دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد استفاده شخصی از خودرو‌های دولتی را ترویج منکر در جامعه عنوان کرد.
کد خبر: ۱۰۴۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴ 02 June 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر این استان از استفاده شخصی از خودروهای دولتی در کهگیلویه و بویراحمد انتقاد کرد و گفت: اساس حاکمیت دینی ضمن اجرای عدالت، مبارزه با بی عدالتی است.

حجت الاسلام حمزه پیش قدم افزود: اجرای عدالت، ترویج فرهنگ معروف و جلوگیری از بی عدالتی در ادارات و جامعه، مصداق بارز نهی از منکر است.

وی خطاب به برخی مدیران دستگاهها گفت: چرا باید هنوز شاهد جولان دادن خودروهای اداری در سطح شهر در ساعات غیر اداری هستیم؛ سیره عملی مولی الموحدین علی (ع) که از مکتب تعالی بخش اسلام نشأت گرفته است، به ما می آموزد که حق استفاده از بیت المال را هیچ شخصی، حتی امام امت ندارد.

دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان گفت: فردی که از خودرو اداری استفاده شخصی می کند با شخصی که مرتکب اختلاس می شود تفاوتی ندارد و هر دو مرتکب تخلف و معصیت شده و در محضر خداوند و قانون محکوم هستند.

حمزه پیش قدم بیان کرد: استفاده شخصی از خودروهای دولتی، یکی از موضوعاتی است که همواره مورد انتقاد و گلایه شهروندان است و با وجود صراحت قانونی مبنی بر ممنوعیت این اقدام؛ اما تقریباً هر روزه موارد متعددی از آن را شاهد هستیم.

وی از مسئولان و مدیران خواست به عنوان امین اموال مردم، جلوی سوءاستفاده از بیت‌المال را بگیرند.

بیشتر بدانید؛

براساس ماده ۴ آیین‌نامه چگونگی استفاده از خودروهای دولتی، همه خودروهای دستگاه‌های اجرایی به استثنای خودروهای اختصاصی، تشریفاتی و خدمت، جزو خودروهای خدمت عمومی محسوب شده و استفاده از آن‌ها تنها برای انجام امور اداری مجاز است و در غیر ساعات اداری (با راننده یا بدون راننده) و بدون داشتن برگ مأموریت، مطلقاً ممنوع بوده و هر گونه استفاده از این خودروها خارج از قوانین مربوط و مقررات این آیین‌نامه، در حکم تصرف غیرمجاز اموال دولتی محسوب می‌شود.

 

براساس ماده ۵ همین آیین‌نامه، نیروی انتظامی موظف است در خصوص تردد خودروهای‌ دولتی در شهرها و جاده‌های سراسر کشور همانند سایر خودروها کنترل و نظارت‌های لازم انجام شود و مشخصات خودروهای بدون برچسب، شناسایی و برگ مأموریت به همراه مشخصات راننده این خودروها را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کند و این وزارتخانه نیز پس از وصول گزارش نیروی انتظامی، مراتب را به دستگاه‌های اجرایی مربوط به منظور طرح در هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری منعکس کند.

 

همچنین بر اساس ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی، استفاده اختصاصی از خودروهای دولتی در ساعات اداری و غیراداری جرم محسوب می‌شود و نیروی انتظامی مکلف شده است در راستای حفظ حقوق عامه و بیت‌المال، به محض مشاهده افرادی که از خودروهای دولتی برای انجام امور شخصی یا سوار کردن اعضای خانواده خود اقدام کرده‌اند، ضمن توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ، متهم (راننده خودرو) را دستگیر و به مراجع قضایی معرفی کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار