معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ده هزار و ۵۰۰ مادر باردار در استان قم تنها ۲هزار و ۵۰۰نفر واکسینه شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۰۸۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹ 11 November 2021

به گزارش تابناک قم، این روزها زمزمه‌هایی از شیوع پیک ششم کرونا ویروس به گوش می‌رسد، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به‌صورت مداوم سخن‌هایی از اثرگذاری ویروس بر روی افراد در معرض خطر و مادران باردار شنیده‌شده است.

از ابتدای شیوع کروناویروس تاکنون بیش از 5 میلیون نفربر اثر این بیماری جان‌باخته‌اند اما بااین‌حال گروهی بدون دلایل علمی، همچنان از عارضه واکسن‌ها سخن می‌گویند درحالی‌که پس از گذشت حدود یک سال از شروع واکسیناسیون و تزریق بیش از 6 میلیارد دُز از این واکسن، هیچ عارضه جدی ناشی از این واکسن‌ها در دنیا گزارش نشده است.

بدون شک یکی از مهم‌ترین گروه‌های هدف جهت واکسینه شدن، مادران باردار هستند، که در دوران بارداری باید بیش از هر زمان دیگری از خود مراقبت نمایند و اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز توسط آنان بیشتر از گذشته موردتوجه قرار گیرد .

با توجه به شرایط خاص فیزیولوژیکی مادران باردار، تزریق واکسن برای آن‌ها بسیار حائز اهمیت است، ولی ظاهراً اکثر مادران باردار از واکسینه شدن اجتناب می‌کنند.

عدم رغبت برای تزریق واکسن توسط این گروه هدف، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده چراکه در صورت ابتلای آنان به کرونا شرایط سختی برایشان ایجاد خواهد شد.

بااین‌حال شایعات و نگرانی‌های بی‌اساسی در فضای مجازی برای ترس از واکسن منتشر می‌شود که برخی را نسبت به واکسینه شدن بی‌رغبت کرده است این در حالی است که تزریق واکسن برای حفظ ایمنی و سلامت مادر و جنین ضروری است و در صورت غفلت از آن، زنان باردار ممکن است با خطر مرگ خود و فرزندشان مواجه شوند.

دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن علمی زنان و زایمان ایران در گفت‌وگویی، عوارض واکسن کرونا را درحد عوارض اندک سایر واکسن‌ها دانست و گفت: شواهد نشان می‌دهد که تعداد زیادی از زنان در کشور و دنیا بعد از تزریق واکسن کرونا نه‌تنها هیچ مشکل و عارضه‌ای در دوران بارداری نداشته‌اند بلکه بارداری ایمن و کم استرسی را هم تجربه کرده‌اند.

وی افزود: بعد از ساخت و تولید واکسن کرونا در دنیا میزان عوارض، ایمنی و اثربخشی این واکسن‌ها کنترل شد و مشخص شد که بعد از تزریق این واکسن‌های معتبر، وجود آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا در بدن افراد بالا رفته و همین امر موجب مصونیت نسبی آنان در برابر ویروس کرونا و بیماری کووید19 می‌شود.

دکتر سیامک محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز  با اعلام آمار و ارقامی نگران‌کننده، به استقبال ضعیف مادران باردار استان قم برای تزریق واکسن اشاره و عنوان کرد: باوجود ده هزار و 500 مادر باردار در استان قم تنها دو هزار و پانصد نفر اقدام به تزریق واکسن کرده‌اند.

محبی در این راستا افزود: این در حالی است که یکی از گروه‌های پرخطر در معرض بیماری کرونا مادران باردار بوده که باید درزمینهٔ تزریق واکسن اهتمام جدی داشته باشند.

محبی با اشاره به دلایل عدم استقبال مادران باردار از تزریق واکسن گفت: عدم آگاهی برخی از مادران باردار از بی‌خطر بودن واکسن سینوفارم برای سلامت مادر و جنین،‌ عدم توصیه برخی از متخصصان به مادران باردار در خصوص بی‌خطر بودن تزریق واکسن و لزوم آن و نگرش اشتباه برخی از خانواده‌ها نسبت به واکسیناسیون در دوران بارداری، ازجمله دلایل اجتناب از واکسینه شدن مادران باردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تقویت پیشگیری با انجام واکسیناسیون، در کاهش مرگ‌ومیر بانوان باردار و ابتلای شدید به بیماری بسیار حائز اهمیت است و باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون کامل انجام شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار