فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران از کشف و ضبط تعدادی گونه‌های حیات وحش قاچاق که همزمان با ایام پایانی سال به‌طور غیرمجاز به فروش می‌رسید، خبر داد.
کد خبر: ۱۰۳۳۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹ 09 March 2022

به گزارش تابناک تهران، فرهاد زندی با بیان اینکه با فرارسیدن روزهای پایانی سال عملیات گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست استان تهران برای جمع‌آوری گونه‌هایی مانند سمندر لرستانی، انواع لاک ‌پشت و مار آبی که بصورت غیرمجاز به فروش می رسند افزایش می یابد، اظهار کرد: بخشی از پایش ها بصورت مستمر در حال اجراست که در برخی موارد همراه با کشفیات است و بخش دیگری از آن ها طی برنامه های اطلاعاتی و عملیاتی اجرا می شود که در آن متخلفین از پیش شناسایی و رهگیری و نهایتا دستگیر می شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه به علت برخی عملیات های ویژه و اطلاعاتی برای کشف و دستگیری متخلفان، امکان رسانه ای شدن این موضوعات در مواردی وجود ندارد، گفت: به منظور اجرای موثر عملیات ها برای دستگیری متخلفین و کشف و ضبط محموله ها، گاها نیاز به سکوت خبری است و این به معنی بی تفاوتی و یا منفعل بودن محیط زیست نیست.

وی با اشاره به اینکه طرح برخورد با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش همچنان در دستور کار یگان حفاظت محیط زیست استان تهران قرار دارد، گفت: ماموران اجرایی تاکنون طی چندین مورد عملیات شناسایی و یا پایشی، تعداد ۳۵۰ لاک پشت برکه ای، ۳۵ مار آبی، ۲۷ لاک پشت گوش قرمز، ۷ سهره طلایی و تعداد ۹۰ گنجشک را در گشت و پایش خود در بازار های شب عید در سطح استان کشف و جمع آوری کردند.

زندی با بیان اینکه در برخی از موارد گونه های ممنوعه بصورت قاچاق از سایر بخش و استان های کشور به تهران منتقل می شوند، اظهار داشت: این گونه ها جمع آوری و در اسرع وقت به استان مبدا و زیستگاه اصلی خود عودت داده می شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان تهران ‌با اشاره به اینکه قاچاق سمندر لرستانی مورد توجه جدی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد، تصریح کرد: درصورت مشاهده یا گزارش قاچاق سمندر لرستانی به‌ منظور فروش آن برای تزیین سفره هفت سین، با متخلفان به‌صورت جدی برخورد خواهد شد.

وی ضمن توصیه به شهروندان برای عدم استفاده از گونه های ارزشمند و در خطر انقراض در تزیین سفره هفت سین و جلوگیری از تهیه و خرید آن ها، خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده فروش گونه‌های حیات وحش در اماکنی مانند میادین تره‌بار، میوه‌فروشی‌ها یا توسط دستفروشان حاشیه معابر، موضوع را بلافاصله به سامانه تلفنی ۱۵۴۰ اطلاع دهند تا با متخلفان قاچاق و فروش حیات وحش برخورد و اقدام به جمع‌آوری این گونه‌ها شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار