رییس پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه خطای انسانی عامل 85 درصد تصادفات است، گفت: در مرحله بعد از بروز تصادف این کیفیت خودرو است که می‌تواند بسته به نوع کیفیت بدنه و ایمنی که دارد تعداد کشته‌های تصادفات را افزایش یا کاهش دهد.
کد خبر: ۱۰۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲ 05 October 2015
رییس پلیس راه استان کرمانشاه با بیان اینکه خطای انسانی عامل 85 درصد تصادفات است، گفت: در مرحله بعد از بروز تصادف این کیفیت خودرو است که می‌تواند بسته به نوع کیفیت بدنه و ایمنی که دارد تعداد کشته‌های تصادفات را افزایش یا کاهش دهد.

سرهنگ محمد مرادی به مناسبت هفته ناجا با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اولین عامل دخیل در تصادفات را عامل انسانی عنوان کرد و افزود: بر اساس آمارهای موجود در 85 درصد موارد عامل انسانی در بروز تصادفات نقش دارد و 15 درصد بقیه به جاده و خودرو و شرایط آب و هوایی اختصاص دارد.

مرادی معتقد است: نقش خودرو و ایمنی و مقاومت آن در بحث کشته‌های تصادفات بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: در 85 درصد موارد عامل انسانی موجب بروز تصادف می‌شود، اما در مرحله بعد این مقاومت و ایمنی خودرو است که می‌تواند نقش موثری در کاهش و یا افزایش کشته‌های تصادفات داشته باشد و قطعا هر چه ایمنی و مقاومت خودرو بیشتر باشد، آمار کشته‌های تصادفات نیز کاهش خواهد یافت.

مرادی اظهار کرد: قطعا داشتن تجهیزات ایمنی در خودرو مانند ترمز ABS و کیسه هوا و نیز مقاومت بدنه خودرو  می‌تواند تا حدی زیادی در حفظ جان افراد و کاهش فوتی‌ها موثر باشد.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه اظهار کرد: بارها شاهد بوده‌ایم در تصادفی که خودرو کیفیت خوبی داشته  راننده حتی پس از چندبار غلطیدن خودرو کوچکترین جراحتی برنداشته و از طرفی هم داشته‌ایم مواردی را که با کوچکترین تلنگر بدنه خودرو مچاله شده و همین امر افزایش تعداد کشته‌های تصادفات را به دنبال داشته است.

بیشتر تصادفات در جاده‌های دو طرفه رخ می‌دهد

به گفته رییس پلیس راه استان کرمانشاه بیشترین تصادفات در جاده‌های دو طرفه رخ می‌دهد و قطعا با دو بانده شدن جاده‌های استان نیز تا حد زیادی از تصادفات و فوتی‌های تصادفات کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: در صورت دو بانده شدن جاده‌های استان تنها موارد تصادفی که ممکن است رخ دهد واژگونی خودرو بر اثر سرعت زیاد است و دیگر کمتر شاهد برخورد و تصادف چند دستگاه خودرو با هم خواهیم بود.

مرادی بیشترین تصادفات را به نسبت تعداد خودرو، مربوط به خودروهای سواری دانست و افزود: وانت‌ها و کامیونها در این زمینه در رتبه‌های بعدی هستند.

افزایش تصادف و کاهش فوتی‌های تصادف استان

رییس پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه از افزایش شش درصدی مجموع تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی استان در شش ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: این در حالیست که فوتی‌های تصادفات استان بر اساس آمار پنج ماهه امسال پزشکی قانونی 14.4 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین بر اساس آمار کروکی پلیس راه در سر صحنه تصادفات، کاهش 13 درصدی فوتی‌های تصادفات را در شش ماهه امسال داشته‌ایم.

مرادی اظهار کرد: اینکه در کنار افزایش تصادفات، کاهش فوتی‌ها را داشته‌ایم نشان از کاهش شدت تصادفات است و این امر نیز به دلیل سخت گیریهایی است که در بحث کنترل سرعت اعمال می‌شود.

رییس پلیس راه استان کرمانشاه عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، عدم توجه به جلو و انحراف و تجاوز به چپ را سه عامل اصلی در بروز تصادفات استان در شش ماهه ابتدای سال عنوان کرد.

مرادی افزود: بر اساس آمارهای موجود 38 درصد تصادفات به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، 18 درصد به علت عدم توجه به جلو و 13 درصد به علت انحراف و تجاوز به چپ است که این مورد آخر بیشترین عامل افزایش فوتی‌های تصادفات به شمار می‌رود، زیرا موجب برخورد حداقل دو دستگاه خودرو به یکدیگر شده و شدت تصادفات در آن بالاست.

سیر نزولی فوتی‌های تصادفات استان در 2 سال گذشته

رییس پلیس راه استان کرمانشاه در ادامه از روند کاهشی فوتی‌های تصادفات در استان طی دو سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته کاهش 10 درصد فوتی‌های تصادفات را داشتیم و در پنج ماهه امسال نیز بر اساس آمار پزشکی قانونی کاهش 14 درصدی داشته‌ایم که نشان از سیر نزولی آمار فوتی‌های تصادفات در دو سال گذشته دارد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه این روند نزولی فوتی‌های تصادفات در کشور برای یازدهمین سال ادامه دارد و با شروع روند کاهش فوتی ها از سال 1384، توانستیم طی بیش از 10 سال از 29 هزار کشته به 16 هزار و 700 فوتی برسیم.

وی خاطر نشان کرد: در طول سال 1383 فوتی های تصادفات کشور از 27 هزار نفر به 29 هزار نفر رسیده بود و این یعنی افزایش دو هزار نفری در فوتی های تصادفات که اگر با همین روند ادامه پیدا می کرد باید امسال فوت بیش از 70 هزار نفر از هموطنانمان را در تصادفات اعلام می کردیم که خوشبختانه این روند با افزایش آموزش از سال 1384 روند نزولی به خود گرفت.

ثبت تخلفات وسایل حمل و نقل عمومی از طریق سامانه 110120

وی با اشاره به حساسیت ویژه پلیس بر بحث کنترل رفتار رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی اظهار کرد: در همین راستا سامانه 110120 از مدتها قبل راه اندازی شده و مسافران وسایل حمل و نقل عمومی می‌توانند از طریق برقراری ارتباط با این سامانه تخلفات راننده را گزارش دهند.

وی اظهار کرد: در سامانه مذکور شش کد تخلف و یک کد تقدیر در نظر گرفته شده که مسافر می تواند کد مربوطه را به سامانه ارسال کرده، مقصد و مسیر را و شماره پلاک خودرو را در سامانه ثبت کند و با ارسال پیامک، در اولین پاسگاه جاده ای خودروی متخلف توقیف می‌شود.

مرادی اظهار کرد: همه رانندگان وسیله نقلیه عمومی موظف هستند تا شماره پلاک و شماره سامانه و نحوه ارسال پیامک را در اتوبوس نصب کنند تا مسافران به راحتی بتوانند تخلفات را گزارش دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار