مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد ، عملکرد مقایسه ای از اعتبارات استان طی سه سال اخیر را تشریح کرد به گونه ای که نشان دهنده وضعیت بسیار جهشی استان در بحث اعتبارات ، نرخ بیکاری و رشد درآمد ها است .
کد خبر: ۱۱۰۱۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۶ 17 April 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، طاهر شریف پور گفت: با پیگیری‌های استاندار، هماهنگی مدیران استانی و همکاری‌های دولت، استان در سه شاخص مهم توسعه پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
شریف پور افزود: عملکرد استان در سه شاخص، جذب اعتبارات و تخصیص نقدینگی برای طرح‌های عمرانی، رشد درآمد‌ها و همچنین کاهش نرخ بیکاری در دوره مدیریت استانداری دکتر احمدزاده بسیار خوب و حائز اهمیت بوده است که نشان از اشراف وی و تیم مدیریتی استان بر مشکلات و اهتمام در رفع این مشکلات دارد.
وی ادامه داد: یکی از مشکلات استان مربوط به کمبود اعتبارات در بخش عمرانی بوده که امسال و با پیگیری‌های خوبی که صورت گرفت شاهد رشد چشمگیری در تخصیص این اعتبارات بوده ایم.
شریف پور گفت: در حالی که در سال ۱۳۹۹ مجموع تخصیص اعتبارات عمرانی به استان ۴۷۷ میلیارد تومان بوده در سال ۱۴۰۱ این میزان ۹۷۰ میلیاردتومان است که رشد بیش از ۱۰۳ درصدی را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: در تخصیص‌های اعتباری در سال ۹۹ فقط ۲۳ درصد اعتبارات نقد بوده، اما در سال ۱۴۰۱ از ۹۷۰ میلیارد تخصیص ۹۱۳ میلیارد تومان نقد و تنها ۵۷ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه بوده است.
شریف پور افزود: پیگیری‌های مصرانه استاندار تا جایی بود که در ساعات پایانی سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰ میلیارد تومان تخصیص نقد به حساب استان واریز شد.
مدیر کل امور اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در بخش هزینه‌ای اعتبارات هم عملکرد استان بسیار قابل توجه بوده و نسبت به سال ۹۹ یک رشد ۸۵ درصدی را شاهد هستیم.
شریف پور یکی دیگر از شاخص‌های امیدوار کننده در توسعه استان را مربوط به نرخ بیکاری دانست و گفت: در حالی که در ۹۹ استان در رتبه ۲۰ بوده این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۱۵ کاهش یافت و در در سال ۱۴۰۱ هم روند کاهشی خود را دادامه داده و به رتبه ۱۴ رسیده است.
وی ادامه داد: یکی از نکات مثبت عملکرد استان در کاهش نرخ بیکاری، پایین‌تر رفتن نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری است بدنگونه که نرخ بیکاری در کشور بالاتر از ۹ است، اما نرخ بیکاری استان در عدد ۸ و ۳ دهم قرار دارد.
شریف پور رشد دارآمد‌ها را یکی دیگر از شاخص‌های خوب در مسیر توسعه استان عنوان کرد و افزود: رشد درآمد‌های استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۹۹ افزایش ۱۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: در حالی که در سال ۹۹ مجموع درآمد‌های استان ۵۳۵ میلیارد تومان بوده است در سال ۱۴۰۱ این عدد به ۱۲۵۰ میلیارد تومان رسیده است که یک رشد بسیار چشمگیری را نشان می‌دهد.
شریف پور گفت: در سال ۱۳۹۹ از مجموع درآمد‌های استان ۹۰ درصد مالیاتی و ۱۰ درصد هم سایر منابع بوده است در حالی که در سال ۱۴۰۱ از مجموع درآمد‌ها ۸۲ درصد مالیاتی و ۱۸ درصد از سایر منابع بوده است.
وی افزود: عملکرد درآمدی استان در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل افزایش ۸۵ درصدی را نشان می‌دهد ضمن اینکه در همین زمان در آمد‌های مالیاتی ۱۴۰۱ افزایش ۷۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.
شریف پور چالش فعلی استان را کمبود منابع بانکی اعلام کرد و ادامه داد: خوشبختانه در این خصوص هم استاندار به شدت پیگیر موضوع بوده و با پیگیری‌هایی که از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد انجام داده ایم، امیدواریم که این مشکل هم مانند مشکل اعتبارات حل شود.
وی به موضوع مولد سازی هم اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۱، مواردی شناسایی و ۳۲ میلیارد از این دارایی‌ها به فروش رسید که ۲۸ میلیارد تومان آن فقط مربوط به جهاد کشاورزی است و از همین جا از رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تقدیر و تشکر می‌کنیم.
شریف پور در بخش پایانی سخنان خود به موضوع تسهیلات تبصره ۱۸ اشاره و اظهار کرد: سهم استان از این تبصره ۴۰۰ میلیارد تومان است که فرصت جذب این مبلغ متناسب با زمان واریزی به حساب بانک است و تا پایان سال ۱۴۰۲ فرصت جذب وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار