کد خبر: ۱۰۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۳ 03 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از مهر، اسد درویشی رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در دوره آموزش مربیان قالیبافی استانهای آذربایجان غربی و کردستان در ارومیه با بیان اینکه سالانه ۴۲۴ هزار مترمربع فرش دستباف تولید می شود که پنج و چهار دهم درصد از کل تولیدات فرش کشور است افزود: این میزان فرش در ۱۶۱ کارگاه فرشبافی شامل ۱۵۶ کارگاه غیرمتمرکز و پنج کارگاه متمرکز فرشبافی در آذربایجان غربی تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی، یکی از قطب های تولید فرش دستباف در کشور است و شهرستانهای خوی و تکاب از جمله شهرستانهای فعال در این زمینه هستند عنوان کرد: در این استان بیشترین تراکم بافندگی در شهرستان های ارومیه، خوی، تکاب، بوکان و مهاباد است که در این میان طرح های ریز ماهی خوی و افشار تکاب شهرت جهانی دارند .

اسد درویشی با اعلام اینکه هم اکنون ۱۰۵ هزار قالیباف در استان مشغول به کارند که هر کدام در سال به طور میانگین شش متر فرش دستباف می بافند یاد آور شد: فرش های تولیدی آذربایجان غربی به علت ظرافت و کیفیت بالا توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به سوی خود جذب کند بطوریکه صادرات فرش دستباف از استان آذربایجان غربی ارزآوری ۱۳ میلیون دلاری دربر داشته است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در خصوص دوره آموزشی گفت: دوره آموزش مربیان قالیبافی با حضور ۴۰ نفراز بانوان بسیجی استان های آذربایجان غربی و کردستان به مدت سه روز در محل بنیاد تعاون بسیج ارومیه در حال برگزاری است.

وی با بیان اینکه برگزاری کلاسها در این دوره به مدت هشت ساعت در روز خواهد بود، افزود: در این دوره آموزشی ۲۰ نفر از مربیان قالیبافی این استان و ۲۰ نفر از مربیان قالیبافی استان کردستان به مدت سه روز تحت نظر آموزش های نظری و عملی اساتید با تجربه و صاحب نظر حوزه فرش قرار می گیرند.

او با اعلام اینکه این دوره با همکاری این سازمان، شرکت نگار نصر وابسته به بنیاد تعاون بسیج و اتحادیه تعاونی های فرش دستباف آذربایجان غربی برگزار می شود گفت: در پایان دوره از فراگیران ارزشیابی به عمل آمده و در صورت اخذ نمره قبولی گواهی مربوطه صادر می شود.

ایشان در ادامه گفت: هدف از برگزاری این دوره تربیت مربیان جهت بکارگیری آنان در دوره های آموزش و اشتغال، استفاده از فارغ التحصیلان فرش و استادکاران بومی به منظور بهره وری بیشتر و ارتقای کیفیت آموزش و بروزرسانی اطلاعات مربیان آموزشی است.

درویشی گفت: در این دوره مربیان قالی بافی با کلیات مواد اولیه مورد استفاده در فرش، انواع روش‌های متداول بافت قالی در منطقه، معایب متداول در تولیدات فرش، بهداشت و ایمنی کارگاه و نقشه و سلیقه یابی فرش، آشنا می‌شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار