رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه در گفتگو با تابناک:
رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: طرح زراعت چوب امسال در ۴۰۰هکتار از اراضی استان کرمانشاه برای تامین نیاز استحصال چوب و جلوگیری از فشار به رویشگاه‌های جنگلی و طبیعی انجام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۷۵۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۱ 06 November 2022

عبدالعلی جلیلیان در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهارداشت: بر اساس برنامه‌های سازمان قرار بر این است که در سطح ۴۰۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه طرح توسعه زراعت چوب انجام شود.

وی درخصوص کاشت نوع گونه‌های درختی با توجه به آب وهوا شهرستان‌ها توضیح داد: در طرح توسعه زراعت چوب در مناطق گرمسیری اعم از شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین از گونه اکالیپتوس استفاده می‌شود ودر سایر شهرستان‌های سردسیری که مستعد زراعت چوب می‌باشند اعم از سنقر، کنگاور، صحنه، هرسین، کرمانشاه، اسلام آباد و شهرستان دالاهو از گونه صنوبر استفاده می‌شود.

وی درباره هدف اجرای این طرح گفت: هدف اصلی از اجرای طرح زراعت چوب این است که از این طریق هم نیاز صنایع و کارخانه جات چوب در استان و کشور به فرآوری چوب تامین شود و هدف دیگر این است که با تامین نیاز صنایع، کارخانه جات و جوامع محلی وحاشیه‌ای که نیازمند مصرف چوب هستند از فشار به رویشگاه‌های جنگلی جلوگیری و نیاز به استحصال چوب از منابع جنگلی کمتر و قطع شود.

وی افزود: رویکرد سازمان این است که با توجه به مسائل و مشکلات ناشی از خشکسالی که در حال حاضر داریم در اراضی مستثنیات کشاورزی ک بخش‌هایی که آب کافی وجود دارد افراد می‌توانند به ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها از ابتدای بهمن ماه مراجعه و تشکیل پرونده دهند که ما با توجه به سیاست‌های تشویقی موجود نهال رایگان را برای آن‌ها تامین کنیم.

جلیلیان تصریح کرد: از دهه هشتاد طرح زراعت چوب در کشور عملیاتی شده و در حال حاضر بر اساس آمار‌های موجود ۱۷۰۰هکتار توده چوب سرپای قابل استحصال داریم و بر اساس نیاز استان و کشور ۱۷۰۰هکتار اراضی زراعت چوبی داریم که قابلیت استحصال و بهره برداری دارد.

وی ادامه داد: این طرح هرساله تداوم دارد که در سال گذشته ۲۵۰ هکتار و امسال ۴۰۰ هکتار از اراضی را در برگرفته است.

جلیلیان تاکید کرد: در اجرای طرح زراعت چوب در کشور جایگاه سوم را پس از استان‌های شمالی داریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار