کد خبر: ۱۰۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳ 05 March 2015

به گزارش تابناک ارومیه به نقل از مهر،غار آبی سهولان در جنوب آذربایجان غربی در ۳۵ کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد - بوکان واقع شده دنیایی شگفت انگیز در اعماق زمین است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر نوروزی برای تماشای زیباییهای سحر انگیز است.

غار سهولان از چند حوضچه بزرگ که به وسیله دالانهای آبی به هم متصل شده اند تشکیل یافته است،ارتفاع سقف غار از سطح آب در حوضچه آخر ۵۰ متر و عمق آب در حوضچه وسط به ۳۵ متر می رسد، بر اساس نوشته‌های یک هیئت غارنورد از دانشگاه آکسفورد که در سال ۱۳۵۰ ه.ش از آن دیدن کرده بودند، غار سهولان را به عنوان یکی عجیب ‌ترین غارهای آبی جهان به شمار آوردند.

در سال ۱۳۷۰ گروهی برای شناسایی و انجام کارهای نخستین از غار دیدن کرده و سرانجام در سال ۱۳۷۶ به بازگشایی مسیرهای ورودی پرداخته ‌اند که در سال ۱۳۷۹ توسط شهرداری مهاباد مورد استفاده موقت قرار گرفت، از آغاز امسال تا مهر ماه تعداد ۱۶۵ هزارگردشگر ایرانی و خارجی از غار آبی تاریخی سهولان مهاباد دیدن کرده اند که بیش از نیمی از آن در تابستان بوده است.

این غار تا اندازه ای شبیه به غار علیصدر همدان است با این تفاوت که قسمت کشف شده آن در حال حاضر چندان طولانی نیست.

کبوتران چاهی و خفاشها تنها ساکنان این غار هستند که در کمال آرامش، روی تخم های خود خوابیده و یا در حال استراحت هستند، خفاشها به خاطر اندک نوری که از چراغهای داخل غار به اطراف پراکنده می شود به قسمتهای تاریک پناه برده اند اما برخی از کبوتران لانه های خود را چنان در نزدیکی محل تردد قایقها می سازند که گردشگران می توانند، تخم ها و یا جوجه های آنان را لمس کنند.

بر سر راه غار، منطقه ای وجود دارد که تابلویی با عنوان "جاذبه معکوس" در کنار جاده دیده می شود، ظاهرا در این منطقه با وجود سرازیری جاده بر اثر کشش کوه، سرعت و شتاب اتومبیل کاهش می یابد.

گفتنی است غار سهولان مهاباد وسیعترین غار آبی ایران امسال نیز همانند سالهای گذشته آماده استقبال از مسافران نوروزی است که برای بهره برداری اصولی از این اثر طبیعی طرح خفاظت غار در دست تدوین است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار