معاون سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از رفع مشکلات پیش روی طرح مطالعاتی جامع و تفصیلی منطقه نمونه گردشگری سبلان نیر و اجرای مراحل مقدماتی این طرح خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۰ 28 September 2015
به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی اردبیل ، عسگر سنگی روز یکشنبه افزود: منطقه نمونه گردشگری سبلان نیر به لحاظ داشتن طبیعت سرسبز و چشمه های آب گرم معدنی مستعد سرمایه گذاری برای احداث مراکز اقامتی و استخرهای آب درمانی است.
وی با اشاره به سرمایه گذاری دو سرمایه گذار خرد و کلان در این منطقه در سال 90 گفت:
این دو سرمایه گذار به علت همجواری و تداخل بر سر نحوه پراکنش کاربری های داخل مجموعه دچار اختلاف سلیقه و مشکل شدند و این اختلاف باعث شد که سرمایه گذار خرد نتواند به تهیه نقشه اقدام کند و طرح به مدت چهار سال متوقف شد.
سنگی افزود: در چند جلسه با درک اهمیت موضوع کاربری های مورد نظر دو سرمایه گذار بررسی شد و دو شرکت مذکور پس از پذیرفتن راهنمایی ها و ارشادات لازم با امضای تفاهم نامه ای به نظر مشترک رسیده و درمورد چگونگی کاربری های مورد علاقه توافق کردند.
وی با بیان اینکه پس از توافق طرفین سرمایه گذار خرد فعالیت خود را آغاز کرد گفت: هم اکنون این سرمایه گذار در عین تفاهم با سرمایه گذار کلان مشغول اجرای مراحل مقدماتی طرح پیشنهادی خود است.
سنگی با بیان اینکه فاز نخست دهکده توریستی سبلان شامل بهره برداری از مجتمع آبدرمانی زنانه و مردانه است افزود: اجرای ویلاهای اقامتی ، هتل ، مجتمع تجاری ، رستوران سنتی و کافی شاپ ، مسجد ، درمانگاه ، ساختمان مدیریت و پارک در فازهای بعدی مجموعه مذکور پیش بینی شده است.
شهرستان نیر با داشتن هفت منطقه نمونه گردشگری از مجموع مناطق گردشگری استان اردبیل است.
این منطقه با آثار فراوان باستانی ، تاریخی ، آب های گرم و سرد و مناظر و چشم انداز های طبیعی ، آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه های سر سبز سبلان شهرستان نیر در 30 کیلومتری جنوب اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل ، سراب واقع شده است.
نیر از طرف شمال به مشگین شهر ، از جنوب به شهرستان کوثر (گیوی) ، از شرق به بخش مرکزی هیر اردبیل و از غرب به شهرستان سراب و میانه محدود می شود.
پل تاریخی قرمز (قرمیزی کورپی) بر روی رودخانه آغلاغان یا نیرچائی مربوط به دوره صفوی که در بافت مرکزی شهر ، بقعه کورائیم در روستای کورائیم متعلق به قرن هفتم هجری در 40 کیلومتری نیر ، کاروانسرای شاه عباسی یا رباط سنگی در 10 کیلومتری غرب درکنار جاده قدیم نیر ، سراب ، دهکده های صخره ای اباذر ، گلستان با فضاهای معماری خاص در 5/9 کیلومتری جنوب نیر ، غار فرهاد یا فرهاد کهلی در 17 کیلومتری غرب نیر ، آیی قالاسی و آب معدنی بوشلی در پنج کیلومتری غرب نیر ، سنگ افراشته های دوران باستان در 17 کیلومتری روستای میمند و شمال نیر تپه قلعه یئری در روستای دابانلو 53 کیلومتری جنوب شرقی نیر ، آب معدنی حمام و قبرستان قره شیران در 10 کیلومتری جنوب نیر ، دژ و پناهگاه زیرزمینی گلستان در 12 کیلومتری شمال شرق نیر ، استخر و دژ بوینی یوغون در دهکده کورعباسلو ، چشمه های جوشان و دیدنی بولاغلار در یک کیلومتری شمال نیر قرار دارد و این محل همراه با گیاهان بومی همچون بولاغ اوتی (آب تره) و امکانات استراحتی و تفریحی از جاهای باصفای شهرستان بشمار می رود.
همچنین آب معدنی قینرجه در شش کیلومتری غرب نیر و کنار جاده نیر به سراب ، چشمه آب گرم حمام دره سی ایلانجیق در هشت کیلومتری غرب نیر ، چشمه دیب سیز گول در چهار کیلومتری جنوب نیر ، دامنه باصفای ارتفاعات کوه قصر در شمال غرب نیر و بزگوش در جنوب نیر که به عنوان ییلاق طایفه ایل شاهسون مورد استفاده قرار می گیرد ، چشمه ایستی سو (سقزچی) در چهار کیلومتری جنوب نیر ، سد مخزنی یامچی در پنج کیلومتری شهرستان نیر و در کنار روستای یامچی سفلی ، دهکده توریستی سبلان آفتاب نیر (قینرجه- بوشلو) در پنج کیلومتری جاده نیر به سراب از جمله آثار دیدنی شهرستان نیر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار