وقتی بی‌مسئولیتی عادت مسئولان می‌شود

شهر ایمن یکی از پارامترهایی است که سال گذشته شورای شهر قم برای تدوین سند چشم انداز پنج ساله شهرداری قم به آن تکیه کرد. سندی که شاید این روزها گوشه کتابخانه یا دبیرخانه ها خاک می خورد و کسی به خودش زحمت نمی دهد ببیند قرار بوده چه اتفاقی بیفتد و حالا چه شده.
کد خبر: ۴۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۸ 14 June 2015
به گزارش تابناک قم، روزنامه 19 دی در شماره روز یک شنبه 24 خرداد ماه، یادداشتی با عنوان وقتی بی‌مسئولیتی عادت مسئولان می‌شود را به قلم زینب آخوندی منتشر نموده است.

در این مطلب می خوانیم: خبر مرگ یک پسربچه که روابط عمومی شهرداری قم روز جمعه برای رسانه ها ارسال کرد، بار دیگر کام مردم را در ابتدای شروع اوقات فراغت تابستانی تلخ کرد. سال گذشته هم اوایل تیرماه مرگ یک دختربچه پنج ساله در فضای سبز حاشیه میدان روح الله تا مدتی اذهان را به خود متوجه کرده و در میان مردم برای استفاده از فضای سبز نگرانی هایی ایجاد کرده بود. 

رفت و آمدهای پدر فاطمه امینی به شهرداری و شورای شهر و اعتراضات او نسبت به بی توجهی شهرداری به ایمنی اماکن عمومی موجب شده بود تا مدتی همه هوشیار باشند و وعده هایی هم برای احیای اداره ایمنی اماکن زیر مجموعه معاونت اجتماعی در شهرداری مطرح شود. روزی که این پدر داغدیده در جلسه شورای اسلامی شهر قم حاضر شد و به مناسبت تولد دخترش چند کلمه ای حرف زد، صحبت هایش را با یک جمله به پایان برد«کودک من از دست رفت؛ به فکر کودکان مردم باشید.»

حالا پس از گذشت تقریبا یک سال تکرار این حادثه تلخ ثابت می کند نگرانی حجت الاسلام امینی بی مورد نبود و کسی به فکر جان جگرگوشه های مردم در این شهر نیست.

شهر ایمن یکی از پارامترهایی است که سال گذشته شورای شهر قم برای تدوین سند چشم انداز پنج ساله شهرداری قم به آن تکیه کرد. سندی که شاید این روزها گوشه کتابخانه یا دبیرخانه ها خاک
می خورد و کسی به خودش زحمت نمی دهد ببیند قرار بوده چه اتفاقی بیفتد و حالا چه شده. مخصوصا که مشکلات روزمره کار در شهرداری مانند بدهکاری هزار و 200 میلیارد تومانی و تعطیلی
پروژه های عمرانی و ... راه را برای دقت در این موارد بسته باشد.

شاید بخش بزرگی از تقصیر هم به عهده رسانه ها باشد. رسانه هایی که بسیاری از آنها در مقابل چنین حادثه ای به خاطر منافع شخصی سکوت می کنند و آنهایی هم که رسالت رسانه ای خود را ارج
می نهند به دلیل غفلت، پیگیری های لازم را انجام نمی دهند تا مشخص شود مرگ فاطمه چقدر موجب شده مسئولان به خودشان بیایند و مشکلات ایمنی فضاهای عمومی شهر را کاهش دهند.

هر چند این بار برخالف گذشته روابط عمومی شهرداری خودش خبر این اتفاق را به رسانه ها فرستاد و سعی در مخفی کردن حادثه نداشت اما باز هم اصل موضوع منتفی نشده و این اتفاق نشان داد بی توجهی ها به مسأله ایمنی در بوستان ها همچنان ادامه دارد.

بنا بر قانون، عقل، عرف و هر چیز دیگری که بتوان آن را به عنوان معیار حساب کرد، در چنین شرایطی مقصر مدیری است که در شهرداری مسئولیت فضاهای عمومی را در منطقه و در سطح
شهر به عهده گرفته اما مدیران محترم همواره مسأله برون سپاری برخی امور به پیمانکاران بخش خصوصی را بهانه ای برای فرار از مسئولیت قرار داده اند در حالی که واگذاری یک امر به پیمانکار نفی کننده مسئولیت مدیران شهرداری در پیشگاه مردم و البته خداوند نیست. حتی اگر یک پیمانکار در وظایفش کوتاهی کرده یا کار غیر ایمنی انجام داده این مسئول مدیریت شهری است که باید به افکار عمومی پاسخ دهد. همانطور که وقتی یک پروژه عمرانی اجرا می شود کار را پیمانکارن انجام داده اند اما آن کسی که زبان افتتاح را قیچی میکند، مدیر است. مردم هم مدیر را می شناسند و کسی از پیمانکار تشکر نمی کند.

 شورای شهر قم در هفته های اخیر کمتر جلسه ای داشته که یکی یا چند مورد از لوایح مربوط به پرداخت دیه شهروندان برای نجات مدیران شهرداری از دردسرهای حقوقی و قضایی اینگونه اتفاقات تصویب نشود. این لوایح به صحن می آیند و مبالغ در واقع از جیب مردم پرداخت می شود اما تا به حال ندیده ایم که کسی به جد به دنبال چگونگی شکل گیری این اتفاقات و نقاط ضعف موجود در ایمنی شهر برود تا مقصران واقعی شناخته شده و مدیران به پاسخگویی وادار شوند. 

شاید خبرنگارانی که در جلسات شورای شهر قم حضور پیدا می کنند همین روزها شاهد تصویب لوایح پرداخت دیه به خانواده های داغدار این دو کودک معصوم باشند اما گویا هنوز قربانیان بیشتری لازم است تا گوشها زنگ بخورد و مسئولان یادشان بیاید که مسئول هستند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار