رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات از برگزاری آئین پهلوانی بیل‌گردانی برای دانش‌آموزان شهر نیم‌ور خبر داد.
کد خبر: ۱۱۰۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۱ 27 April 2023

 

به گزارش تابناک مرکزی، مهدی لعل‌بار گفت: آیین سنتی بیل‌گردانی ویژه دانش آموزان روز گذشته چهارشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه با حضور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان مرکزی، معاون آموزشی آموزش و پرورش، شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر نیم‌ور و اعضای ستاد بیل‌گردانی در دبستان شهید محمد ملاعلی اکبری برگزار شد.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات افزود: این مراسم هر ساله قبل از مراسم بیل‌گردانی به منظور تشویق دانش‌آموزان و جوانان و پشتوانه سازی بیل‌گردان برای سالهای آینده در مدارس شهر نیم‌ور برگزار می‌شود.
لعل بار افزود: نفرات برتر در مراسم اصلی بیل‌گردانی رقابت خواهند کرد.
او با تاکید بر اینکه آیین بیل‌گردانی قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارد و نسل به نسل تاکنون زنده نگه داشته شده است گفت: در زمان‌های گذشته مردم شهر تاریخی نیم‌ور به منظور حفظ این آیین معنوی سالانه در مواقعی که مسیر جوی های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان بیخود و علف‌های هرز در ماه اسفند و اوایل فصل بهار مسدود می‌شد به منظور آبرسانی به مزارع به کندی انجام می‌گرفت و با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان محلات گفت: در پایان به رسم یادبود هدایایی به دانش‌آموزان برتر شرکت کننده در این آیین اهدا شد.
مراسم بیل گردانی امسال، جمعه هشتم اردیبهشت در محل سکوی بیل گردانی نیم ور برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار