رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: طنز و هنر ۲ مقوله مهم در بازسازی شخصیت زندانیان است که باید از آنها برای تحقق اهداف اصلاحی و تربیتی مددجویان استفاده شود.
کد خبر: ۱۰۵۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴ 25 July 2022

به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامعلی محمدی یکشنبه شب در آیین اختتامیه نخستین جشنواه دادخند یزد با اشاره به اینکه هدف اصلی زندانبان و متولیان، اقدامات تامینی و تربیتی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مناسب برای رسیدن به اصلاح و تربیت است افزود: فعالیت‌های مستمر فرهنگی و هنری نقش مهمی در تحقق اهداف و ماموریت‌های سازمان زندان‌ها دارد.

وی با قدردانی از ابتکار عمل دادگستری استان یزد که با همکاری برخی نهادهای فرهنگی و هنری و همراهی شاعران و هنرمندان نخستین جشنواره طنز دادخند را برگزار کردند ادامه داد: سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور از هر فعالیت و ابتکار فرهنگی و هنری برای اصلاح و تربیت جامعه هدف استقبال و از آن حمایت می‌کند.

این مسئول بیان کرد: طنز برای ایجاد فضای انبساط خاطر و روحیه نشاط و سلامت جامعه بسیار موثر است و خیلی از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی را می‌توان با بهره‌گیری از برنامه‌های مناسب فرهنگی و هنری و برپایی جشنواره‌های مختلف مرتفع کرد و این برنامه‌ها باید روز به روز تقویت و گسترش یابد.

محمدی بیان کرد: اقدامات فرهنگی و هنری با همکاری شاعران و هنرمندان زمینه خنده و شادی را فراهم می‌کند و برای حل بسیاری از مشکلات روحی و روانی می‌توان از فعالیت هنری در قالب یک برنامه مدون و فراگیر سالانه بهره گرفت و برای تداوم آن تلاش و همکاری نیاز است .

رئیس سازمان زندان‌ها: طنز و هنر نقش مهمی در بازسازی شخصیت زندانیان دارد

همچنین استاندار یزد از برگزاری جشنواره طنز دادخند در استان قدردانی کرد و آن را کاری نو و ابتکاری ذکر کرد که باید ادامه داشته باشد و گفت: بسیاری از واقعیت‌های جامعه را می‌توان در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری به خصوص طنز بیان کرد و نقش موثری در اصلاح امور دارد.

مهران فاطمی افزود: زبان فرهنگ و هنر و برگزاری جشنواره‌های مختلف اگر دقیق، عالمانه، واقع‌بینانه و همراه با انصاف باشد نه تنها مشکلی ندارد که تقویت و حمایت از آن امری مهم و ضروری است و باید در سطح استان مکرر به آن پرداخته شود.

وی اظهار کرد: زبان فرهنگ و هنر برای اصلاح برخی از امور مختلف در جامعه یک ضرورت است و باید همواره با همکاری نخبگان، شاعران، هنرمندان و تمامی علاقه‌مندان حتی در قالب طنز به آن پرداخته شود و زمینه کار و فعالیت در این عرصه مهم بیش از گذشته فراهم شود.

همچنین غلامعلی دهشیری رییس‌کل دادگستری استان یزد به اهمیت برگزاری نخستین جشنواره طنز دادخند با همکاری شاعران، هنرمندان و برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها اشاره کرد و انجام آن را برای تحقق اهداف دستگاه قضا موثر و تداوم آن را خواستار شد.

در پایان این جشنواره با لوح سپاس، تندیس و جوایز از برگزیدگان قدردانی به عمل آمد.

برگزیدگان نخستین جشنواره شعر طنز «دادخند» یزد ، یکشنبه شب با حضور رییس سازمان زندان‌های کشور، استاندار، مدیرکل دادگستری استان و جمعی از مسئولان، شاعران و هنرمندان در گذر فرهنگ و هنر این شهر معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم بر اساس رای هیات داوران اسامی برگزیدگان و تقدیری‌های جشنواره در ۲ بخش «جرائم و آسیب‌های اولویت‌دار» و «دستگاه قضایی» معرفی و با اهدای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی در آیینی باشکوه تجلیل شدند.

در بخش «آسیب‌های اجتماعی» رتبه اول به حسن حاتمی بهابادی تعلق گرفت و احمد رفیعی وردنجانی و امیرحسین خوشحال به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند و همچنین در بخش «دستگاه قضا»، محمد فیاض‌فر موفق به کسب رتبه اول شد و علی برزگری خانقاه و محمدجواد حلوایی به ترتیب دوم و سوم شدند.

همچنین هیات داوران جشنواره در بخش «آسیب‌های اجتماعی» احمد آوازه، محمد عظیمی، علی‌محمد شهیدی‌فر و محمود کیان‌آرا را شایسته قدردانی دانست و با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آنان تشکر کرد و در بخش دستگاه قضایی از مرضیه بختیار نصرآبادی، سجاد حسین‌زاده و محمدرضا زینلی با اهدای لوح و جایزه نقدی قدردانی کرد.

دبیر نخستین جشنواره طنز عدلیه «دادخند» با ارائه گزارشی از روند برگزاری آن گفت: از بین آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ۱۲۲ اثر به لحاظ فنی و موضوعی مورد تأیید قرار گرفت و به بخش داوری راه پیدا کرد که از این تعداد ۵۰ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافت.

حجت‌الاسلام مهدی پرنیان با اشاره به دریافت ۲۲ اثر از استان‌های کشور افزود: در نهایت با رأی هیات داوران، ۶ نفر حائز رتبه و هفت نفر شایسته قدردانی شناخته شدند و شاعران و طنزپردازان استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم، فارس، اصفهان، کرمان، البرز، گلستان، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، خوزستان، مرکزی، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان، هرمزگان و یزد آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده بودند.

مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان یزد با بیان اینکه برگزاری چنین رویدادی در تاریخ عدلیه کشور بی‌سابقه است گفت: برگزاری این جشنواره توسط قوه قضاییه اقدامی خوب و مبارک است و خیلی مناسب است که یک قوه‌ای در کنار اقتدار، لب خندان هم داشته باشد.

پرنیان اظهار کرد: امیدواریم این رویداد نقطه عطفی باشد برای سایر نهادها و سازمان‌ها که با روی گشاده و روی باز با طنازها و جریان طنز برخورد کنند و هرچند ماهیت طنز انتقادی است اما هدف آن اصلاح است و طنز فاخر با هدف اصلاح ممکن است نیش بزند و دردآور باشد.

وی با اشاره به کشف استعدادها و چهره‌های جدید در این جشنواره ادامه داد: بسیاری از آثار متعلق به خانواده دستگاه قضا بود و ما انتظار نداشتیم در خانواده دستگاه قضا این همه شاعر و طنزپرداز وجود داشته باشد و ابراز امیدواری کرد این جشنواره در سال‌های آینده با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

در این مراسم سرپرست حوزه هنری استان یزد در پیامی تصویری با تشکر از حضور پویا و پرشور طنزپردازان استان و کشور در این جشنواره گفت: پیش‌قدم شدن دستگاه قضا برای برگزاری جشنواره طنز امری مبارک و ارزشمند است و این رویداد می‌تواند مسیری را پیش روی اتفاقات فرهنگی در عرصه ملی باز کند.

محمدصادق کوچک‌زاده با اشاره به اهمیت و سختی کار قضا افزود: در این رویداد ادبی، شاعران و طنزپردازان با زبان شیوا، صریح و شیرین به بیان و نقد دقیق و سازنده مسائل و موضوعات پیرامون دستگاه قضا پرداختند که امری بدیع و جالب توجه بود.

وی ابراز امیدواری کرد این رویداد سرآغازی برای برنامه‌ها و اتفاقات بسیار ارزشمندتر در این عرصه باشد و گفت: این جشنواره به لحاظ داوری و کیفیت آثار ارائه شده از سراسر کشور در سطح خوبی برگزار شد.

ایجاد زمینه‌های ارتباط بیشتر دستگاه قضایی با اقشار تأثیرگذار اجتماعی همچون هنرمندان، نویسندگان، شاعران و طنزپردازان، شناخت سختی‌های کار قضایی و ایجاد دیدی واقع بینانه از تلاش‌های قوه قضاییه، استفاده از ظرافت، دقت و نگاه خاص شعرا و هنرمندان برای اطلاع‌رسانی از جرائم و آسیب‌های اجتماعی اولویت‌دار به منظور ارائه آموزش‌های پیشگیرانه از اهداف برگزاری این جشنواره بود.

همچنین بهره‌گیری از زبان طنز به عنوان یکی از زیباترین و مؤثرترین قالب‌ها برای انتقال پیام و ارتقای فرهنگ جامعه، شکوفایی استعدادهای ادبی در حوزه شعر طنز، تولید محتوا و خلق آثار ادبی مانا و اثرگذار با موضوع عدلیه از دیگراهداف این رویداد بود.

نخستین جشنواره شعر طنز «دادخند» به همت دادگستری کل استان یزد و با مشارکت حوزه هنری یزد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار ‌شد.

استان یزد با وجود استعدادهای هنری و ادبی خلاق و توانمند به ویژه در حوزه شعر طنز و برگزاری محافل و انجمن‌های ادبی از جمله محفل طنز «قندشکن» که از سال ۱۳۹۵ با هدف ترویج طنز عفیف و سالم، حفظ و انتشار اصطلاحات بومی و محلی، آشنایی خانواده‌ها و فرزندان با شیوه شوخی صحیح و سالم و ایجاد امید و نشاط اجتماعی در حوزه هنری یزد آغاز به کار کرده یکی از استان‌های فعال و اثرگذار در حوزه شعر و ادب و طنز در کشور به شمار می‌آید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار