معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: کمبود دارو در استان به علت عوامل و مشکلات متعدد در تولید و توزیع مقطعی است، هم استانی‌های ارجمند می‌توانند موارد کمبود دارو را به سامانه کشوری ۱۹۰ و تلفن ۰۸۳۳۷۱۰۶۳۰۹ گزارش کنند.
کد خبر: ۱۰۴۰۲۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲ 19 April 2022

دکتر مهدی مجرب در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: فهرست کشوری کمبود دارو ثابت نیست با توجه به حجم تولید داخلی، میزان واردات و نیاز درمانی جامعه مرتباً در حال نوسان است.

وی افزود: در حال حاضر تعداد اقلام دارویی در دسته‌جات متنوعی با کمبود روبه رو هستیم، ولی برای ۳۵ مورد از آن‌ها دارو‌های تولید داخل جایگزین برند خارجی شده و قابل مصرف است، علت‌کمبود نیز کمبود مقطعی مواد اولیه تولید، ملزومات بسته بندیط نقص موقت در خطوط تولید، افزایش ناگهانی میزان مصرف به علت یک بیماری مثل کرونا در جامعه و گاهی ترجیح پزشکان و یا بیماران به مصرف برند خارجی است.

مجرب در ارتباط با قیمت گذاری دارو در کشور تصریح کرد: تنها مرجع قیمت گذاری دارو در کشور کمیسیون مرتبطی در وزارت بهداشت به نام کمیسیون قانونی قیمت گذاری است و قیمت‌ها از طریق سامانه در دسترس عموم قرار دارد. شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها نیز ملزم به رعایت مصوبات این کمسیون هستند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: هم استانی‌های ارجمند می‌توانند موارد کمبود دارو را سامانه کشوری ۱۹۰ و یا شماره استانی ۰۸۳۳۷۱۰۶۳۰۹ اطلاع دهند، کارشناسان این حوزه آماده پاسخگویی به نیاز هم استانی‌های گرامی می‌باشند و سامانه کشوری ۱۹۰ نیز به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه وصل می‌گردد و کارشناسان این حوزه پاسخگوی شهروندان عزیز خواهند بود.

مجرب در خصوص مشکل کمبود انسولین در شهرستان پاوه، اظهار کرد: طی بررسی صورت گرفته کمبود در دو قلم داروی انسولین قلمی لانتوس و انسولین قلمی توجئو بوده است.

وی افزود: در مورد انسولین لانتوس در چند ماه اخیر توزیع به صورت مستمر به کلیه شهرستان‌های استان صورت گرفته و تنها به مدت چند روز در اثر تاخیر در تامین موجودی و سفارش دهی به شرکت‌های دارویی توسط داروخانه منتخب در این شهرستان کمبود دارو ایجاد شده است.

مجرب تصریح کرد: در مورد انسولین قلمی توجئو اخیرا کمبود سراسری داشته ایم که در چند روز اخیر برطرف شده و دارو در حال توزیع می‌باشد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: همچنین در پی بررسی موجودی داروخانه‌های منتخب شهرستان‌های همجوار مانند روانسر و جوانرود مشکلی از نظر تامین و عرضه انواع انسولین‌های قلمی مشاهده نگردیده و درصورت لزوم ارجاع بیماران به این داروخانه‌ها تا زمان تامین کلیه انواع انسولین‌های قلمی توسط داروخانه منتخب پاوه میسر خواهد بود.

لازم به ذکر است تامین انسولین این شهرستان در اسرع وقت انجام خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار