ورزش‌های بومی محلی ظرفیت مناسبی برای افزایش نشاط، شادابی و پویایی روستاهای استان و زنده‌کردن فرهنگ‌ها و سنت‌ها محسوب می‌شوند؛ از این رو مسئولان استان در صدد احیای این ورزش‌ها با ایجاد زیرساخت‌های ورزشی مورد نیاز در روستاها برآمده‌اند و امسال قرار است دومین جشنواره ورزش‌های بومی محلی استان برگزار شود.
کد خبر: ۱۰۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶ 03 October 2015

به گزارش تابناک یزد،برگزاری جشنواره ورزش‌های بومی محلی به عنوان گنجینه غنی فرهنگی، فرصتی مناسب را برای معرفی آنها در سطح ملی و بین‌المللی فراهم خواهد کرد.

مهم‌ترین سیاست فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی ‌محلی نیز احیای دوباره این ورزش‌هاست و این فدراسیون هر سال با برگزاری جشنواره‌های ورزشی در این حوزه قدم برداشته است.از دیگر اقدامات فدراسیون ورزش روستایی ایجاد زمین‌های ورزشی با هزینه کم برای رونق بخشیدن به ورزش‌های بومی محلی است که به صورت پایلوت و برای نخستین بار در کشور در استان یزد در دست اجراست.

توجه به برگزاری جشنواره‌های روستایی
رئیس هیات ورزش‌های بومی‌ محلی استان با اشاره به ضرورت حفظ پویایی و نشاط روستاییان گفت: از سال گذشته برگزاری جشنواره‌های ورزش‌های بومی محلی استان در روستاها دنبال شده است.
«هادی مقیمی» با اشاره به استقبال روستاییان از این جشنواره‌ها، افزود: نفرات برتر این جشنواره‌ها در قالب تیم‌های اعزامی، به طور منظم به مسابقات کشوری اعزام شدند و بانوان روستایی استان نیز سال گذشته در این رقابت‌های ملی، عناوین خوبی را کسب کردند.
به گفته این مسئول، اولین جشنواره بازی‌های بومی‌ محلی در بخش خرانق و دومین جشنواره نیز در رکن آباد شهرستان میبد، برگزار شد  و سومین جشنواره قرار است در شهرستان خاتم برگزار شود.
وی با بیان این‌که شهرستان‌های ابرکوه و خاتم، بیشترین تعداد بازی‌های بومی ‌و محلی را در استان را دارند، از برگزاری جشنواره بازی‌های بومی محلی استان در سال جاری در روستای باغ معدن در شهرستان خاتم خبر داد.
رئیس هیات ورزش‌های بومی محلی استان افزود: این جشنواره در کنار توجه به احیای بازی‌های فراموش شده قدیمی ‌و سنتی، فرصتی را برای نشاط و شادی روستاییان و عشایر استان فراهم می‌کند.

ساخت سالن ورزشی در روستاها
رئیس هیات ورزش‌های بومی‌ محلی استان درباره تامین زیرساخت‌های ورزشی مورد نیاز روستاهای استان نیز گفت: استان به عنوان پایلوت تامین زیرساخت‌های ورزشی برای احیای ورزش‌های بومی محلی در کشور انتخاب شده است.
وی ادامه داد: برای اجرای سیاست‌های فدراسیون و  احیای این ورزش‌های سنتی قرار است که برای روستاهای دارای دهیاری استان، زیرساخت‌های ورزشی مورد نیاز از جمله سالن‌های ورزشی برای اجرای ورزش‌های محلی در حد استاندارد با حداقل هزینه ساخته شود.
این مسئول گفت: طرح ساخت 150 زمین ورزشی در روستاهای استان در دست اقدام است که این موضوع برای اولین بار در کشور اتفاق می‌افتد. همشهری
مقیمی تاکید کرد: می‌توان از فضاهایی که ایجاد می‌شود برای برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات بازی‌های محلی استفاده کرد.
وی ادامه داد: البته بسیاری از بازی‌های محلی قدیمی به فضای اختصاصی و مجهزی برای بازی نیاز ندارند و در فضای کوچک با کمترین امکانات از جمله چند تکه سنگ می‌توان بازی را برگزار کرد.
رئیس هیات ورزش‌های بومی و محلی استان با تاکید بر این‌که هنوز آمار دقیقی از تعداد ورزش‌های بومی استان نداریم، افزود: جمع‌آوری این آمار نیازمند گردآوری شناسنامه هر یک از این بازی‌هاست.
مقیمی بر ضرورت تدوین شناسنامه برای معرفی و ثبت ورزش‌های بومی محلی روستاهای استان تاکید کرد و افزود: فدراسیون ورزش‌های روستایی و بومی‌ محلی در حال جمع‌آوری اطلاعات جامع درباره این ورزش‌هاست.
وی با تاکید بر این‌که بیشتر ورزش‌های بومی ‌و محلی استان، دیداری هستند و نوشتاری نیستند، ثبت مشخصات و گردآوری سابقه بازی‌ها را لازم و ضروری خواند.

فرصتی برای معرفی فرهنگ‌ها
رئیس هیات ورزش‌های بومی محلی استان گفت:  احیای ورزش‌های بومی محلی در روستاهای استان علاوه بر افزایش نشاط اجتماعی روستاییان، برای معرفی هر چه بیشتر فرهنگ، آداب و سنن روستاها به گردشگران نیز فرصت مناسبی است.
مقیمی‌گفت: مثلاً در بازی قول‌بازی پنج تایی بیشتر از ده‌ها اصطلاح وجود دارد که افراد باید برای این بازی با این مراحل و اصطلاحات آشنا باشند.

چاپ کتاب ورزش‌های بومی استان
به گزارش همشهری،هیات ورزش‌های بومی و محلی استان تلاش‌هایی را برای جمع‎‎آوری اطلاعات میدانی از ورزش‌های بومی محلی با هدف چاپ و انتشار کتاب معرفی بازی‌های بومی و محلی آغاز کرده است.با جمع‎آوری این اطلاعات، کتابچه    ای با عنوان معرفی بازی‌های بومی محلی استان چاپ خواهد شد و در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت تا برای احیای این ورزش‌ها، گامی اساسی برداشته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار