روزی که برای قمی ها خیر است و برکت؛
23 ربیع الااول سالروز ورود پرخیر و برکت حضرت فاطمه معصومه (س) به قم می باشد. مردم قم هر ساله در این روز که به نام روز قم نامیده شده در مراسمی نمادین به استقبال کاروان ورود حضرت به قم می روند.
کد خبر: ۱۰۷۲۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴ 20 October 2022

پیشینه تاریخی ورود حضرت به قم

به گزارش تابناک قم، در سال 201 هجری قمری حضرت معصومه(س) پس از یکسال از هجرت برادرشان، امام رضا(ع)، برای ملاقات آن حضرت به همراه عده‌ای از بنی هاشم راهی ایران شده و در ساوه گرفتار ماموران حکومت عباسی شدند. حضرت معصومه(س) پس از مصمومیت و بیماری در آن زمان وارد شهر قم که آن زمان مرکز شیعیان بود، شدند. ورود حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) به قم، در ۲۳ ماه ربیع الاول سال ۲۰۱ هجری قمری واقع شده است.
این ورود در تاریخ اینگونه روایت شده است:
خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حرکت او به سوی قم) به مردم قم رسید. آل سعد اشعری اتفاق کردند که به خدمت او برسند و از ایشان درخواست نمایند به قم بیاید. از میان ایشان موسی بن خزرج از اصحاب امام رضا (علیه‌السّلام) بیرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسید. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر کشید و به سرای خود فرود آورد.

روز قم از تصویب تا پیگیری ها 

23 ربیع روز بیان هویت آئینی تاریخی قم / حسرت یک گام برای قم

سال 97 بود که با تصویب شورای اسلامی شهر قم، ۲۳ ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به این شهر، در تقویم به عنوان "روز قم" نامگذاری شد. در آن سال گرامیداشت روز قم برای نخستین سال به صورت استانی برگزار و وعده داده شد این مراسم از سال آینده (سال98) به صورت ملی و بین‌المللی برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

در سال گذشته(1400) و پس از حدود 3 سال از وعده ثبت روز قم در تاریخ کشور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه "روز قم" هم اکنون در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شده‌است، گفت: پیگیر ثبت روز قم در تقویم رسمی و ملی کشور هستیم تا بستر مطلوب‌تری برای معرفی ظرفیت‌های این شهر به وجود بیاید.

با بررسی عمیقی در میان این خبر ها متوجه تنها وعده بودن این مطلب می شوید، مطلبی که در صورت تحقق می تواند با نمایان سازی وجه دیگری از قم، توجه کشور و به دنبال آن شیعیان سراسر جهان را بار دیگر به قم جلب کند.

قم هرساله در مراسمات و مناسبت های آئینی و مذهبی فراوانی میزبان مشتاقان زیارت شهر کریمه اهل بیت می باشد، حال چه بهتر می شود که با انجام اقدامات ملی و بین المللی بیشتر از جمله ثبت روز قم در تقویم کشور، زمان بیشتری برای پرداختن به هویت واقعی و تاریخی قم صرف شود تا حرم اهل بیت با انجام امور فرهنگی بدون نقص و جدید در مقابل حجمه ها و قم هراسی ها بیشتر از گذشته مورد شناخت و تفصیر مردم قرار گیرد.

مراسمات ایام معصومیه و شعار محوری این ایام

امسال نیز به رسم هرساله آئین گرامیداشت ورود پر خیر و برکت حضرت فاطمه معصومه(س) به قم در جریان است و آغاز فعالیت های آن روز گذشته با نواختن زنگ روز قم عملا کلید خورد.

از برنامه های معروف و هرساله روز قم می توان به حرکت کاروان استقبال اشاره کرد. این کاروان با اجتماع اولیه در ساعت ۸ صبح 28 مهرماه در میدان معصومیه به سمت حرم حضرت معصومه (س)، صحن امام رضا (ع) (صحن اتابکی) حرکت می‌کند.23 ربیع روز بیان هویت آئینی تاریخی قم / حسرت یک گام برای قم

23 ربیع روز بیان هویت آئینی تاریخی قم / حسرت یک گام برای قم

23 ربیع روز بیان هویت آئینی تاریخی قم / حسرت یک گام برای قم

هرساله از ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر قم، تا روز رحلت حضرت معصومه، دهم ماه ربیع الثانی که ایام معصومیه نام دارد برنامه های متنوع و موضوعی مختلفی در قم اجرا می شود.

همچنین امسال شعار محوری ایام معصومیه در سال جاری «حجاب آرمان شهدای فاطمی است» نام گذاری شده است.

 

23 ربیع روز بیان هویت آئینی تاریخی قم / حسرت یک گام برای قم


کاروان استقبال، اجتماع دختران بهشتی، آیین تعویض پرچم در 13 آبان و در نهایت دسته عزاداری خادمان از میدان میر به سمت حرم در 14 آبان از جمله این مراسمات می باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار