مدیر کل ورزش و جوانان در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد
دهقان نهایتا در این بخش از گفتگو سخنان خود را اینگونه تکمیل کرد که اگر این دو پروژه مادر مطرح شده مورد توجه ویژه قرار گیرند ، تحول اساسی و در واقع انقلابی در ورزش استان ایجاد خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۶۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳ 08 January 2023

شاید یکی از مظلوم‌ترین دستگاه‌هایی که در سفر اول ریاست جمهوری به استان وجود داشته ، حوزه ورزش و جوانان باشد چرا که در گیر و دار انتصاب مدیر کل این دستگاه عملا مدیریتی برای ساماندهی برنامه‌ها وجود نداشت و نشد که بهره‌ای برای استان در حوزه ورزش و جوانان برده شود هر چند در متمم سفر مدیر کل فعلی توانست تاحدودی میزانی از اعتبارات را بگیرد، اما همه چشم امید این دستگاه مهم استان به سفر دوم است.
عین الله دهقان در گفتگو با تابناک کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت که بخش ورزش و جوانان استان در سفر اول رئیس جمهوری به دلیل اینکه نماینده ای در شورای اداری که به ریاست  رئیس جمهور برگزار شد ، حضور نداشت ، مظلوم واقع شد به معنای واقعی ضرر کردیم چرا که هیچ چیزی از اعتبارات عاید ما نشد!
دهقان ادامه داد : اما پس از انتصاب مدیر کلی و در بدو ورود تلاش کردیم و با همکاری خوب حوزه استانداری از متمم سفر ۴۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که امیدواریم با تخصیص به موقع پروژه‌های مورد نظر به نتیجه برسند.
مدیر کل ورزش و جوانان گفت:عمده مطالبات حوزه ورزش پروژه‌های نیمه تمام ما هستند که در صورت تایید می‌توانند در وضعیت ورزش استان انقلاب اساسی ایجاد کنند.
وی یکی از پایه‌های ایجاد انقلاب در ورزش استان را مربوط به تکمیل هتل ورزش عنوان کرد و اظهار داشت: این پروژه که هم اکنون ۵۵ درصد پیشرفت دارد اگر در سفر دوم مورد توجه قرار گیرد از انجایی که در بحث میزبانی مسابقات ملی دست استان را باز می‌کند، می‌تواند تحول بسیار بزرگی در ورزش کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کند.
دهقان در خصوص میزان اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه توضیح داد که برآورد ما که ناشی از کار کارشناسی ابتدای سال ۱۴۰۰ است ۲۰ میلیارد تومان است و انتظار داریم در سفر دوم این مبلغ مصوب شود تا اولین پروژه تحول ساز استان در حوزه ورزش به سرانجام برسد.
مدیر کل ورزش و جوانان کهگیلویه و بویراحمد یکی دیگر از پایه‌های تحول ساز ورزش استان را مربوط به ورزشگاه پانزده هزار نفری مرکز استان دانست و اظهار داشت که این ورزشگاه دغدغه همه شده است.
البته دهقان به نوعی سفره دل خود را باز کرد و توضیح داد که قصد زیر سوال بردن عملکرد مسئولین قبل را ندارد و از تلاش‌های همه ان‌ها تشکر می‌کند، اما این ورزشگاه در حالی در سال ۹۴ افتتاح شد که یکصد و سی ایراد داشت و با این همه ایرادات افتتاح شد!
وی ادامه داد : بحث ما فقط افتتاح با ۱۳۰ ایراد نیست چرا که پس از گذشت ۸ سال از افتتاح علی رغم اینکه ان ایرادات رفع نشد مشکلات جدیدی در نگهداری ایجاد شده است و این خود دو چندان شدن مشکلات آن است.
دهقان با اشاره به اهمیت بسیار بالای ورزشگاه ۱۵ هزار نفری یاسوج گفت که به علت عدم وجود نگهبان تاسیسات خراب و برخی تجهیزات هم به سرقت رفته است و البته این مشکل اگر اساسی حل نشود برای آینده هم بر این مشکلات افزوده خواهد شد که فعلا با قید اولویت، برای نگهداری از این ورزشگاه، پیشنهاد بکارگیری نیرو را داریم.
وی افزود: خسارتی که براورد شده بر اساس کار کارشناسی ابتدای امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان است و ما این رقم را اعلام کردیم که امیدواریم در سفر دوم مصوب شود.
دهقان نهایتا در این بخش از گفتگو سخنان خود را اینگونه تکمیل کرد که اگر این دو پروژه مادر مورد توجه ویژه قرار گیرند، تحول اساسی و در واقع انقلابی در ورزش استان ایجاد خواهد شد.
ورزشگاه قلعه رئیسی نیازمند اعتبار
دهقان در ادامه گفت: ورزشگاه سه هزار نفری شهر قلعه رئیسی، از دیگر پروژه‌های اولویت دار ما است که در مرکز بخش چاروسا قرار دارد. این ورزشگاه از سال ۸۵ عملیات اجرایی آن شروع شده و تلاش‌ها و اقدامات زیاید هم برای آن انجام شده است.
وی افزود: در دوره قبل از ما پیشرفت این زمین نهایتا ۱۵ تا ۲۰ درصد بود که با کار‌های انجام شده اکنون پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی را در این ورزشگاه داریم، زیرساخت‌ها و سکو‌ها آماده، برج نوری برافراشته شده و بحث فنس و زیرساخت برای چمن طبیعی را مدنظر قرار داریم و در حال حاضر تنها مشکل ما مربوط به آب مجموعه است که شورای قبل شهر تعهد داده بودند آب آن را فراهم کنند، اما تا امروز تعهد آن‌ها محقق نشده است.
وی با بیان اینکه منطقه قلعه رئیسی از مناطق مستعد در ورزش فوتبال استان است و تیم اتحاد قلعه رئیسی نیز قهرمان استان شده بود و اکنون در زیر گروه کشوری نتایج خوبی گرفته است، اظهارکرد: از اعتبارات متمم سفر اول رئیس جمهور به استان مبلغی را برای این پروژه گذاشتیم و انتظار داریم که در سفر دوم تکمیل آن را مد نظر قرار دهند و اعتباراتی برای آن بگذارند.
دهقان گفت: پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم این ورزشگاه که هم اکنون ارزش افزوده آن ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان است را کامل کنیم.
۲۸۰ میلیارد تومان برای ۱۶ پروژه اولویت دار
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ۱۶ پروژه مهم و اولویت دار نیمه تمام ورزشی را برای دور دوم سفر ریاست جمهوری مدنظر قرار دادیم، خاطرنشان کرد: ساخت استادیوم مارگون، ۱۰ سالن ورزشی، استخر شنای بانوان گچساران، سالن تلخاب شیرین و چند پروژه دیگر را نیز برای این سفر مد نظر قرار داده ایم. پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای این تعداد پروژه ۲۸۰ میلیارد تومان است که از دولت انتظار داریم این عدد را برای تکمیل پروژه‌های استان محقق کند.
دهقان با بیان اینکه در هفته دولت نیز ۱۰ پروژه ورزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد به بهره برداری رسید، تصریح کرد: هشت پروژه ورزشی نیز در هفته تربیت بدنی به بهره برداری رسید که سرانه ورزشی استان را بالا برد.
ورزش استان حامی مالی ندارد
وی با اشاره به مهمترین مشکلات ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ورزش این استان حامی مالی یا همان اسپانسر ندارد و باید با استان‌هایی رقابت کنیم که در آن‌ها ذوب آهن، فولاد، پالایشگاه و سایر صنایع بزرگ بوده و توان رقابت با آن‌ها بسیار سخت است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در قالب فصل پنج اعتباراتی را میان هیئت‌های ورزشی خود تقسیم می‌کنیم، ادامه داد: این اعتبارات میان ۵۱ هیئت استانی و ۴۹۰ هیئت شهرستانی تقسیم می‌شود که مبلغ ناچیزی برای حمایت از ورزش است.
دهقان در خصوص حمایت شرکت نفت گچساران از ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شرکت نفت دیگر مثل گذشته روی خوشی به ورزش نشان نمی‌دهد.
وی اظهارکرد: اعتباری که برای هیئت‌های ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفتیم سه میلیارد تومان بود که بین همه هیئت‌ها توزیع کردیم و البته بسیار اعتبار ناچیزی بود.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص مدیریت هیئت‌های ورزشی استان و اینکه چه تعداد از آن‌ها با سرپرست اداره می‌شوند گفت: در ابتدای ورود ما ۲۱ هیئت بلاتکلیف و با سرپرست اداره می‌شد که ۹ هیئت را از بلاتکلیفی بیرون آوردیم و وضعیت مدیریت آن‌ها برای چهار سال مشخص شد و یازده هیئت دیگر باقی مانده و زمینه را برای سامان دادن آن‌ها تا پایان سال فراهم می‌کنیم البته متاسفانه برای مثال یک هیئت چهار بار مجمع آن اطلاع رسانی شد، اما مجمع لغو شد.
هیئت‌های ورزشی کهگیلویه و بویراحمد روز‌های سختی دارند
دهقان در پاسخ به این سوال که چه اندازه مدیریت ورزشی استان سیاسی است، افزود: سعی خواهیم کرد مدیریت هیئت‌های ما تخصصی باشد و مسئولان هیئت رئیسه از جنس ورزش باشند هر چند مداخلاتی نیز وجود دارد، اما تمام تلاش خود را می‌کنیم که رویکرد‌ها تخصصی باشد، برنامه داریم افرادی از جنس ورزش و خاک خورده ورزش باشند تا بتوانند تحولی را در ورزش استان ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه هیئت‌های ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد روز‌های سختی را به دلیل کمبود اعتبار دارند، اظهارکرد: تنها یکی از راه‌های جذب اعتبارات این اداره کل است و خود هیئت‌ها هم باید دنبال اسپانسر و راه‌های جذب اعتبار باشند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه از چه هیئت‌های ورزشی بیش از همه رضایت دارید، خاطرنشان کرد: از بیشتر هیئت‌ها رضایت داریم، اما هیئت‌هایی مانند هندبال و کشتی و ورزش نابینایان و معلولان و ورزش همگانی از هیئت‌های خوب استان هستند.
دهقان در پاسخ به این سوال که از هیئت فوتبال استان چه اندازه رضایت دارید، تصریح کرد: روند فوتبال استان بد نیست، اما نمی‌توانم در مورد مدیریت فوتبال استان اظهار نظر کنم، چون چند وقت دیگر مجمع انتخاباتی فوتبال استان را خواهیم داشت.
سرانه ورزش کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۳ سانتیمتر است
وی در رابطه با سرانه ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: تا قبل از افتتاح پروژه‌های ما سرانه ورزشی استان ۹۹ سانتی‌متر بود که با افتتاح ۱۰ پروژه طی هفته دولت و هشت پروژه در هفته ورزش این سرانه به ۱۰۳ سانتیمتر رسیده است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دستاورد‌های ورزش استان کهگیلویه و بویراحمد در ۹ ماهه اخیر تاکید کرد: در زمینه ورزش همگانی و قهرمانی اتفاقات خوبی افتاده است، تاکنون نزدیک به ۱۶۰ همایش پیاده روی در سطح استان داشتیم با توجه به مشکلات اخیر کشور و اغتشاشات این تعداد برگزاری همایش‌های پیاده روی قابل توجه است، ۱۳ خانه ورزش روستایی در جهت توسعه ورزش روستا‌ها را تجهیز کردیم و پنج خانه دیگر را نیز در برنامه تجهیز قرار داده ایم تا عدالت اجتماعی در ورزش استان فراهم شود.
دهقان افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های پیشگام در طرح جام پرچم بود و تمام روستا‌های این استان را درگیر آن کردیم از مرحله مقدماتی عبور و وارد مرحله شهرستانی شدیم و مرحله استانی و نهایی آن باقی مانده است که حلقه اتصال ورزش روستایی به قهرمانی است البته استعداد‌های نیز کشف می‌شود.
وی اظهارکرد: ۱۱ میزبانی مسابقات کشوری را داشتیم، چهار اردوی تیم‌های نوجوانان هندبال در گچساران و دهدشت در دو مرحله همچنین میزبان تیم‌های ملی هاکی در آذرماه بودیم، میزبانی والیبال منطقه هفت کشور را داشتیم و در مسابقات پرورش اندام برای اولین بار به سبک جهانی میزبانی کردیم.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: اقدامات فرهنگی خوبی از جمله جشن‌های دهه امامت در استان داشته ایم که در ۱۰ شب و در ۱۰ شهرستان برگزار کردیم که از بهمئی آغاز و در یاسوج پایان یافت.
فعالیت ۳۸۰ باشگاه ورزشی در کهگیلویه و بویراحمد
دهقان با اشاره به اینکه باشگاه‌ها به صورت الکترونیکی در سامانه " ام ۵ "ثبت می‌شوند و دیگر نیازی به حضور فیزیکی افراد نیست، عنوان کرد: در حال حاضر ۳۸۰ باشگاه فعال در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد، ۲۱۹ باشگاه مربوط به آقایان و ۱۲۰ باشگاه مربوط به بانوان است و ۴۱ باشگاه مشترک است. همچنین تسهیلات برای باشگاه‌های خصوصی جهت اشتغال زایی داریم و تاکنون ۶ میلیارد تومان در این زمینه اختصاص داده‌ایم.
وی تاکید کرد: در حوزه ازدواج و جوانی میزبان دوره تخصصی مشاوره با ۱۵۰ مورد بوده‌ایم کار‌های آموزشی بسیاری داشتیم در خصوص آسیب‌های اجتماعی جز دستگاه‌های هستیم که اقدامات بسیار خوبی در کاهش آسیب‌ها انجام داده روستا‌هایی که مشکل دار هستند شناسایی شده و امکانات ورزشی در آنجا مستقر می‌کنیم تا تفریحی سالم برای جوانان باشد و در معرض خطر قرار نگیرند در خصوص کودکان کار زمینه را برای استفاده رایگان آن‌ها از اماکن ورزشی فراهم کردیم که قرار شد دستگاه‌های مختلف مربوطه آمار لازم را در این زمینه بدهند. ستاد ازدواج را برگزار کردیم تا تسهیلات مورد نیاز ازدواج جوانان مورد پیگیری قرار گیرد.
مدیرکل ورزش و جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در زمینه واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی به همین منظور کمیسیونی تشکیل دادیم که چندین واحد ورزش ما در آن حضور دارند بعضی از اماکن تخصصی هستند مانند خانه ژیمناستیک که در اختیار هیئت قرار دارند و آن اماکن دیگر را در قالب مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم.
دهقان با اشاره به بحث استعدادیابی بیان کرد: المپیاد ایرانیان در ۲۸ رشته در کشور برگزار می‌شود که ما با ۱۳ رشته در این المپیاد شرکت کردیم و توانستیم از مقام ۳۱ قبلی چند پله صعود کرده و به رتبه ۲۵ کشور برسیم و در سال‌های آینده رتبه‌های بهتری را کسب خواهیم کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار