افراد سالمند ممکن است زمین بخورند پس باید به شیوه‌هایی از بروز این مشکل پیشگیری کرد.
کد خبر: ۱۰۹۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷ 16 February 2023

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر عبدالرحیم اسداللهی عضو هیات علمی گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، جمعیت افراد بالای ۶۰ سال، سرعت رشد بیشتری در مقایسه با گروه‌های سنی دیگر دارند و ایران نیز به عنوان یکی از کشور‌های در حال توسعه از این موضوع مستثنی نیست؛ به طوری که رشد سالمندی در روند پیر شدن جمعیت کشور به چشم می‌خورد.

او ادامه داد: با توجه به افزایش جمعیت سالمندان، به رفاه سالمندان از لحاظ ابعاد جسمانی، روحی و اجتماعی به عنوان نیاز جمعیت سالمند توجه می‌شود. برای ارتقای سلامت سالمندان و پیشگیری و کاهش بیماری‌ها نخستین گام، شناسایی وضعیت سالمندان است.

عضو هیات علمی گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: از عوامل مهم آسیب مرگ در سنین بالای ۶۵ سال، سقوط و زمین خوردن است. اکثر زمین خوردن‌ها در منزل اتفاق می‌افتد و می‌تواند با خطر مرگ در افراد سالمند همراه باشد.

او گفت: آسیب‌های ناشی از زمین خوردن شامل شکستگی لگن و استخوان ران و کوفتگی عضلات این ناحیه و شکستگی مهره‌های کمری و ساعد است. علاوه بر این یک بار زمین خوردن ممکن است باعث ایجاد نگرانی و ترس از راه رفتن و از دست دادن اطمینان شخص به خود شود و فرد به خاطر این ترس زمین‌گیر شود.

اسداللهی تصریح کرد: خوب است بدانیم افراد سالمندی که سالم و قوی به نظر می‌رسند نیز ممکن است زمین بخورند. پس باید به شیوه‌هایی از بروز این مشکل پیشگیری کرد.

 

او بیان کرد: حمام و سرویس بهداشتی یکی از مکان‌های پر خطر در خانه است که به صورت روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو هیات علمی گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه کرد: افتادن، لیز خوردن و سقوط کردن شخص سالمند و بیمار در حمام و یا توالت به علت وجود اجسام سخت و برنده مانند سنگ، سرامیک، کاشی، شیرآلات بهداشتی و توالت فرنگی می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد و سلامتی شخص را به خطر اندازد.

او افزود: بنابراین استفاده از دستگیره‌های کمکی حمام و توالت برای حفظ تعادل سالمندان و معلولان از یک طرف و استفاده از کفپوش کف حمام پیشگیری کننده از افتادن سالمندان از طرف دیگر می‌تواند موثر باشد.

اسداللهی اظهار کرد: به دلیل وجود فاصله بین کفپوش حمام و کف حمام، آب به راحتی از بین آن حرکت می‌کند، بنابراین برای شست و شو و رعایت اصول بهداشتی می‌توان هر از چند گاهی کفپوش کف حمام پیشگیری کننده را بلند کرده و زیر آن را شست و شو داد.

او ادامه داد: افتادن، لیز خوردن و لغزش در حمام از حوادث بسیار پرخطر برای سالمندان است. به ویژه افراد سالمندی که تنها زندگی می‌کنند، باید از کفپوش مناسب برای جلوگیری از سر خوردن استفاده کنند. این کفپوش‌ها از لیز خوردن جلوگیری می‌کند و برای کنار وان، توالت فرنگی و دیگر قسمت‌ها مناسب است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار