوم است و همه‌ساله پهلوانان در ایام شهادت امام علی (ع) در سوگ امام خود می‌نشینند.

یا علی، قلب‌هایمان در انتظار کرم توست

حلوای زرد در تشت‌های مسی نرم شده و در نهایت با شیره و زعفران جان می‌گیرد. چه نذرها و دعاهایی که بر سر تشت آمده است.

چه بیماران و حاجت مندانی که در شب قدر و در شب شهادت امام خود، مستمندانه به درگاه او روی آورده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل معتقد است شب قدر بزرگ‌ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است.

حجت‌الاسلام مهدی ستوده در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح کرد: نزول جامع‌ترین، کامل‌ترین و ماندگارترین کتاب الهی بر عظمت و منزلت شب قدر تأکید دارد.

وی متذکر شد: در روایات متعددی  وجود شب قدر را در هر زمان دلیل لزوم امامت و بقای آن دانسته‌اند، لذا سوره قدر به منزله شناسنامه اهل‌بیت (ع) شمرده‌شده است.   

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با اشاره به مناسک متعدد مسلمانان در این ایام اضافه کرد: از دیگر برکات شب قدر بخشش گناهان است.

ستوده تصریح کرد: در روایتی پیامبر اکرم عنوان کرده که کسی که شب قدر را درک کند و بخشیده نشود، مورد رحمت بی‌پایان الهی واقع نشده و خدا او را از رحمت خویش دور می‌سازد.

 در شبی که گفته می‌شود قلب پیامبر به نور قرآن روشن شده، در شبی که علی (ع) در بستر خود زخم جوانمردی بر فرق شکافته دارد، پهلوانان آمده‌اند و با دعا و نذر از مولای خود شفاعت می‌طلبند. رسم آزادگی می‌آموزند و دست رد به سینه ظلم و کفر می‌زنند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار