اجرای‌طرح‌«اسکان مجدد»‌برای‌حاشیه‌نشین‌ها

طرح «اسکان مجدد» برای خانه‌دار کردن ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد به مرحله اجرا درمی‌آید.
کد خبر: ۹۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸ 13 September 2015
این خبر را محمد سعید ایزدی، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی اعلام کرد. مبنای طرحی که او خبر از اجرای آن داد، جلسه‌ای است که طی روزهای اخیر با حضور مقامات کشوری در وزارت و راه‌و‌شهرسازی برگزارشده و در آن موضوع سرعت گرفتن امر سامان‌دهی حاشیه کلان‌شهرها با اجرای طرح‌هایی ویژه که هزینه تملک اراضی را کاهش می‌دهد، مورد بحث و بررسی قرارگرفته است.

بر همین اساس هم این مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری اعلام کرد: این طرح در مرحله بعد برای رفع معضل حاشیه‌نشینی در تهران نیز تعریف و اجرا خواهد شد.

ایزدی همچنین با اشاره به جزئیات طرح اسکان مجدد،‌ گفت:‌ بخشی از ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی در شرایط پرخطر مانند حاشیه رودخانه‌ها زندگی می‌کنند که وزارت راه شهرسازی امکانات و مکان‌های جایگزینی برایشان در نظر گرفته است و این افراد باید اسکان مجدد شوند.

وی بابیان اینکه این طرح در ابتدا در مشهد اجرایی می‌شود،‌ گفت: در ستاد بازآفرینی پایدار شهری استان خراسان رضوی با حضور شهردار مشهد و استاندار توافقاتی برای اجرای طرح اسکان مجدد انجام شد.

زمین ما به ازای واحد مسکونی

اما معاون وزیر راه شهرسازی در توضیح ساز و کار اجرای طرح «اسکان مجدد» عنوان کرد: مقرر است تا به ازای واگذاری زمینی از سوی وزارت راه‌وشهرسازی به مساحت ۳۵هکتار در موقعیت مناسب شهر مشهد، ۴هزار واحد مسکونی از سوی شهرداری برای انتقال ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر و حاشیه‌نشین‌ها در اختیار ما قرار دهند.

ایزدی بابیان اینکه این تعداد واحد مسکونی توسط ستاد فرمان اجرایی امام ساخته‌شده است،‌ گفت: هنوز جابه‌جایی و نقل و انتقالات انجام‌نشده اما این طرح به‌زودی در مشهد به اجرا می‌رسد و حاشیه‌نشین‌ها اسکان مجدد می‌شوند.

مطالعات راه‌های مقابله با گسترش حاشیه‌نشینی برای ۹۱شهر

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری بابیان اینکه مطالعات راه‌های مقابله با گسترش حاشیه‌نشینی برای ۹۱شهر انجام شده است،‌ ادامه داد:‌ معتقدیم اکثریت سکونتگاه‌های غیررسمی را می‌توان سامان‌دهی کرد، بعضی از سکونتگاه‌های غیررسمی را باید توانمند نمود اما عده‌ای از حاشیه‌نشین‌ها هم نیاز به اسکان مجدد دارند.

طرح در مرحله تدوین تفاهم‌نامه و تعیین ساز‌و‌کار است

اما مدیرکل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی هم که نهاد متبوعش به همراه دیگر سازمان‌های مرتبط، مجری این طرح در مشهد هستند، در توضیح تصمیمات اخذشده گفت: طرح «اسکان مجدد» که باهدف خانه‌دار کردن حاشیه‌نشین‌ها انجام می‌پذیرد، جمعه‌شب گذشته در جلسه هیئت‌مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به تصویب رسیده است. گویا در این جلسه که بعضی از مقامات ارشد استان خراسان رضوی و شهر مشهد حضور داشتند، بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد محور بحث بوده است.

محمدرضا اخوان عبدالهیان بابیان این مطلب افزود: در این جلسه مقررشده تا تفاهم‌نامه‌ای میان اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان با شهرداری مشهد تنظیم شود تا بر اساس آن ٣۵ هکتار از زمین‌های مربوط به راه‌وشهرسازی جهت آماده‌سازی و تأمین زیرساخت‌های لازم در اختیار مدیریت شهری مشهد قرار گیرد.

وی تأکید کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه که ساز و کار معینی برای اجرای آن در نظر گرفته می‌شود، پس از آماده‌سازی زمین‌های مذکور، از محل ارزش‌افزوده ایجادشده و فروش ٣۵هکتار زمین، اعتبار لازم برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت در حاشیه شهر مشهد جهت اسکان گروه‌های هدف که پیش‌تر مشخص‌شده‌اند، فراهم می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه، این موضوع هنوز در مرحله تدوین تفاهم‌نامه، تعیین ساز و کار و همچنین بررسی موثرترین روش‌های اجرا قرار دارد، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح که با مشارکت شهرداری مشهد محقق می‌شود، بخش قابل‌توجهی از سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه این کلان‌شهر سامان‌دهی می‌شوند و ساکنان آن‌ها نیز به مسکن‌های ارزان ساخته‌شده، منتقل می‌شوند.

اولویت‌بندی محلات هدف برای اجرای طرح «اسکان مجدد»

در همین رابطه محمدعلی منصوری، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه‌وشهرسازی خراسان رضوی هم به شهرآرا گفت: برای بخشی از سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد هدف‌گذاری ویژه‌ای انجام شده تا فضای جایگزین و بستر مناسب جهت اسکان‌های موقت یا جابه‌جایی ساکنان تأمین گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از تملک‌هایی که برای اجرای طرح‌های سامان‌دهی نظیر مسکن اجتماعی نیاز است هم از این طریق تأمین می‌شود. یعنی زمین و مسکن جایگزین در اختیار افراد ساکن در محدوده اجرای طرح قرار می‌گیرد و متقابلا زمینی که از این محل احصاء شده برای اجرای پروژه‌های مدنظر در اختیار شرکت‌های مسکن‌ساز و انبوه‌ساز قرار می‌گیرد تا روند سامان‌دهی را سرعت ببخشند.

وی متذکر شد: فعلا در روند بررسی شرایط محلات هدف هستیم تا اولویت اجرا را در میان این محلات تعیین کنیم، پس از مشخص شدن اولویت‌ها، طرح را به‌صورت محله به محله پیش خواهیم برد.

منصوری از ساخت‌وسازها و مسکن‌های ارزان‌قیمت اراضی سیس‌آباد به‌عنوان نمونه‌ای مناسب برای بهره‌گیری جهت اسکان مجدد حاشیه‌نشینان، یاد کرد و گفت: فعلا این طرح در مرحله کارشناسی است و در همین گام نیازمند مشارکت و همراهی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط است تا امر سامان‌دهی سکونتگاه‌های غیررسمی شهر مشهد، شتاب بگیرد.

منبع: شهرآرا

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار