انتخابات الکترونیکی مجلس در مشهد

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان‌رضوی گفت: برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی در مشهد در حال پیگیری است ولی هنوز قطعیت نیافته است.
کد خبر: ۶۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۲ 18 July 2015
محمدحسین محرابی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: همانگونه که اطلاع دارید امروز 26 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان است، شورای محترم نگهبان یکی از سنگرهای کلیدی ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان رضوی افزود: حضرت امام و مقام معظم رهبری نگاه ویژه‌ای به این شورا داشتند و بیانات مهمی برای شورا فرمودند، با این دید مقام معظم رهبری فرمودند نبود شورای نگهبان به معنی بود و نبود نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی بیان کرد: در سمت دیگر این تعابیری که در ارتباط با شورای نگهبان از امام راحل و مقام معظم رهبری وجود دارد، عملکرد شورای نگهبان قرار می‌گیرد، بنابراین اگر شورای نگهبان انتظارات مقام معظم رهبری و امام راحل را در انجام وظیفه خود انجام دهد این ارزش‌ها شامل حالش می‌شود و اگر خدای ناکرده گرفتار عملکرد جناحی و تسویه حساب‌های شخصی شدند قطعا این ارزش‌ها شامل حال آنها نمی‌شود.

محرابی ادامه داد: شورای نگهبان با حضور فقها و کارشناسان بر اساس قانون انتخابات تایید صلاحیت افراد را بررسی می‌کند و هرگز این گونه نبوده است که یک فرد به صورت حزبی یا جریانی بررسی شود.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان رضوی بیان کرد: شورای نگهبان به دو بخش تقسیم می‌شود نخست بخشی است که به استان‌ها ارتباطی ندارد و بحث مهم تثبیت قوانین با شرع مقدس و قانون اساسی است و هر قانونی که در مجلس تصویب می‌شود باید حتما تایید شورا را داشته باشد تا قانون شود به همین دلیل اعضای شورا دو دسته هستند که فقها و حقوقدانان را شامل می‌شوند.

محرابی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از وظایف مهم شورای نگهبان انتخابات است، بنابراین غیر از انتخابات شوراهای شهر و روستا، نظارت بر سایر انتخابات با شورای نگهبان است.

وی گفت: بنابر این فعالیت شورای نگهبان در استان‌ها نیز در دو بخش است، نخست در همه استان‌ها دفتر داریم و مردمی است و در استان خراسان رضوی در انتخابات مجلس بیش از 3 هزار شعبه اخذ رای وجود دارد.

وی اظهار داشت: برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی در مشهد در حال پیگیری است و هنوز قطعیت نیافته است لذا درحال برنامه‌ریزی به منظور این اقدام هستیم و در این راستا بیش از هزار نفر نیروی رایانه‌کار متدین واجدالشرایط لازم داریم ضمن اینکه شعب دستی نیز راه‌اندازی می‌شود.

محرابی تأکید کرد: امسال دو انتخابات خبرگان و مجلس با هم برگزار می‌شود و قوانین متفاوتی دارد و بر این اساس انتخابات خبرگان رهبری به صورت استانی است، بنابراین در استان خراسان رضوی 6 نماینده داریم و بنابر اعلامی که شده است یک نفر به سهمیه استان خراسان رضوی اضافه می‌شود.

وی عنوان کرد: انتخابات مجلس شهرستانی است با این دید یکی از کارهای ما در انتخابات مجلس بحث صلاحیت‌ها است که بعضا جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد لذا در بحث نظارت آرا مشکلی وجود ندارد و ناظران امین به تعداد داریم و باید در همه شهرستان‌ها هیئت نظارت تشکیل دهیم و نیازمند 70 هیئت نظارت هستیم که در این میان کسی نباید عضو احزاب باشد و اگر عضو حزبی باشد حتما این فرد را به عنوان اعضای هیئت نظارت قرار نخواهیم داد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان خراسان رضوی گفت: در قانون اساسی در اصل پنج؛ ولی‌فقیه را امام جامعه می‌دانند که توسط مجلس خبرگان انتخاب می‌شود لذا در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است که ولی‌فقیه در زمان غیبت امام عصر(عج) امام جامعه است، بنابراین در قانون انتخابات اعتقاد به نظام اسلامی از جمله اصول قانون اساسی ولایت و رهبری است.

محرابی تصریح کرد: حضرت امام راحل می‌فرماید اگر کسی در برابر قانون ایستاد و مردم را به خیابان کشاند این مفسد فی‌الارض است و سپس می‌فرمایند دادگاه‌ها با چنین افرادی برخوردی در سطح مفسدی کنند با این دید مسئله شبیخون فرهنگی به شدت علیه این کشور در حال نمایش است چرا که دشمن درصدد این است تا باورهای اسلامی را از اذهان و دل‌های مردم خارج کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار