یک استاد دانشگاه عنوان کرد: افراد به علت شرایط فیزیولوژیکی خاص، نیاز به توجهات تغذیه ای ویژه ای دارند. مراقبت های تغذیه ای پیشگیرانه و به موقع می توان عوامل خطر تغذیه ای را محدود و از بیماری های غیر واگیر شایع در این جنس پیشگیری نموده یا آن را به تعویق انداخت.
کد خبر: ۱۰۹۹۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵ 05 April 2023

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: دکتر سمیه رشید فرداظهار داشت: در بدن انسان، مجموعه ای از فعل و انفعالات شیمیایی بر روی مواد غذایی رخ می ‌دهد و آن ‌ها را برای رشد، نمو، ترمیم، نوسازی سلول ‌ها و تامین انرژی آماده می ‌سازد و موجب دفع مواد زائد حاصل از سوخت و ساز می ‌گردد که به این فرآیند، تغذیه گفته می شود.

رشیدفرد با بیان اینکه موفقیت در ورزش مستلزم داشتن آگاهی و دانش کافی از تمام علوم مرتبط با ورزش است، تصریح کرد: بدون شک یکی از علوم ضروری و اثر گذار در این زمینه، علم تغذیه ورزشی است که به مطالعه میزان اهمیت و تاثیر نوع تغذیه بر درصد موفقیت ورزشکاران می پردازد. همچنین غذا یک عامل بسیار مهم در تأمین سلامت و رشد انسان است.

وی ادامه داد: بیماری ‌هایی نظیر، فشار خون، پوکی استخوان، دیابت، چاقی و سکته قلبی می توانند از آثار سوء تغذیه باشند. ورزشکاران برای تحمل فشار تمرینات ورزشی، پیشگیری از آسیب های ورزشی، عملکرد بهتر و موفقیت در مسابقات، نیاز به انرژی بیشتری دارند که این امر مهم، مستلزم پیروی از یک رژیم دقیق و صحیح بر مبنای اصول علمی و تحت نظارت متخصصین تغذیه ورزشی است.

به گفته استاد دانشگاه آزاد شیراز، از اهداف تغذیه ورزشی می‌توان، به تأمین نیازهای غذایی و انرژی فعالیت های عادی روزانه، فعالیت های ورزشی و تأمین سلامت ورزشکاران اشاره نمود. همچنین یکی از عوامل مهم در موفقیت ورزشکاران، تغذیه اصولی صحیح، مناسب، متنوع و منظم است که می تواند در روند بهبود رکوردهای ورزشکاران نیز اثرگذار باشد.

 

کربوهیدرات ها، لیپیدها و پروتئین ها

رشید فرد اظهار داشت: هرم غذایی به ما یادآوری می کند که باید از تمام گروهای غذایی به میزان مورد نیاز به صورت روزانه استفاد کنیم. با توجه به شکل هرم و موقعیت قرار گیری مواد مغذی در این هرم به این نتیجه می رسیم که هر چه به سمت قله این هرم حرکت می‌کنیم سهم مواد غذایی برای بدن کمتر می گردد.

 

وی با اشاره به اینکه کربوهیدرات از سه عنصر کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است؛ عنوان کرد: هر یک گرم کربوهیدرات معادل 4 کیلوکالری انرژی برای بدن تأمین می کند. دو نوع کربوهیدرات وجود دارد، ساده و پیچیده، کربوهیدرات های ساده به 2 گروه مونوساکاریدها و دی ساکاریدها تقسیم بندی می شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار