مدیرکل دامپزشکی استان یزد: امسال قربانگاه موقت در استان یزد نخواهیم داشت و ذبح دام تنها در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی استان انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۵۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶ 08 July 2022

 علی فاتحی نیا گفت: به منظور حفظ سلامت مردم، ارتقای بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به ویژه بیماری‌های خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و تب مالت، برنامه ریزی لازم با دستگاه‌های مرتبط صورت گرفته تا نظارت بر ذبح دام‌های نذری به بهترین شکل اجرا شود.


وی افزود: امسال به دلیل عدم زیرساخت مناسب و اهمیت سلامت مصرف کنندگان، قربانگاه موقت در استان یزد نخواهیم داشت و ذبح دام تنها در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی استان انجام می‌شود.


مدیرکل دامپزشکی استان اظهار داشت: در حال حاضر دغدغه اصلی این اداره کل، بیماری تب کریمه کنگو به شمار می‌آید که ضرورت دارد شهروندان گرامی در راستای حفظ سلامت خود و سایر شهروندان، دام را تنها در کشتارگاه و زیر نظر ناظران شرعی و بهداشتی استان کشتار نمایند.


وی درباره تمهیدات لازم در خصوص نظارت‌های بهداشتی در روز عید قربان گفت: ۱۲ اکیپ ثابت و ۱۵ اکیپ سیار شامل ۱۹ دکتر و دامپزشک و ۲۶ بازرس بهداشتی و ۱۵ ناظر شرعی از ساعت ۷ صبح لغایت ۱۳ در روز عید قربان در کشتارگاه‌های سنتی و صنعتی حاضر خواهند شد.


فاتحی نیا قربانی کردن دام در معابر عمومی را عامل انتشار انواع ویروس‌ها و بیماری‌ها به ویژه در شرایط گرمای هوا و احتمال وجود بیماری تب کریمه کنگو عنوان کرد و ادامه داد: مردم از کشتار دام در حاشیه خیابان‌ها، معابر شهری و روستایی اجتناب کنند و سلامت جامعه را با سهل انگاری به خطر نیندازند.


وی گفت: با توجه به احتمال ذبح غیربهداشتی دام در معابر، مراتب غیرقانونی و تخلف را به شبکه‌های دامپزشکی یا از طریق سامانه پاسخگوی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.


مدیرکل اداره دامپزشکی استان با اشاره به اینکه بیماری تب کریمه کنگو از طریق کنه و همچنین تماس با ترشحات دام آلوده و مصرف گوشت تازه حاصل از کشتار غیر مجاز دام آلوده منتقل می‌شود، از شهروندان خواست ضمن کشتار دام در کشتارگاه، حتما گوشت را به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچالی نگهداری و پس از آن اقدام به خرد کردن گوشت کنند.

برچسب ها: عید قربان ، دامپزشکی ، ذبح
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار