بازارچه مرزی سومار گیلانغرب در غرب کرمانشاه روزنه‌ای برای رونق اقتصادی و عاملی برای اشتغال پایدار مرزنشینان و بخصوص جوانان منطقه است که با قابلیت‌ها و پتانسیل‌های منحصر به فرد چشم اندازی روشن پیش رو دارد.
کد خبر: ۱۰۳۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ 06 April 2022

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، شهرستان گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار نفر جمعیت، ۲ هزار و ۵۸۵ کیلومتر مربع وسعت دارد که به لحاظ سرزمینی بعد از کرمانشاه بزرگترین شهرستان استان است که با این وجود آمار بیکاری بسیار بالایی دارد، اما مرز سومار فرصتی ایجاد کرده شد تا منجر به اشتغال پایدار در این منطقه شود.

در سال ۹۰ بود که قسمتی از بخش مرزی سومار در شهرستان قصرشیرین به گیلانغرب الحاق و این شهرستان به یک منطقه مرزی تبدیل شد که این مهم فرصتی بود تا گیلانغربی‌ها نیز به عنوان مرزنشینان ساکن مناطق غربی کرمانشاه از نعمت مرز و فرصت‌هایی که این مهم پیش روی آن‌ها قرار می‌دهد برخوردار شوند.

با قرار گرفتن مرز سومار در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب این منطقه به عنوان یک شهرستان مرزی محسوب می‌شود و از آن به بعد گیلانغرب در زمره شهرستان‌های غربی و مرزی کرمانشاه به شمار می‌آید.

فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است و بازارچه سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد که این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک‌ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است. بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

 

بازارچه مرزی سومار ظرفیتی برای رونق اقتصادی غرب کرمانشاه

سال ۹۴ شروع فعالیت بازارچه مرزی سومار

سال ۹۴ بود که فعالیت بازارچه مرزی سومار با عزمی که نظام جمهوری اسلامی در منتفع شدن مرزنشینان از محل مرز‌ها ایجاد کرده و در راستای رونق صادرات و حمایت از تولیدات داخل و صادرات و معرفی کالا‌های ایرانی به کشور‌های همسایه دارد، آغاز شد.

رونق بخشیدن تولید کالا‌های صنعتی، معدنی، کشاورزی و نیز محصولات صنایع دستی شهرستان گیلانغرب که قابلیت‌های فراونی دارد، کمک به توسعه صادرات برای کسب درآمد ارزی، افزایش اشتغال، ارتقای امنیت نوار مرزی، کاهش فقر و محرومیت، جلوگیری از گسترش پدیده قاچاق کالا، پیشگیری از مهاجرت مردم مرزنشین و کمک به توسعه روابط سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشور همسایه از اهداف راه اندازی بازارچه مرزی سومار بود.

روزانه به طور میانگین ۲۰۰ تا ۴۰۰کامیون انواع کالا از جمله مصالح ساختمانی، شیشه و سرامیک از بازارچه مرزی سومار به عراق صادر می‌شود.

 

دولتمردان و مسوولان نظام همه تلاش و اهتمام خود را در راستای توسعه و تقویت بازارچه مرزی سومار به کار بسته اند تا با تقویت زیرساخت‌ها و احداث راه دسترسی مناسب شاهد تقویت صادرات و رونق مبادلات مرزی باشیم.

از ابتدای شروع به فعالیت بازارچه مرزی سومار بخشی از مرزنشینان در امر تخلیه و بارگیری کالا مشغول شدند و به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود یک هزار کارگر نان سفره خود و خانوارشان را از این بازارچه تامین می‌کردند که چندی است که تنها کار تخلیه و بارگیری را کارگران عراقی و داخل خاک عراق در محوطه مرز عهده دار هستند و همین باعث بیکار شدن کارگران ایرانی شده است.

پیش از این روال تخلیه و بارگیری کالا‌ها به این شکل بود که سه روز در هفته را کارگران ایرانی و سه روز دیگر را عراقی‌ها در بازارچه مرزی سومار فعالیت داشتند، اما اکنون کارگران ایرانی بیکار شده اند.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در این ارتباط گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: مشارکت کارگران ایرانی در امر تخلیه و بارگیری برخی کالا‌ها را که محل معیشت بسیاری از خانواده‌ها است را یکی از مطالبه‌های خواست بحق مردم شهرستان است.

«حشمت رضایی» افزود: قرار است این خواسته با رایزنی استاندار کرمانشاه با مقامات عراقی و نشستی که بزودی تشکیل شود مطرح و تصمیم سازی گردد تا شاهد حل این مشکل باشیم.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در ادامه با تشریح عملکرد مرز سومار از رشد وزنی ۳۴۳ درصدی صادرات کالا از این مرز خبر داد و گفت: پارسال در مجموع ۵۳۰ میلیون و ۱۶۳ هزار و ۵۹۶ دلار کالا به ارزش وزنی یک میلیون و ۳۷۸ هزار و ۲۶۰ تن کالا از مرز سومار به عراق صادر شد.

رضایی ادامه داد: این میزان صادرات با استفاده از ۵۸هزار دستگاه کامیون جابجا شد که در سال ۴۰۰از حیث وزنی نسبت به سال ۹۹، ۳۴۳درصد و از لحاظ ارزی ۴۶۶ درصد رشد داشته است.

وی گفت: مرز سومار از حیث وزنی و دلاری صادرات به ترتیب رتبه دوم و سوم را در بین پایانه‌های مرزی استان کرمانشاه داشته است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: کاشی، سنگ و سرامیک، آهن آلات، تره بار، لبنیات، موادشوینده، خشکبار و ظروف یکبار مصرف از مهمترین اقلام صادراتی از مرز سومار است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب در ادامه گفت: مرز سومار به لحاظ نزدیکی با مرکز کشور عراق و همچنین مسافت کم آن با عتبات عالیات از اهمیت خاصی برای کشورمان و همچنین کشور عراق برخوردار است.

ارسال طرح جامع گمرک مرز سومار به شورای عالی مرز

رضایی ادامه داد: در چند ماه گذشته روند توسعه زیرساخت‌های مرز پس از ارتقای آن از بازارچه به مرز رسمی سرعت بیشتری گرفته به طوریکه طرح جامع گمرک آن در کارویژه مرز استان تصویب و به شورای عالی مرز جهت تصویب نهایی ارسال شده است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب گفت: با توجه به اهمیت این مرز و نقش تعیین کننده آن هم در ابعاد صادراتی سیاسی و زیارتی موضوع با جدیت توسط استاندار کرمانشاه در حال پیگیری است و امید است به زودی نهایی و محقق شود.

رضایی با اشاره به اینکه سایت مسافری جهت استقرار دفاتر مرتبط مسافر و زوار در مرز سومار ایجاد شده است، اظهار داشت: خط فیبر نوری مرز سومار آخرین مراحل نصب را می‌گذراند و تا پیش از پایان فروردین جاری به بهره برداری خواهد رسید تا با اتصال امور گمرکی سومار به سامانه جامع گمرکی کشور تمام خدمات مربوط به گمرک و همچنین اظهار کالا در محل پایانه مرزی صورت گیرد.

وی گفت علاوه بر این پایانه مرزی سومار جهت خدمات گذرنامه‌ای نیز آمادگی لازم را پیدا نموده تا با استقرار دفاتر گذرنامه زمینه تردد مسافر و زوار نیز مهیا گردد.

رضایی ادامه داد: محل ارائه خدمات لازم در این رابطه با نصب سایت گذرنامه آماده شده است.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب با بیان اینکه مرز سومار به لحاظ نوپا بودن مشکلاتی نیز دارد گفت: برای هرکدام از این مشکلات برنامه ریزی مناسب صورت گرفته و تلاش می‌شود امسال به وضعیت مطلوب برسد.

رضایی اضافه کرد: تامین آب آشامیدنی مورد نیاز یکی دیگر از مشکلات موجود است که امکان تامین آن از طریق سد شرف شاه یا انتقال آب از نفت شهر در حال بررسی کارشناسی است.

وی لزوم ایجاد برخی امکانات رفاهی اعم از توسعه پارکینگ جهت مسافر و زوار و تسطیح و بتن ریزی محوطه ۱۶ هکتاری پایانه مرزی را از دیگر ضروریات عنوان کرد و گفت: این مساله هم در جهت تامین اعتبارات لازم در اولویت امسال قرار دارد و بخشی هم نظیر توسعه نورپردازی و نصب دوربین پایش در نقطه صفر در حال انجام است.

رضایی اظهار داشت: افزایش ۲برابری پرسنل ارزیاب، فنی، گارد و انتظامی و ایجاد خط دوم باسکول و ایجاد درب دوم گمرک در ورودی نیز در راستای تسهیل در امر صادرات صورت گرفته، اما با این حال به لحاظ افزایش ظرفیت صادرات روزانه از ۲۰۰ کامیون به ۴۰۰ کامیون در آینده نزدیک ایجاد درب دوم خروجی در نقطه صفر نیز ضروری است که در حال پیگیری تحقق آن هستیم.

سرپرست فرمانداری گیلانغرب با اشاره به احداث جاده ترانزیتی گیلانغرب به سومار گفت: فاز اول این جاده آماده روکش آسفالت است و احداث و آماده سازی فاز دوم نیز در حال اجرا است که با حمایت استاندار کرمانشاه تزریق اعتبار ۸۰ میلیاردی در حال مراحل تخصیص است تا پروژه سرعت بیشتری بخود گیرد.

رضایی ادامه داد: تکمیل این طرح علاوه بر کاهش ۳۰ دقیقه‌ای در زمان تحول شگرفی را در زمینه تسریع در روند صادرات و اقتصاد منطقه و مهم‌تر از آن تحقق شعار سال به دنبال خواهد داشت، با این وجود با عنایت جناب استاندار کرمانشاه اعتبار آسفالت هشت کیلومتر جاده شهر سومار تا مرز تامین شده و طی روز‌های آتی عملیاتی خواهد شد.

استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق ۲ مرز رسمی و چهار بازارچه مرزی دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار