مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: ۶ کمیته تخصصی جمعیت، ازدواج، اقتصاد خانواده، ارتقای سلامت جسم و روان دختران و کمیته حیا و نشاط دینی در استان تشکیل شده است.
کد خبر: ۱۰۳۳۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷ 10 March 2022

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، چهارشته اسدزاده روز چهارشنبه در اجلاس سالانه مجمع بسیجیان استان خراسان جنوبی افزود: نتیجه این جلسات، شناسایی و احصای ۱۰ طرح مرتبط از شهرستان‌های استان و طرح‌های تخصصی بوده است.

وی با اشاره به راهکارهای پیشنهادی این کمیته‌ها در قالب طرح‌های پژوهشی و اجرایی بیان کرد: ازدواج دانشگاهیان، شبکه تسهیل ازدواج آسان و به‌هنگام، طرح پژوهشی و مداخله‌ای بررسی علل سقط در استان، آموزش جامعه درخصوص اهمیت بارداری آگاهانه و عوارض سقط غیربهداشتی و غیرقانونی، توسعه و تجهیز پارک‌های بانوان و برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی، غذایی و لباس‌های محلی از جمله آنها است.

رییس کمیسیون بانوان و خانواده مجمع بسیجیان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین برگزاری تورهای گردشگری داخل شهر یا استان و طرح مشاوره خانواده، آموزش مهارت‌های تربیت عفیفانه دختران به مادران، تشکیل و راه‌اندازی هسته‌هایی با حضور دختران توانمند برای فعالیت در فضای مجازی با محوریت دختران تمدن‌ساز از دیگر راهکارهای این کمیته‌ها در نظر گرفته شده است.

وی گفت: سه مولفه نرخ مشارکت اقتصادی، نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۹ سال و نرخ اشتغال را به عنوان برنامه‌های سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته‌ایم.

اسدزاده با اشاره به وضعیت ازدواج و طلاق در خراسان جنوبی تصریح کرد: رشد طلاق از سال ۹۰ تا ۹۵ و کاهش فرزندآوری از شاخص‌هایی بوده که احصا شده و در دستور کار سال آینده است.

وی ادامه داد: درصدی از سازمان‌های مردم‌نهاد فرهنگی و اجتماعی حوزه بانوان را به عنوان شاخص مشارکت مدنی بانوان در نظر گرفتیم اما خیلی از این سمن‌ها به دلیل نبود حمایت، نیمه‌فعال یا تعطیل هستند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان دو موضوع میزان فرار از منزل و اقدام به خودکشی ذهن‌ ما را درگیرد کرده که در سال آینده باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در ادبیات مدیریت هیات‌های اندیشه‌ورز بعد از قوه مجریه، مقننه و قضاییه به عنوان قوه چهارم مطرح هستند و مسئولیت‌پذیری زنان در گام دوم انقلاب باید همراه با روحیه و کار جهادی باشد تا بتواند تحقق آرمان‌های انقلاب را سرعت ببخشد.

اسدزاده گفت: در صورتی که مسئولیت‌پذیری با روحیه جهادی باشد برخی کاستی‌ها به‌سرعت رفع می‌شود در غیر این صورت این بار سنگین به مقصد نمی‌رسد.

رییس سابق مجمع بسیجیان خراسان جنوبی هم گفت: مأموریت اصلی هیئت‌های اندیشه‌ورز مساعدت و مشاورت در قلمرو سیاست‌گذاری، گفتمان‌سازی، پایش علمی و تشخیص نیازهای استانی و کشوری، شناسایی ظرفیت‌های علمی استان و ارائه پیشنهادهای عملیاتی در راستای تعالی بخشی خواهد بود.

ابوالفضل نوفرستی با بیان اینکه فساد و قانون‌گریزی در برخی ادارات و دستگاه‌های اجرایی وجود دارد افزود: در این خصوص با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و صاحب نظران، طرحی آماده کردیم که بستر اجرای آن از طریق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و شورای فرهنگ عمومی استان است.

وی با بیان اینکه مساله‌یابی مقدم بر حل مساله است عنوان کرد: امیدواریم هیئت‌های اندیشه ورز با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و هماهنگی بین قوای سه گانه دوران پیشرو به نفع مردم و مظلومان عالم رقم بخورد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار