مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان البرز گفت: البرز در سال ۱۳۹۹ در مجموع درآمد‌های زکاتی استان برتر شد و جزء استان‌های برتر در این حوزه است.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶ 21 February 2023
رسالت ما ترویج فرهنگ زکات است
به گزارش «تابناک البرز» محمد محمدی فر گفت: وجوه جمع‌آوری شده زکات و یا خدماتی که در راستای زکات انجام می‌شود، شامل عموم نیازمندان استان بوده و اختصاص به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) ندارد.
وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که سهمی از زکات برای مددجویان هم در نظر گرفته شود، زیرا زکات، امر فراگیر مردمی است و مردم عزیزی که صلاح می‌دانند خدمت و منابع مالی را که در اختیار دارند، به عنوان زکات مستحب در اختیار محرومین مالی که خودشان می‌شناسند و از لحاظ ما معتبر است، امر زکاتی تلقی شده و قابل ثبت در سامانه‌های مربوطه است.
محمدی‌فر با بیان اینکه رسالت ما ترویج فرهنگ زکات است، افزود: تحت عنوان زکات می‌توانیم فرهنگ نوع‌دوستی، خیر و احسان را تجسم و عینیت ببخشیم و به لطف خداوند البرز جزء استان‌های موفق در این زمینه بوده است.
این مسئول تصریح کرد: استان البرز در سال ۱۳۹۹ در مجموع درآمد‌های زکاتی استان برتر شد و اکنون هم جزء استان‌های برتر است و باید بر روی توسعه مراکز نیکوکاری تخصصی زکات توجه و اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم، هسته‌های مردمی که با هدف ترویج و تحقق زکات و خدمت به محرومین از طریق آن تشکیل شده‌اند.
محمدی‌فر گفت: از مبالغی که تحت عنوان زکات ثبت شده است و در بحث اشتغال و خودکفایی، ساخت مدارس و زیر ساخت‌های عمرانی روستا‌ها و سایر مواردی که می‌تواند به عنوان خدمات عام‌المنفعه تلقی شود، انجام شده و همه تحت عنوان زکات در خدمت رفع نیاز‌های جامعه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در حوزه تولید و اشتغال هم امکان صرف هزینه‌های زکات وجود دارد و جهت‌گیری ما به خصوص در مراکز نیکوکاری که در امر زکات فعال هستند، این است که سهم فعالیت‌های دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال در این زمینه را افزایش دهیم، تاکنون عموماً نگاه به تأمین معیشت و خدمات عمرانی بوده و‌ امیدواریم در رویکرد جدیدمان و آن چه را که در سال جدید به انجام رسیده است و دستمایه‌ای برای سال ۱۴۰۲ شود، بتوانیم این نگاه را توسعه دهیم.
این مسئول گفت: به عنوان ترویج امر زکات تقاضا می‌کنم، مردم زکات را هم ردیف نماز به عنوان یک امر واجب و یا زکات مستحب به لحاظ ابعاد وسیع اجتماعی و اثرات مثبت اجتماعی که دارد، مد نظر قرار دهند.
محمدی‌فر ادامه داد: هر اتفاقی می‌تواند تحت عنوان زکات مستحب به انجام برسد، در کنار آن زکات واجب است که معدیان عزیزمان با توجه به اینکه مناطق روستایی در استان البرز مناطق محرومی هستند و نصاب‌های شرعی در استان البرز در مورد اقلام نُه گانه که زکات است، کمتر مشاهده می‌شود، وسعت حرکت ما بیشتر در امر زکات مستحب است و زکات واجب سهم کمتری به خود اختصاص می‌دهد.
وی افزود: حوزه زکات مستحب تقریباً همه امور خیر را از قبیل جهیزیه، سبد کالا، مسکن، مدرسه‌سازی را در بر می‌گیرد و چه بهتر که ما همه آن چه را که از خیر، نوع دوستی و حرکت‌های انسانی انجام می‌دهیم با عنوان زکات انجام دهیم که ثواب و خیر مضاعف و در کنار آن ترویج و فرهنگ‌سازی این امر مهم است.
این مسئول در خاتمه خاطرنشان کرد: مردم ما همان طور که اعتلا به نماز دارند با همان همت و غیرت به امر زکات هم می‌پردازند، امر زکات در کشور ما نمادی از مسئولیت‌پذیری اجتماعی است و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی می‌توانند در این زمینه اهتمام کنند. کمیته امداد امام (ره) هم به عنوان دبیرخانه شورای زکات استان آمادگی دارد در خدمت اقشار مختلف جامعه، مؤسسات و مجموعه‌های صنعتی و تجاری باشد که اولویت‌های مطرح زکات را به آن‌ها پیشنهاد دهیم و همکاری متقابلی را در صرف وجوه و خدمات ناشی از زکات به نفع نیازمندان استان داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار