تابناک کهگیلویه و بویراحمد گزارش می دهد
یکی از طرح‌های بسیار خوب در مدارس خصوصا مدارس روستایی و عشایری، طرح توزیع تغذیه رایگان بود که متاسفانه در دولت قبل کنار گذاشته شد. این طرح که در خصوص تامین سلامت دانش آموزان کمتر برخوردار بسیار موثر بود پس از سال‌ها دوباره در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵ 17 October 2022


یکی از طرح‌های بسیار خوب در مدارس خصوصا مدارس روستایی و عشایری، طرح توزیع تغذیه رایگان بود که متاسفانه در دولت قبل کنار گذاشته شد. این طرح که در خصوص تامین سلامت دانش آموزان کمتر برخوردار بسیار موثر بود پس از سال‌ها دوباره در دستور کار قرار گرفت.
این طرح از صبح امروز همزمان با سراسر کشور در کهگیلویه و بویراحمد البته با ویژگی‌های جدید در اجرا ، به مرحله عملیاتی شدن رسید.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، حسنعلی عزت‌خواه مدیر کل آموزش و پرورش در آئین نمادین آغاز این طرح در یکی از مدارس روستایی شهرستان بویراحمد ، گفت: امروز به صورت نمادین بین دانش آموزان مدرسه شهید بهشتی روستای سرابتاوه شهرستان بویراحمد تغذیه رایگان توزیع شد.
وی با اشاره به اینکه تغذیه رایگان شامل؛ شیر، نان یا کلوچه غنی شده با ویتامین D و A روی است افزود : این طرح با هدف تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز دانش‌آموزان برای یادگیری بهتر و رشد جسمی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: ۴۶ هزار دانش آموز روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمدی در هزارو ۱۵۱ آموزشگاه از این طرح بهره مند می‌شوند.

فیلم / جزئیات اجرای طرح
ایمان سبحانی نژاد معاون پشتیبانی و منابع انسانی اداره کل اموزش و پرورش هم در حاشیه مراسم نمادین آغاز به کار این طرح گفت که در این طرح با توجه به تعیین اعتبار اولیه، اجرای طرح در استان کلید خورده است که پس از تامین و تخصیص کلی اعتبار، توزیع تغذیه رایگان ادامه خواهد داشت.
سبحانی نژاد افزود: اعتبار اعلام شده برای تهیه تغذیه رایگان مدارس ۱۲ میلیارد تومان است که در این مرحله فعلا ۱ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان تخصیص انجام شده است.
وی ادامه داد: بر اساس اعتبار اعلام شده برای هر نفر در مقطع کنونی مبلغ ۳۰ هزار تومان برای هر دانش آموز اختصاص یافته است.

ویژگی‌های طرح در دوره جدید
این طرح همانگونه که گفته شد از ویژگی‌های جدیدی برخوردار است از جمله اینکه اجرای طرح مدرسه محور بوده و همه اقدامات مستقیما توسط مدیر مدارس اجرا خواهد شد.
بر اساس این طرح سرانه مشخص شده به تعداد هر دانش آموز به حساب مدارس واریز می‌شود که هر مدیر خود اقدام به خرید تغذیه مورد نظر و توزیع در مدارس می‌کند.
همچنین از ویژگی‌های دیگر این طرح، تعیین تغذیه مورد نظر است به این معنی که همه مدارس موظف به خرید مطابق یک لیست تعیین شده که محدود است، هستند و اینگونه نیست که هر مدیر هر مواد غذایی یا خوراکی که مد نظر خود باشد به عنوان تغذیه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار دهد به عبارت دیگر همه دانش آموزان از یک نوع تغذیه (شامل؛ شیر، نان یا کلوچه غنی شده با ویتامین D ، A و ... ) استفاده می‌کنند ، اما این تغذیه به میزان کافی و به روز خریداری می‌شود و از کیفیت خوب برخوردار خواهد بود؛ و نکته دیگر اینکه از جمله معظلات همیشگی توزیع تغذیه رایگان، یعنی حمل و نقل از مرکز تا استان‌ها و از استان‌ها تا شهرستان‌ها و از آنجا تا مناطق که مستلزم صرف وقت و هزینه سنگین بود، خبری نیست.
به هر جهت اجرای این طرح در دو موضوع، اولا، شروع مجدد طرح تغذیه رایگان مدارس روستایی و عشایری و دوما شیوه اجرا که باعث سپردن مسئولیت به مدارس است در نوع خود بسیار حائز اهمیت است؛ و نکته پایانی اینکه حتما اجرای موفق این طرح با شیوه جدید مستلزم توجه به دو نکته است. اول مسئولیت پذیری و دقت در اجرا توسط مدیران و دوم هم نظارت مشخص و ضمانت اجرایی برای نظارت بر اجرای طرح توسط مناطق آموزش و پرورش است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار