نوع انتصاب غلام نژاد هم بیشتر به یک اقدام اورژانسی شباهت دارد تا یک اقدام سنجیده و به همین میزان هم احتمال انتصاب به عنوان دوره گذار بیشتر شباهت دارد تا انتصاب برای ماندگاری !
کد خبر: ۱۰۳۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۸ 26 February 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مهدی مرادی ، پس از ماه ها کشمکش بین موثرین در انتصابات از جمله استاندار ، نمایندگان و سیاسیون ، بالاخره محمد غلام نژاد در حالی که گفته می شد از گزینه های تصاحب ریاست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج حذف شده بود به یکباره به این عنوان منصوب شد !
تغییر پرویز یزدانپناه حتمی بود و ماندن آن با توجه به حاکمیت سیاسون جدید بر کشور تقریبا محال بود اما عده ای سعی بر نادیده گرفتن این موضوع و تکیه بر حمایت مهدی روشنفکر ، چنین تغییری را به این زودی ناممکن می دانستند که البته سندی هم بر حمایت قطعی روشنفکر نبود و فقط تاکید بر مسائل طایفه ای ، پشت بند این تحلیل بود که نشان داد چندان هم مستند نبوده است .
نوع انتصاب غلام نژاد هم بیشتر به یک اقدام اورژانسی شباهت دارد تا یک اقدام سنجیده و به همین میزان هم احتمال انتصاب به عنوان دوره گذار بیشتر شباهت دارد تا انتصاب برای ماندگاری !
آنگونه که برخی آگاهان اعلام می کنند ، گزینه های نهایی برای انتصاب ریاست دانشگاه میان دو شخص خوشنام و دارای روزمه قوی تر دیگر بوده و غلام نژاد که مدتی محل کشمکش در استان بوده به طور حتم حذف شده اما به ناگاه وی به عنوان سرپرست انتخاب و منصوب می شود که این نشان دهنده دخالت غیر متعارف شخص یا اشخاصی از استان در این موضوع بوده است!
به هر جهت غلام نژاد به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان منصوب شد اما سوال مهم این است که آیا وی توانایی مدیریت بر این دانشگاه پر دردسر ، پر حاشیه و حیاط خلوت سیاسیون خصوصا نمایندگان را دارد یا نه !؟ دانشگاهی که در دوره ای به محل تاخت و تاز نمایندگان تبدیل شده اما در دوره ای هم تقریبا این دخالت های بی محابا قطع شده بود !
نشانه ها می گوید دانشگاه علوم پزشکی یک بار دیگر به محلی برای دخالت های نمایندگان ، محلی برای کشمکش های منطقه ای و نهایتا محلی برای تخلفات گسترده تبدیل خواهد شد !
ویژگی های شخصیتی غلام نژاد و اتفاقات منجر به انتصاب وی بیش از پیش شائبه بسترسازی برای دخالت و تخلف از بیرون را نشان می دهد و احتمالا دوباره باید شاهد تشکیل پرونده های تخلفات و جدل های رسانه ای باشیم .
برای تبیین این موضوع لازم است نگاهی به مدیریت بر دانشگاه علوم پزشکی یاسوج داشته باشیم ! در زمان شروع به کار یزدانپناه تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، مدیریت دقیق سه حوزه مشخص برای مدیریت موثر بر دانشگاه علوم پزشکی را مطرح کرده بود که رئیس سابق با توجه به این شاخص ها ، در ادامه تا حدود زیادی بر این سه حوزه مدیریت قاطع داشت !
دخالت نمایندگان !
یکی از مصیبت های همیشگی دانشگاه علوم پزشکی عدم مصونیت از طرف نمایندگان و دخالت های فاجعه بار آن ها برای مدیریت دانشگاه بوده است به گونه ای که در زمانی ، شواهد حکایت از این موضوع و البته منجر به تخلفات گسترده از جمله در بحث بکارگیری ها و یا پروژه های تعریفی در مناطق داشت و در برهه ای هم این مهم مدیریت شد !
نکته مهم این بود که پرویز یزدانپناه در همان ابتدای کار این توصیه و تحلیل را جدی گرفت و به صراحت با دخالت های بی پروای نمایندگان مقابله کرد و حتی در مواقعی این تقابل به جنگ و جدل های رسانه ای منجر شد این در حالی است که این تقابل در زمان نمایندگانی قدرتمندتر وبا نفوذتر از نمایندگان فعلی بوده است !
این نکته جایی نمود پیدا می کند که شخصیت مدیریت را محک می زند و در واقع باید گفت ، مدیری موفق است که شخصیت وی منفعلانه عمل کردن نباشد و به صراحت قدرت نه گفتن را داشته باشد یا به عبارت دیگر از لحاظ روانی و جسمانی تحمل تبعات نه گفتن را داشته باشد چیزی که در شخصیت مدیریت فعلی دانشگاه کمتر دیده می شود و این یعنی اگر غلام نژاد آنگونه که تا این مدت از وی دیده می شده است ، اکنون هم باشد به احتمال قوی در صورت ماندگاری در ریاست ، با دوره ای پر تنش مواجه خواهد شد و احتمالا در برهه ای بر اثر فشار زیاد نمایندگان و عدم توانایی مقابله با آن ها، خود کناره گیری خواهد کرد !
ریاست دانشگاه و مدیریت از درون!
یکی دیگر از نکات مهم در خصوص ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی بی در و پیکری خروج اطلاعات از آن است چیزی که در دوره ای به وفور یافت می شد و رسانه و یا فضای مجازی به سرعت به اسناد محرمانه و یا غیر قابل انتشار دست می یافت و همین اسناد به قوز بالاقوزی برای مدیرت تبدیل می شد !
مدیریت این بخش از گلوگاه های ایجاد حاشیه برای دانشگاه در دوره ای پاشنه آشیل و محل ضربه خوردن دانشگاه علوم پزشکی شد و در دوره ای هم مانند دوره پرویز یزدانپناه مدیریت آن بهتر شد و کمتر از این حوزه ضربه به دانشگاه وارد شد !
حال خود غلام نژاد به عنوان سرپرست دانشگاه باید در خلوت ، این مورد را با لحاظ شخصیت خود ، تجزیه و تحلیل کند که آیا می تواند مدیریتی ترتیب دهد که ورود و خروج اطلاعات و اسناد مطابق با چهارچوب های قانونی باشد و یا باید دوباره شاهد بی در و پیکری در این مورد بخصوص باشیم ؟
باج دهی در روابط عمومی
از جمله نکات ضعف دانشگاه علوم پزشکی همواره روابط عمومی آن بوده است ! برخی اعلام می کنند که یکی از عوامل حواشی برای مدیریت این دانشگاه خود روابط عمومی آن است به گونه ای که شایع شده بود در برهه ای روابط عمومی به برخی رسانه ها باج می داد که خبر بر علیه دانشگاه کار نکنند ! که به نظر می رسد یکی از عوامل حاشیه ساز شدن رسانه ها هم از همین روند غلط ایجاد شده در روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی نشات می گیرد ! (تحلیلی وجود دارد که می گوید این شیوه تعامل ناپسند روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این رسانه ها و دیگر روابط عمومی ها را به تشویق برای شانتاژ بازی و ارعاب مدیران و رسیدن به تعاملات معامله گرانه سوق داده است )
در ابتدای دوره پرویز یزدانپناه به نظر می رسید این نوع تعاملات فسادزا پایان یافته است و البته هر گاه هم اهرم فشارها شروع می شد با تمسک به قانون و حقوقی کردن ، دست معامله گران هم قطع می شد اما در خصوص ماه های اخیر دانشگاه وضعیت تعامل روابط عمومی با رسانه ها مبهم است و هنوز نشانه های واضحی از نوع تعاملات وجود ندارد !
حال غلام نژاد در همین ابتدا نشانه های مشخصی از توانایی در مقابل رسانه های معامله گر از خود نشان نداده است و اتفاقا اولین نشانه ها ترس از باج ده بودن وی دارد و این احتمال وجود دارد که دوران سیاه "خبر نزن و پول بگیر" بر روابط عمومی دانشگاه حاکم شود ! و احتمالا در روزهای آینده با تیترهای پر طمطراق از مدیریت وی مواجه خواهیم بود ! تیترهای پر طمطراقی که متاسفانه گریبان استاندار کهگیلویه و بویراحمد را هم طی یکی دو هفته اخیر گرفته است !
به هر جهت تحلیل فعلی این است که غلام نژاد برای ماندن نیامده است و برای دوران گذار منصوب شده و هدف اصلی پایان کشمکش های فلج کننده دانشگاه در ماه های اخیر بوده است اما اگر هم قرار بر ماندن وی باشد ، آنچه که در بالا آمده است واقعیت دانشگاه علوم پزشکی ، شرایط پیرامون آن و پیش بینی مدیریت وی بر این دانشگاه است که البته توجه به تجربیات دیگران می تواند کمکی به مدیریت بهتر آینده باشد !
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
علوم پزشکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
این قدرت از درک و تحلیل نویسنده نشان از سیطره کامل بر موضوع و شرایط دانشگاه دارد. منطقی و واقعی و منطبق بر عینیت و واقعیت دانشگاه
مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
حرف مفت کمتر بزن کجات سوخته
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
واقعیت دانشگاه دقیقا همین موارد هست و البته باید دید کن غلام نژاد تا چه میزان این موارد را مد نظر دارد ولی در مجموع غلام نژاد اشتباه بزرگی کرد که وارد این گود شد چون دانشگاه علوم پزشکی جای بسیار پر حاشیه ای است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار