سرپرست جهاد کشاورزی استان مرکزی،صیانت از تولید و تولیدکنندگان را امری مهم ارزیابی کرد.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳ 02 January 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی،علی صفری در نشست با تشکل ها بخش کشاورزی و موضوع کشت قراردادی گندم افزود : بستر گفتگو و تبادل نظر با اتحادیه ها و تولید کنندگان همواره باید مهیا باشد و صیانت از تولید برای حصول امنیت غذایی در دستور کار مدیران جهاد کشاورزی قرار گیرد.
وی گفت: طبق برنامه های اعلامی وزیر جهاد کشاورزی،کشت قراردادی گندم بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی مورد تاکید قرار گرفت و پس‌ازآن نیز دستورالعمل‌های مرتبط با حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزانی که در کشاورزی قراردادی وارد خواهد شد، ابلاغ شد.
صفری گفت: با دستور وزیر جهاد کشاورزی کشت قراردادی گندم در ۷ استان با محوریت شرکت بازرگانی دولتی ایران و ۱۰ استان نیز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی آغاز شده است.
وی افزود: باید برای حمایت از کشاورز به سمت توسعه کشاورزی قراردادی برویم تا معیشت کشاورز بهتر شود و بهره‌وری و تولید افزایش یابدان در حالی است کشت قراردادی گندم که در کشور به زیر یک درصد می باشد و با هدف گذاری های پیش رو باید به۲۰درصد افزایش یابد.
وی با بیان اینکه طرح کشت قراردادی حلال مشکلات کشور است ،از همه دست اندرکاران این طرح خواست موضوع را جدی بگیرند.
وی اظهارداشت: این قرارداد دو طرفه است یک طرف تولید کننده و طرف دیگر مصرف کننده و برای اینکه کشاورزی قرار دادی به نحو احسن اجرا شود باید بخش خصوصی را تقویت کنیم.
مهندس صفری افزود: این طرح قطعا یکسری محاسن و یکسری معایب هم دارد و بااجرا ی این طرح به عنوان استان پایلوت باید اشکالات طرح شناسایی و آنالیز شود .
وی تاکید کرد: باید مشکلات طرح در قالب نقد به وزارت متبوع انعکاس داده شود و به عنوان بسته پیشنهادی به دولت ارائه دهیم. سرپرست سازمان جهاد کشاورزی گفت: از دلایل کاهش تولید گندم در کشور ،عدم استفاده کافی کود توسط کشاورزان است.
وی افزود: با اجرای طرح کشاورزان خرد که توان خریدکود ندارند بهره مندو کمک میشوند .
صفری یادآورشد: در یک فرصت زمانی بسیار کوتاه زیرساخت‌های کشت قراردادی گندم فراهم شد و دستاوردهای حاصله قابل‌قبول بوده است البته به‌تمامی اهداف طراحی‌شده برای امسال نرسیده‌ایم، اما می‌توان از آن به‌عنوان طرح پایلوت یک گام پایه برای سنوات آینده برنامه‌ریزی کرد و به سمت تکامل پیش رفت.
وی افزود: ارز ترجیحی در سنوات گذشته برای تنظیم بازار برنامه ریزی شد که باتوجه به تورم چنین اتفاقی رخ نداد، در زمان کنونی نمی‌توان با این روش ادامه داد و با برنامه ریزی جدید می‌توان انجام داد و حذف ارز ترجیحی با مدیریت متفکرانه به نفع تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود.
سرپرست سازمان جهادکشاورزی گفت: درخصوص ذخایر مواد غذایی بهترین ذخایر را در سطح کشور به عهده داریم، این ذخایر نظیر گندم، روغن، نهاده، مرغ و... می باشند که در هیچ گونه نگرانی برای تامین این اقلام نخواهیم داشت.
وی اضافه کرد: استفاده از رسانه ملی برای اقناع سازی در اولویت باید قرار گیرد و از تنش های احتمالی پیشگیری‌های لازم صورت گیرد. سرپرست سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی تاکید کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌ها برای اقناع سازی، توجیه دستگاه‌های وابسته بخصوص تعاون روستایی در شهرستانها، توجیه تشکل‌ها، تعاونی‌ها، تولید کننده‌های پیشرو در شهرستانها، توجیه بخشداری‌ها و فرمانداری‌ها ائمه جمعه و جماعات و بسیجیان فعال سراسر شهرستانها در خصوص هماهنگی این مجامع با ستاد مرکزی استان از وظایف مدیران ادارات جهادکشاورزی شهرستانها می باشد و امری ضروری است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت:ما به تمامی مشکلات و نقطه ضعف های کشاورزی قراردادی آگاه هستیم و ما مشکلات کشاورزان را قبول داریم اما این طرح با تمام مشکلات یک فرصتی است که در اختیار کشاورزان قرار گرفته است و باید ازاین فرصت استفاده کنند.
وی با تأکید بر اینکه عدم استفاده از کود در تمامی استان‌ها وجود دارد، گفت: وقتی شاهد خشکسالی، تنش آبی و گرما هستیم باید کشاورزان از کود پتاسه و فسفاته استفاده کنند و این در حالی است فقط از کود ازته استفاده می‌کنند.
وی یادآورشد: در سال جاری برای کشت قراردادی گندم در مزارع آبی، کودهای فسفاته و پتاسه در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا پس از برداشت محصول هزینه آن را پرداخت کنند، بدین ترتیب میزان عملکرد در واحد سطح افزایش می‌یابد.
زاهدی با اشاره به این که در طرح کشت قراردادی دو نوع کود فسفاته و پتاسه برای تغذیه مزارع در اختیار کشاورزان گندمکار قرار می گیرد، گفت: کشاورزان باید با توجه به دستورالعمل‌ها از همه‌ این کودها استفاده کنند و تنها به مصرف کود ازته اکتفا نکنند.
وی گفت: برای سال زراعی آینده، کشت قراردادی گندم در مزارع دیم و آبی انجام خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار