استان فارس و شیراز هم به تبع وضعیت کشور، وضعیت مناسبی ندارد به گونه‌ای که حتی شاید بحرانی‌تر از خیلی مناطق دیگر باشد. در اردیبهشت ماه سال گذشته نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس تشکیل و آمارهای نگران‌کننده‌ای از وضعیت آبی استان ارائه شد. در این جلسه، اعلام شد که وضعیت 558 روستا و 14 شهر استان فارس به لحاظ منابع آب بحرانی و حفر چاه در تمام دشت‌ها ممنوع و کف‌شکنی بعضی چاه‌های قدیمی تا عمق 600 متر هم رسیده است؛ اعدادی که نشان از اهمیت مدیریت دقیق‌تر منابع آب دارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ 09 July 2022

تابناک فارس به نقل از تسنیم:  وجود آب، نه تنها برای مصارف خانگی بلکه برای پرورش محصولات کشاورزی و تأمین غذا ضروری است و نیروی حیاتی اکوسیستم‌هایی نظیر جنگل‌ها، رودخانه‌ها و مرداب‌هایی به شمار می‌رود که امکان تولید غذای امروز و فردای بشر را فراهم می‌آورد اما امروزه بحران و کمبود آب در سراسر شهرهای دنیا به بحثی داغ در میان منتقدان تبدیل شده و چالش‌های بسیاری پیش روی مردم جهان قرار داده است.

آب آشامیدنی در بسیاری از نقاط دنیا به طور هشداردهنده‌ای در حال کاهش بوده و چالش‌های بسیاری را پیش روی مدیران شهری در رسیدن به اهداف توسعه پایدار قرار داده است. در پی کاهش چشمگیر منابع آب کره زمین، پیش‌بینی شده است که بیش از دو سوم جمعیت جهان تا سال 2025 با بحران کم‌آبی مواجه شوند.

استفاده بیش از حد از آب، درگیری و خشونت، سکونت در مناطق دورافتاده، خشکسالی، گرمایش جهانی، تخلیه غیرقانونی زباله‌ها، و بلایای طبیعی از جمله علل و عواملی هستند که دانشمندان این عرصه برای کمبود آب در جهان عنوان داشته‌اند که کمابیش در ایران و شهرهای خودمان هم شاهد این موارد هستیم.

از نشانه‌های این وضعیت بحرانی، خشک شدن دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، تخریب کیفیت آب، فرسایش خاک، بیابان‌زایی و توفان‌های گرد و غبار بیشتر است.

در ایران اکثر استان‌ها در معرض تهدیدات بیابان‌زایی در اثر خشکسالی‌های درازمدت قرار دارند و اقدامات پیشگیرانه در این زمینه دچار نارسایی‌های عدیده است. همچنین تعداد 450 شهر و 8650 روستا و آبادی در معرض تهدید سیل قرار دارند پس بحران آب در ایران، یکی از بزرگترین مشکلاتی است که در سال‌های اخیر تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است.

استان فارس و شیراز هم به تبع وضعیت کشور، وضعیت مناسبی ندارد به گونه‌ای که حتی شاید بحرانی‌تر از خیلی مناطق دیگر باشد. در اردیبهشت ماه سال گذشته نخستین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس تشکیل و آمارهای نگران‌کننده‌ای از وضعیت آبی استان ارائه شد. در این جلسه، اعلام شد که وضعیت 558 روستا و 14 شهر استان فارس به لحاظ منابع آب بحرانی و حفر چاه در تمام دشت‌ها ممنوع و کف‌شکنی بعضی چاه‌های قدیمی تا عمق 600 متر هم رسیده است؛ اعدادی که نشان از اهمیت مدیریت دقیق‌تر منابع آب دارد.

در این جلسه، بهمن بهروزی، مدیرعامل شرکت آبفای شیراز نیز تنها خواستار مدیریت و کاهش 15درصدی مصرف آب از سوی 900 هزار مشترک شهرستان شیراز به ویژه مشترکانی که از کولر آبی استفاده می‌کنند، شد. بهروزی البته از دستگاه‌های نظامی و انتظامی و اجرایی درخواست کرد که امکان استفاده از تانکرهایشان را برای رفع نیاز احتمالی در آبرسانی به نقاط مواجه با بحران، فراهم کنند.

در این راستا، محمدمحسن مصلح، مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با یادآوری اینکه حدود یک دهه است که با خشکسالی‌های متوالی مواجه هستیم و بیش از چند دهه است که با برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی مواجهیم اظهار داشت: متأسفانه عدم نظارت لازم یا عدم کفایت نظارت‌های لازم از طرف متولیان امر، وضعیت آب‌های زیرزمینی را به حد تنش و بحران رسانده است و کمتر به دنبال جایگزینی آبهای زیرزمینی بوده‌ایم.

وی ادامه داد: این روزها وضعیت بحرانی آب بسیار نگران کننده است و در اکثر نقاط کشور از جمله در فارس حاکم است و جوامع شهری و روستایی را به یک نگرانی بسیار عمیق دچار کرده است.

مصلح ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود، تعدادی از افرادی که در زمینه آب تجربیاتی داشته و کارهای خیریه و مردمی انجام داده بودند، دور هم جمع شده و با همکاری شرکت آب و فاضلاب فارس، مجمعی را با عنوان «مجمع خیرین آبرسان فارس» تشکیل دادند که این اتفاق مبارک برای اولین بار و در حوزه تخصصی در کشور رخ داد تا خدماتی را به مردم شریف و با همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط ارائه دهد.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان فارس با بیان اینکه این مجمع اهدافی را همچون مشارکت مردم در امور عمرانی منطقه‌ خود و دخالت دولت با مشارکت ریش‌سفیدان محلی را دنبال می کند، تصریح کرد: کاهش هزینه های دولتی به دلیل حذف بروکراسی اداری به وسیله کارهای خیریه و حضور فعال آحاد مردمی که از خدمات بهره‌مند می‌شوند در صحنه‌ خدمت و جهاد نیز دومین هدف مجمع خیرین آبرسان فارس است.

این فعال اجتماعی اضافه کرد: تسهیلگری برای انجام کارهای مردم و تشکیل چنین مجمعی در کلیه استانها جهت تشکیل یک اجتماع کشوری نیز از دیگر اهداف این مجمع است و در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولی عظیم در این زمینه و سوق دادن خیرین از کارهای کم‌اهمیت به سمت آبرسانی که امری ضروری به حساب می‌آید خواهیم بود.

مصلح یادآور شد: این مجموعه از سال 95 با پیشنهاد مسئولین وقت آبفا روستایی و تعدادی از خیرین تشکیل شد و در شهریور سال 95 پس از اخذ پروانه بهره‌برداری کار خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه این مجموعه در ابتدا با 11 عضو هیئت مدیره که ترکیبی از متخصصین در زمینه آب و افراد موجه و خیرین در محل بودند کار خود را آغاز کرد، افزود: در سال‌های بعد این روند مراحل خود را تکمیل کرده و تعدادی از مجموعه جدا شدند که جایگزین‌ها از دانشگاه‌ها و نخبگان و متخصصین انتخاب شدند.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان فارس با اشاره به اینکه بیش از چهار دهه است که از تزریق آب به زیرزمین کم توجهی شده و این امر می‌توانست زمینه‌ای را برای پیشگیری از وضعیت بحرانی امروز فراهم کند، تصریح کرد: در سال 1400 به پیشنهاد برخی دلسوزان این عرصه به بحث آبخوان‌داری و آبخیزداری ورود پیدا کردیم که این امر می‌تواند در افزایش آب‌های زیرزمینی بسیار مؤثر باشد؛ و نزولات آسمانی که بعضاً به صورت رگباری نازل شده و باعث ایجاد سیلاب می‌شود را مهار کرده و در زمین نفوذ دهد.

مصلح با تأکید بر اینکه باید متناسب با برداشت از آب‌های زیرزمینی، تزریق نیز صورت بگیرد ادامه داد: اگر در این زمینه بتوانیم موفقیتی کسب کنیم کاری بسیار بزرگ و اساسی انجام داده‌ایم چرا که این امر می‌تواند بحران آب را کاهش داده و نویدی باشد برای روزهای بهتر.

به گفته وی، از سال 95 تا 99 حوزه کاری ما عمدتاً جوامع روستایی بوده اما پس از یکپارچه‌سازی آبفا شهری و روستایی، فعالیت شهری نیز به حوزه فعالیت این مجمع افزوده شد و مفتخریم که با کادری مجرب در هیئت مدیره و با ارتباط و تعامل با دستگاه های متولی افتخارات خوبی را در این حوزه رقم زده و هم اکنون مردم شریف نیر به ما اعتماد دارند و روز به روز استقبال بیشتری از فعالیت‌های این مجمع می‌شود تا کاری باکیفیت و مداوم را به منصه ظهور برسانیم.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان فارس در ادامه با بیان اینکه شهرها و روستاهای جنوب استان فارس مانند لار، لامرد، خنج و سایر عمدتاً خیرین قابلی دارند که قسمت عمده‌ای از هزینه‌ها را متقبل می‌شوند، ادامه داد: اما شهرها و روستاهای دیگر استان نسبت به جنوب فارس خیرین کمتری دارند و باید به روش‌های دیگر در حل مشکلات‌شان رجوع کرد.

مصلح گفت: پویش‌های مردمی یا گلریزان ‌ها با اطلاع‌رسانی دقیق از جمله این راهکارهاست تا پول‌های اندک افراد جمع شده و رقم‌های مناسبی را برای چنین مناطقی تأمین کنیم.

وی یادآور شد: ما در زمینه تبلیغات، نیازهای اساسی داریم و برای عملی‌تر شدن ایده‌ها به همکاری رسانه‌های گروهی و اجتماعی نیاز داریم تا بتوانیم خیرین و فعالین مردمی را به سمت مجمع و فعالیت در این زمینه دعوت نماییم.

این فعال اجتماعی همچنین با تأکید بر اینکه خیرین در حوزه تخصصی هم می توانند از تخصصشان استفاده کنند و در این راستا فقط بحث مالی و نقدینگی ملاک عمل خیرین نیست، تصریح کرد: متخصصین در عرصه های مختلف از جمله تبلیغات و رسانه ما را یاری دهند تا آن اهداف مقدسی را که دنبال می‌کنیم، به نتیجه برسانیم.

وی گفت: روستاهای محروم از اولویت‌های کار مجمع خیرین آبرسان است و از اهالی رسانه انتظار داریم که با همتی که دارند ما را یاری کنند تا بتوانیم قدمی در این زمینه برداریم.

مدیرعامل مجمع خیرین آبرسان خاطر نشان ساخت که این مجمع با کارگروه تخصصی آب سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری فارس جهت به وجود آمدن وحدت در رسیدن به اهداف مشترک فعالیت خود را همسو نموده و با راه‌اندازی گروه جهادی سحاب(ستاد حفاظت آب) در جهت نیل به اهداف مقدس خود گام برمی‌دارد و در این خصوص از تمامی گروه‌ها، سمن‌ها و فعالین این حوزه جهت همکاری و تشکیل تشکیلاتی یکپارچه و قدرتمند و اثرگذار دعوت به عمل می آوریم.

به گزارش تسنیم، این روزها و با شروع فصل گرما، علاوه بر استان، در سطح کلانشهر شیراز هم با کمبود آب مواجهیم و حتی در مرکز و بافت قدیمی شهر، شهروندان ساعت‌ها در طول روز قطعی آب دارند که اگرچه شاید یکی از دلایل عمده این مسئله فرسودگی لوله‌کشی شهری در این مناطق باشد، اما باز هم قابل قبول نیست که عده‌ای با آب شرب، ماشین، حیاط، کوچه یا جلوی مغازه‌شان را بشویند و عده زیادی از مردم همین شهر، منتظر جرعه‌ای آب برای انجام امور روزانه باشند.

به نظر می‌رسد در کنار اقدامات کوتاه مدت، آموزش و فرهنگسازی استفاده بهینه از آب از سطح مهدهای کودک و مدارس ابتدایی، اجرای الگوهای زودبازده از کشورهایی با آب شیرین کم، پلیس آب و مسئولیت‌پذیر کردن شهروندان در مصرف آب و گزارش موارد پرمصرف یا به عبارتی نظارتی همگانی در این راستا، و استفاده از آب غیر شرب برای مصارف روزانه غیر از آشامیدن و پخت‌وپز، و نیز سوق دادن خیرین در این مسیر، راه‌های مقابله با بحرانی است که دیریازود، گریبانگیر همه شهر، استان، کشور، و حتی کره زمین می‌شود.

برچسب ها: خشکسالی ، وضعیت آب ، بحران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار