نویسنده فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایلام:
نویسنده فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان در ایلام گفت: نهضت رشد و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام به بازتعریفی تازه نیاز دارد و برنامه‌ریزی بلندمدت از سوی متولیان امر و بخش خصوصی و حمایت‌های اصولی دستگاه‌های دولتی در این راستا کاملا ضروری است.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵ 11 July 2022

به گزارش تابناک ایلام؛ مرتضی حاتمی اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان، زیر بنای ادبیات بزرگسال است و رونق و بالندگی و رشد کمّی و کیفی و شکوه محتوایی ادبیات بزرگسال به کیفیت محتوایی ادبیات کودک و نوجوان مربوط می شود و البته عکس آن هم صادق است.

وی گفت: متاسفانه رشد کمّی و کیفی ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام نسبت به استان های همجوار از رشد کمی و کیفی کمتری برخوردار بوده و هنوز به بلوغ ساختاری و محتوایی مطلوب برای جوامع هدف نرسیده و در بستر ملی هنوز کودک باقی مانده است.

این نویسنده ایلامی تصریح کرد: در مقایسه ای کوتاه با استان‌های همجوار؛ قدمت و پیشکسوتی، تنوع قالبی و ساختاری و داشتن نگاه کلان، جدی و اندیشه محور اضلاع مثلثی را تشکیل می دهند که در همگامی و همراهی، رشد همه جانبه این ادبیات پایه را موحب شده اند. متاسفانه این اضلاع در استان ایلام ناقص و ناهمخوان است و استعدادی برای تنظیم و تحریر این اضلاع دیده نمی شود.

حاتمی ادامه داد: تلاش‌های مقدور برخی از مولفان و چند ناشر ایلامی در راستای تولید و آفرینش محتوایی برای کودکان و نوجوانان با توجه به جامعهی آماری؛ ناچیز و بسیار اندک است و اثربخشی اندک دارد و محتوای کم عمق و گاه سطحی و تکراری کتاب ها و ساختار ضعیف فیزیکی و بی بهره از استانداردهای معمول و اصولی کتاب کودک و نوجوان، تیراژ بسیار محدود و عدم پخش مناسب، تصاویر فتوشاپی از اینترنت و... از آسیب های آفرینش و نشر کتاب کودک و نوجوان در ایلام است.

وی با بیان اینکه اثری که به عنوان کتاب کودک و نوجوان در استان منتشر و عرضه می شود، معمولا از استانداردهای مشخص و مصوب به دور است و از طرفی ناشری که به طور تخصصی و حرفه ای در زمینه ی ادبیات کودک و نوجوان فعالیت کند و تنها تمرکز و برنامه ریزی اش بر این نوع ادبیات باشد، وجود ندارد، ادامه داد: این امر موجب شده تا مولفان حرفه ای کودک و نوجوان که البته بسیار محدود و انگشت شمارند، آثار خود را به ناشران جدی و تخصصی کتاب کودک در خارج از استان بسپارند، که متاسفانه در فرایند چاپ و پخش، این کتاب‌ها به دست مخاطبان بومی نمی‌رسد و عملا جامعه‌ی هدف ایلامی (کودکان و نوجوانان، اولیای تربیتی و والدین و علاقه مندان و تلاشگران این عرصه)از این آفرینش فرهنگی - ادبی بی بهره می مانند و از سویی مولفان بومی از نگاه مخاطبان گم و ناشناس می‌مانند.

وی تاکید کرد: نهضت رشد و اعتلای ادبیات کودک و نوجوان در استان ایلام به بازتعریفی تازه نیاز دارد و توجه به این مهم به برنامه ریزی بلندمدت از سوی متولیان امر و بخش خصوصی و حمایت های اصولی دستگاه های دولتی کاملا ضروری است.

حاتمی با تاکید بر اینکه البته نباید تلاش‌هایی که از سوی دستگاه‌های فرهنگی و ناشران اندک و مولفان محدود در پویایی و رشد کمی و کیفی این ادبیات انجام شده را نادیده گرفت، عنوان کرد: با چیدن قطعات پازل در ادبیات کودک و نوجوان، تصویر ناتمامی در ذهن مخاطب شکل می گیرد که تا رسیدن به بلوغ ساختاری و محتوایی مسیری طولانی در پیش دارد./ح

 

بیشتر بخوانید

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار