رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به لزوم برگزاری باشکوه مراسم یوم‌الله ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، از دستگاه های مرتبط خواست اجرای برنامه‌های تبیینی در این روز در دستور کار قرار گیرد
کد خبر: ۱۰۷۱۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ 13 October 2022

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن ذاکری در جلسه ستاد برگزاری مراسم یوم‌الله ۱۳ آبان، افزود: امسال علاوه بر راهپیمایی، جشنواره‌ای با حضور و ایفای نقش دانش آموزان برگزار شود.

وی در ادامه سخنان خود، جهاد تبیین را واجب فوری زمان حاضر دانست و با توجه به شرایط خاص کشور از نهادها، دستگاه‌ها و گروه‌های اثرگذار مختلف خواست تا در این زمینه تمام توان خود را به‌کار گیرند تا مسائل مختلف برای جوانان و نوجوانان واضح و روشن گردد.

وی با اشاره به ترکیب سنی دستگیرشدگان حوادث اخیر، هدف اصلی جنگ شناختی همه‌جانبه توسط دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمن را قشر نوجوان و جوان کشور دانست و راه مقابله با این هجمه فراگیر رسانه‌ای را تبیین و ارتباط بیشتر با آن‌ها بیان کرد و افزود: این‌ها فرزندان ما هستند و نباید گذاشت فریب توطئه دشمنان را بخورند.

ذاکری ظرفیت عظیم آموزش‌وپرورش، کانون‌های مساجد، سمن‌ها و ورزشکاران جوان را در این عرصه بسیار مهم دانست و خواستار ایفای نقش مؤثر همه دستگاه‌ها در این ایام در ایجاد بستر مناسب برای حضور مؤثر جوانان انقلابی شد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات استان قم بهره‌گیری از ظرفیت مساجد و محلات در ایام میلاد مسعود پیامبر اعظم(ص) و برپایی ایستگاه‌های صلواتی کوچک محلی را اقدامی شایسته و نشاط ‌آفرین برای اهالی محل و فرصت مناسبی برای برپایی جشن و سرور و اجتماعات مردمی در محلات با محوریت جوانان برشمرد.

به گزارش ایرنا، ۱۳ آبان های سرنوشت ساز در دوره معاصر را می توان در محورهای زیر مورد توجه قرار داد.

**۱۳ آبان ۱۳۴۳ ؛ تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه
نخستین ۱۳ آبان سرنوشت ساز به سال ۱۳۴۳ و زمانی که حضرت آیت الله خمینی (ره ) توسط محمدرضا پهلوی به ترکیه تبعید شد باز می گردد.
حضرت آیت الله خمینی (ره) که فعالیت های انقلابی و ضد رژیم خود را از سنین جوانی آغاز کرده و بارها به خاطر آن مورد بازخواست و تهدید قرار گرفته بود در تاریخ ۴ آبان ۱۳۴۳ که مصادف با تولد محمدرضا پهلوی و همچنین ولادت حضرت فاطمه(س) بود، در منزل خویش در شهر قم به ایراد سخنرانی و صحبت درباره لایحه کاپیتولاسیون برای مردم پرداخت. اگرچه شاه از طریق نماینده ای که فرستاده بود خاطرنشان کرده بود که ایشان راجع به آمریکا و اسرائیل و همچنین علیه شخص اول مملکت صحبت نکنند اما حضرت امام(ره) بدون اعتنا به این نکات به ایراد سخنرانی پرداختند و به از دست رفتن عزت و عظمت ایران و ارتش اشاره و در سخنانی تند مفاد کاپیتولاسیون را مصداق پست بودن ایران و ایرانی نسبت به سگ های آمریکایی دانستند و دست به دامان علمای نجف و قم در بررسی و لزوم توجه به این شرایط شدند.
این سخنان باعث خشم محمدرضاپهلوی و تغییر رویه برخورد با حضرت آیت الله خمینی(ره) شد بنحوی که در ساعات ابتدایی صبح روز چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۴۳ ایشان را دستگیر و مستقیما به فرودگاه مهرآباد فرستادند؛ جایی که با یک فروند هواپیمای نظامی حضرت امام(ره) را به آنکارا منتقل کردند.

**۱۳ آبان ۱۳۵۷ ؛ روز دانش آموز
دومین ۱۳ آبان سرنوشت ساز به سال ۱۳۵۷ باز می گردد، روزی که تنها سه ماه پیش از تغییر حکومت، شلیک گلوله به دانش آموزانی که در اعتراض به حکومت محمدرضا پهلوی در محوطه دانشگاه تهران جمع شده بودند، منجر به کشته شدن ۵۶ تن و مجروح شدن تعداد زیادی از تجمع کنندگان که شامل مردمی به جز دانش آموزان نیز بودند، گردید.
این روز که در تاریخ ایران با نام «جعفر شریف امامی» و «دولت آشتی ملی» که او ایجاد کرد در آن برهه تاریخی پیوند خورده است. در این اتفاق به دلیل بسته بودن درهای دانشگاه تهران، امکان فرار دانش آموزان کاهش و تعداد کشته شدگانشان افزایش یافت. حرکت ناجوانمردانه ای که خشم و انزجار عمومی را بیش از پیش برانگیخت و به نقطه عطفی در حرکت مردمی به سمت انقلاب بدل گردید این اتفاق بعد از جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ یا همان جمعه سیاه که یکی دیگر از اقدامات منفور دولت شریف امامی بود به دومین لکه ننگ دولت آشتی ملی و حکومت محمدرضا پهلوی تبدیل گشت.
این روز بعدها و در تاریخ ۱۶ بهمن ۵۷ در تاریخ جمهوری اسلامی به روز دانش آموز تغییر نام داد و بعد از آن در تقویم رسمی به همین نام ثبت گردید.

*۱۳ آبان ۱۳۵۸ ؛ تسخیر لانه جاسوسی
این اتفاق پس از انقلاب اسلامی در روز۱۳ آبان ۱۳۵۸ و در کمتر از یکسال از سالگرد انقلاب اسلامی رقم خورد.
بر این اساس، ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که در ادبیات ایران روز تسخیر لانه جاسوسی مشهور است، روزی بود که تعدادی از فعالان دانشجویی اسلامی و مشهور به دانشجویان پیرو خط امام، به سفارت آمریکا در ایران وارد شدند و ۶۶ دیپلمات این کشور را (که برابر اسناد بدست آمده به فعالیت های جاسوسی مشغول بودند) گروگان گرفتند. گروگان هایی در حبس ۴۴۴ روزه که در نهایت با قرارداد الجزایر آزاد شدند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار