سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بر رعایت اخلاق طبیعت گردی در روز انس با طبیعت و حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۳۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲ 31 March 2022

 

به گزارش تابناک مرکزی ، مهدی مصطفوی افزود : استفاده صحیح از طبیعت و محیط زیست وظیفه‌ای همگانی است و محیط زیست بستر حیات همه موجودات زنده از جمله انسان، گیاهان و جانوران است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید با پاس داشت نعمات الهی حقوق سایر زیست مندان را هم محترم بشمارد.
وی یادآورشد: سیزدهم فروردین مردم به دامان طبیعت می‌روند و با توجه به اوج حضور مردم در این روز در طبیعت انتظار میرود مردم حافظ سلامت طبیعت در این روز باشند و تلاش کنند در این روز جز رد پای خود چیزی دیگر در محیط زیست بر جا نماند و طبیعت را پاکیزه نگه دارند.
مصطفوی افزود: همشهریان با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی کمتری برخوردار باشد و از لگد مال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری کنند.
وی اضافه کرد: در زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشید و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده و از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری کنید.
مصطفوی با تأکید بر اینکه طبیعت گردان کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود داشته باشند و در پایان زباله های خود را به محل های جمع آوری زباله منتقل کنند، افزود: همشهریان از چیدن گل ها و گیاهان , و روشن کردن آتش در کنار درختان خودداری کنند.
وی بر عدم رها سازی ماهی قرمز سفره نوروزی را در رودخانه‌ها، نهر‌ها و تالاب‌ها تاکید کرد و گفت: ماهیان قرمز جزو ماهیان بومی آب‌های داخلی نبوده و نباید در رودخانه‌ها و تالاب‌ها و نهر‌ها رهاسازی شوند،چرا که رهاسازی در رودخانه‌ها می‌تواند عامل انتقال بیماری به سایر گونه‌ها باشد.
مصطفوی ادامه داد هر ساله با کاشتن سبزه عید حدود ۴ میلیون تن حبوبات از بین می‌رود و رها کردن این میزان سبزه در طبیعت، خیابان‌ها، نهر‌ها و جوی‌ها، آب گندیدگی، آلودگی‌های میکروبی و قارچی و همچنین صحنه زشتی در فضای طبیعت ایجاد می‌کند اگر به جای هر سبزه نهالی کاشته شود، خیلی بهتر خواهد بود.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از شهروندان و مسافرین نوروزی خواست با همت و تلاش خود ضمن بهره مندی از این موهبت های الهی و ارزش های خدادادی با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کاربستن توصیه های زیست محیطی ، در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار